• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172449
+
-

انعکاس رنج پابرهنه‌ها

مروری بر برخی تقریظ‌های مقام معظم رهبری بر کتاب‌های دفاع‌مقدس

پرواز شماره۲۲؛ کتابی از یادداشت‌ها و خاطرات خلبانان اسیر شده عراقی است.
تقریظ رهبری: در ۲۷/۳/۷۱ مطالعه شد. این کتاب از جهت ارائه اطلاعاتی درباره نیروی هوایی عراق و برخی مسائل جنبی، خالی از فایده نیست. اشتباه گرفتن دزفول به‌جای العماره نقطه شیرین و جالب داستان است.
 پیشانی شیشه‌ای؛ مجموعه 4داستان کوتاه در ارتباط با جنگ است که به قلم محمد طیب نگارش شده است.
تقریظ رهبری:یکی دو نوشته آن بسیار خوب و همه مجموعا یکی از آثار خوب است.
تپه‌های لاله سرخ؛ نخستین کتابچه مستقل منتشر شده درباره زندگی «سهام خیام» است.
تقریظ رهبری: از این کتاب، آخرین نوشته یعنی تپه‌های لاله سرخ از همه شیرین‌تر و دقیق‌تر است. نوشته شهید هم که طلوع دوباره نام گرفته، عطر شهادت و اخلاص‌اش محسوس است. و هر3 نوشته یادبودهای باارزش از جنگ و ایثار 8ساله است. در نوشته حجت ایروانی کوشش پرمرارت و تحمل‌طلب نیروهای دیده‌بان به‌خوبی تشریح شده است. خدایا بهترین پاداش خود به صالحان را به این جوانان پاک عطا کن. و ما را نیز از آن عشق و اخلاص سهمی عنایت فرما.
جشن حنابندان؛ شامل ۲گزارش از 2عملیات در مناطق جنوب و غرب کشور است که محمدحسین قدمی این گزارش‌ها را از میان خاطرات رزمندگان «لشکر۲۷ محمدرسول‌الله» گردآوری کرده است.
تقریظ رهبری:روز و شبی چند در لحظه‌های پیش از خواب، در فضایی عطرآگین و مصفا و در معراج شور و حالی‌که سطور و کلمات نورانی این کتاب به خواننده خود عطا می‌کند، سیر کردم و خدا را سپاس گفتم، هم برآن قطره عشقی که در جان این نویسنده افکنده و چنین زلال اندیشه و ذوقی را بر قلم او جاری ساخته است، و هم بر آن دست قدرتی که نقشی چنان بدیع و یکتا بر صفحه تاریخ معاصر پدید آورده و صحنه‌هایی که افسانه‌وار از ذهن و چشم بشر این روزگار بیگانه است، در واقعیت زندگی این نسل از ملت ایران نقش زده است. بیشتر فضیلت‌هایی که تاریخ انسان را زیور بخشیده و آرایش داده و مشعل و راهنمای افراد بشر شده است محصول لحظه پرباری از زندگی یک یا چند انسان است، صبر، زهد، امتناع، گذشت، شجاعت، صدق، ایثار، ... و همه فضائل بشر که در سرگذشت او می‌بینیم از این قبیل است. هزاران لحظه پربار در هر روز و شب حماسه 8ساله ملت ایران مکنون است و هر که با نگاهی هنرمندانه آنها را ببیند و با قلمی هنرمندانه آن را ثبت و ماندگار کند و پیش از اینها، با توفیقی الهی به این همه دست یافته باشد، مشعل رهروان معراج انسانی را جانمایه و فروغ بخشیده، و این کتاب و نویسنده‌اش در آن زمره‌اند.
جنگ پابرهنه؛ شامل ۲۴خاطره راوی از مقاطع مختلف جنگ و ازجمله عملیات‌های والفجر۸ و کربلای۵ است.
تقریظ رهبری: این انعکاسی از رنج‌های مردم پابرهنه است که به‌خصوص در مقایسه با فداکاری همین مردم، بسی جانکاه و تلخ و ناپذیرفتنی می‌نماید. و وقتی روح لطیف و حساسی منظره این هر دو را به چشم دیده بلکه با آن زیسته باشد، با زبانی به همان تلخی آن را روایت می‌کند و البته توسن خیال اهل هنر همیشه و در همه میدان‌ها از واقعیت پیشی می‌گیرد. در روایت‌های دیگر از همین جبهه و همان خط و در مقابله با همان دشمن، چیزی از همه برجسته‌تر است و شیرین‌تر، و آن، تواضع و چندان ندیدن کار خود در مقابل کار دیگرانی که باری آنان نیز در جبهه‌هایی دیگر اما باز در برابر همان دشمن و به عشق همان خدا، تلاشی کرده و عرقی ریخته‌اند، اگرچه خطر در همه میدان‌ها یکسان نیست. و همه کسانی را که فیض آن جبهه را نبرده‌اند، اهل دنیا و دلبسته به تعلقات آن ندانستن، و زحمت و مرارتی را که خود برای خدا برده‌اند بر سر دیگران خرد نکردن. و این صفت پاکان و پارسایان است. این خصوصیت در این نوشته که از جهات بسیار: زبان، تصویر، پردازش، و به‌خصوص استفاده خوب از آیات قرآن، خیلی خوب است، به چشم نمی‌خورد... و افسوس دیگر آنکه فرق است میان اینکه کسی از بسته شدن دروازه جهاد و شهادت غمگین شود و حسرت بخورد اما با این حال از عمل به وظیفه‌ای که مصلحت اسلام و مسلمین بر دوش همه نهاده خرسند باشد، و اینکه کسی اصل را بر تشخیص خود اگر نگوییم میل خود نهاده و قبول ختم جنگ را خیانت و کار شیطان و توطئه دشمن بداند... و حتی به اشاره‌ای امام و خاصان او را هم مستثنی نکند... در این کتاب شق اول دیده نمی‌شود.
خداحافظ کرخه؛ نویسنده در 4بخش تنظیم کرده که هر بخش آن چند فصل کوتاه دارد. فصل‌هایی که گاه 2صفحه بیشتر نیست. خاطرات کوتاهی که او در این فصول، بدون تکلف و با قلمی روان بیان کرده، به‌خوبی می‌تواند ذهن خواننده را درگیر موقعیت‌های پیش آمده در آن روزها کند.
تقریظ رهبری: این کتاب شیرین و ساده، زندگی و احساس و جهت‌گیری‌های بسیجی را به‌خوبی تشریح می‌کند. نویسنده که خود یک بسیجی با همه بار فرهنگی این کلمه است، با بیان بعضی از جزئیات به ظاهر کم اهمیت، آن امر مهم را تصویر و ترسیم کرده است. با اینکه جوانی کم‌سن و سال است، بسی پخته‌تر از عمر خود می‌نویسد و می‌اندیشد. گاه در نقل حوادث، تسلسل طبیعی و منطقی رعایت نشده است. باری، این یکی از کتاب‌های خیلی خوب در مجموعه خاطره‌هاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید