• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172494
+
-

روستای اسلام‌آباد در بن‌بست سد قشلاق

تکمیل نشدن پروژه سد قشلاق در روستای اسلام‌آباد شهرستان صحنه، اهالی را با کمبود خدمات رفاهی و سردرگمی در جابه‌جایی روستا مواجه کرده‌است

راحله عبدالحسینی _ روزنامه‌نگار

اهالی روستای اسلام‌آباد سرگرم کشاورزی و دامپروری بودند که نوید رونق اقتصادی با ساخت سد به آنان داده شد. کلنگ ساخت سد در روستای اسلام‌آباد شهرستان صحنه در کرمانشاه 14سال پیش به زمین خورد و قرار بود 4سال بعد از آن با آبگیری سد، شاهد توسعه روستا باشند. هرچند حالا فرماندار شهرستان صحنه از تکمیل 90درصدی سد اسلام‌آباد با ظرفیت 5میلیون مترمکعب آبگیری خبر می‌دهد، اما هنوز از جابه‌جایی خانه‌های روستا در موقعیت جدید خبری نیست. 
جهانبخش زنگنه‌تبار می‌گوید: زمین مناسب در همسایگی محل فعلی روستا از سوی بنیاد مسکن برای خانه‌سازی جانمایی شده، اما به‌دلیل نبود اعتبار، خانه‌ای ساخته نشده است.  این موضوع موجب شده خدمات رفاهی ازجمله گازرسانی، برق و مخابرات هم به اهالی روستا ارائه نشود و آنها باید منتظر این خدمات در محل جدید روستا باشند. در این گزارش موانع تکمیل ساخت سد اسلام‌آباد و مشکلات اهالی را بررسی کرده‌ایم.

اسکان روستاییان در محل جدید
روستای اسلام‌آباد در 15کیلومتری شهرستان صحنه به 2بخش اسلام‌آباد سفلی و اسلام‌آباد علیا تقسیم می‌شود. اسلام‌آباد علیا که به روستای قشلاق هم معروف است 126نفر جمعیت دارد و اسلام‌آباد سفلی450نفر. اهالی روستا از دیرباز به‌دلیل اقلیم مناسب به کشاورزی مشغول‌ هستند و ساخت سد قشلاق ظرفیت مناسبی برای توسعه کشاورزی و تامین منابع آبی برای مصارف کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی خواهد بود. بدیهی‌ است با آبگیری این سد بخشی از اراضی روستای اسلام‌‌آباد زیر آب می‌رود و باید برای زندگی و کشاورزی روستاییان فکری کرد. فرماندار شهرستان صحنه به همشهری می‌گوید: زمین مناسب برای ساخت روستای جدید توسط بنیاد مسکن جانمایی شده‌است و پس از اتمام ساخت خانه‌ها و استقرار روستاییان در خانه‌های جدید، سد آبگیری می‌شود. تا اینجا به‌نظر همه‌‌چیز سرجای خود قرار دارد و روستاییان هم باید از ترک خانه‌های کاهگلی فعلی و مستقر شدن در خانه‌های جدید با مصالح مناسب و مقاوم به زلزله استقبال کنند، اما طولانی شدن این روند موجب شده روستاییان هم از رفتن به محل جدید باز بمانند و هم هیچ خدمات و امکاناتی را در محل فعلی دریافت نکنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه که از کمبودهای مردم روستا گلایه دارد به همشهری می‌گوید: همواره به روستای پدری سر می‌زنم، اما هربار غمگین و سردرگم از وضعیت ناگوار فعلی آن برمی‌گردم. محمود پروانه از گذشته روستا اینطور یاد می‌کند: روستای اسلام‌آباد سفلی، مستعد، خوش آب‌وهوا و سرسبز بود. سابقه طرح احداث سد قشلاق به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد؛ روستایی که زمانی از سرآمدان دهات منطقه بود و درمانگاهی مجهز، مدارس مناسب و جمعیت قابل‌توجهی داشت، اکنون به بهانه احداث سد، نه‌تنها از امکانات سایر روستاها محروم مانده، بلکه آرام‌آرام به مخروبه‌ای تبدیل شده که مردمانش مجبور به اسکان در دیار مورد علاقه خود، ولی بدون امکانات هستند.

طولانی شدن روند تکمیل سد قشلاق
مردم روستا در این کش و قوس سال‌هاست از طرح گازرسانی محروم مانده‌اند. از سوی دیگر، وقتی برق روستا قطع می‌شود، شبکه مخابرات هم به‌دنبال آن قطع می‌شود و روستاییان نمی‌توانند هیچ ارتباطی با روستاها و شهرستان‌های اطراف برقرار کنند. هر بار هم که اعتراضی می‌کنند، به آنها وعده امکانات رفاهی در روستای جدید داده می‌شود. فرماندار شهرستان صحنه کمبود اعتبارات را عامل تعویق پروژه و ساخت خانه‌های جدید برای روستاییان می‌داند و می‌گوید: اعتبار این پروژه در سفر اخیر رئیس‌جمهوری 300میلیارد تومان تعیین شده است. 
موضوع دیگری که برای اهالی روستا حائز اهمیت است، ادامه کشاورزی، دامپروری وباغداری آنهاست واین سؤال مطرح می‌شودکه بازیرآب رفتن بخشی از اراضی روستا، تکلیف شغل آبا و اجدادی روستاییان چه می‌شود؟  جهانبخش زنگنه‌تبار اینطور پاسخ می‌دهد: فقط بخشی از زمین‌های کشاورزی زیر آب می‌رود و در اراضی دیگر اطراف روستا امکان ادامه کشاورزی برای روستاییان فراهم است؛ ضمن اینکه با آبگیری سد، روستا به یک مکان توریستی و تفریحی نیز تبدیل می‌شود که با خود، مشاغل جدید را به همراه دارد.
برخی از مردم روستا اما موافق جابه‌جایی کشاورزی و باغداری نیستند و می‌گویند خط تراز جدیدی که از سوی شرکت بهره‌بردار سد اعلام شده، بالاتر از خط قبلی است و موجب می‌شود بخش مهمی از باغ‌هایی که توسط مالکان براساس خط قبلی احداث شده توسط شرکت تملک شود. 
حال اهالی روستای اسلام‌آباد خوش نیست؛ هر چند اهالی امیدوارند با قیمت‌گذاری به‌روز خانه‌ و زمین‌شان در اعتبار 300میلیارد تومانی از سردرگمی رها شوند و با اسکان در محل جدید، کسب‌وکار پیشین خود را ازسر بگیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید