پیادهراه سلامت در 4گوشه جهان
مهتاب خسروشاهی
همهگیری کرونا، سبک زندگی مردم جهان را تغییر داد. در همین راستا، 4کشور فرانسه، کلمبیا، ایتالیا و ایالاتمتحده قرار است پیادهروهای یکی از شهرهای مهم خود را برای استفاده بهینه مردم، ایمنسازی کنند. این کشورها، دلیل این تصمیم را قرنطینه طولانیمدت و افزایش استفاده از پیادهروها و فضاهای بدون خودرو در دوره همهگیری کرونا عنوان کردهاند. قرار است ابتکاراتی در ساختار پیادهروها ایجاد شود تا با افزایش امنیت فضاهای بدون خودرو، امکان عبور عابران با سلامت کامل فراهم شود.
پیش از همهگیری کرونا، تا سال2018 میلادی تمام فضای اطراف رودخانه سن، به پیادهراه تبدیل شدند و در همان سال عنوان «شهر 15دقیقهای» توسط شهردار آن برای پاریس انتخاب شد. به این معنا که ساکنان شهر پاریس بتوانند ظرف 15دقیقه تمام وظایف خود - از خرید تا رسیدن به مدرسه - را با پیادهروی یا دوچرخهسواری انجام دهند. کاتلین پدالکو، بنیانگذار طرح Live and Invest Oversease میگوید: «زیبایی پیادهروهای پاریس پس از همهگیری کرونا بیشتر مشخص شد؛ زیرا امکان حرکت و نفس کشیدن در آنها آسان بود.» او ادامه میدهد: «در طرح جدید و تا سال2026 قرار است 170هزار درخت در معابر پاریس کاشته شود. از سوی دیگر شهر برای المپیک2024 میلادی درحال آمادهسازی است که یکی از تحولات بزرگ، تبدیل شدن پل بین برج ایفل و تروکادرو بوده که قرار است بهطور کامل به پیادراه تبدیل شود.» او اضافه میکند: «درحال حاضر نیز مسیر دوچرخهسواری به 3خط – بهاندازه عبور خودروها - گسترش یافته است. »
اگرچه شهر «بوگوتا» و بهطورکلی کشور کلمبیا، پیشینهای درخشان درباره استفاده از دوچرخه داشته و این ورزش یکی از ورزشهای ملی این کشور است، اما همهگیری کرونا و ضرورت کاهش بیشتر استفاده از خودرو، باعث گسترش این فرهنگ شد. این شهر، یکی از نخستین شهرهای جهان بود که در دوره همهگیری کرونا، مسیر دوچرخهسواری «پاپآپ» را به مسیر دوچرخهسواری اضافه کرد. قرار است از این پس در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی در برنامهای به نام Ciclovia، تردد خودروها در مسیرهایی خاص ممنوع و هر هفته 1.5میلیون دوچرخهسوار، عابرپیاده و دونده جذب این مسیرها شوند. همچنین در راستای بهینهسازی حملونقل و فضای شهری، اتوبوسهای جدید SITP که با برق و گاز کار میکنند به سیستم حملونقل عمومی اضافه شوند. علاوه بر این، در سال2020 میلادی، شهر کلودیا لوپز، 84کیلومتر مسیر موقت دوچرخهسواری را به مسیر دوچرخه 550کیلومتری سیکلوروتای این شهر اضافه کرد. به این ترتیب این شهر اکنون دارای گستردهترین شبکه دوچرخهسواری در جهان است.
شهر «میلان» از سال2020 میلادی، برنامه بلندپروازانهای را برای گسترش مسیرهای دوچرخهسواری آغاز کرده است. نکته مهم مسیر 35کیلومتری دوچرخهسواری در امتداد مسیر پرتردد خودروهاست. این تغییر، شهر را متحول کرده و باعث شده تا مراکز تفریحی زیادی نیز در این مسیر بازگشایی شوند. این شبکه در حال گسترش است و به آن سرویس اشتراک دوچرخه شهر با نام BikeMI نیز اضافه شده است. هماکنون 300ایستگاه در سراسر شهر میلان هست که دوچرخههای معمولی و الکترونیکی در آنها وجود دارد.
پس از همهگیروی کرونا، شهر شمالی کالیفرنیا یعنی سانفرانسیسکو، مسیرهای پیادهروی با عنوان «خیابانهای آهسته» را آغاز کرد. این مسیرها که شامل 30خط یا راه بودند به عابران و دوچرخهسواران اجازه میدادند تا در کمال آرامش از این مسیرها برای انجام کارهای روزمره خود استفاده کنند. این کار باعث کاهش 50درصدی میزان ترافیک شهری و افزایش 17درصدی ترافیک عابران و 65درصدی ترافیک دوچرخهسواران شد. اگرچه شرایط پس از پایان همهگیری کمی به وضعیت قبل بازگردانده شد، اما درحال حاضر طرح دائمی مسیر دوچرخهسواری- پیادهروی در 4مسیر خیابانهای « گلدن گیت»، «لیک»، «سانچز» و «شاتول» قرار است بهزودی نهایی شود. طرح درختکاری نیز بخش دیگری از بهینهسازی فضای شهری بهویژه در مسیرهای اشاره شده است.