• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 30 شهریور 1401
کد مطلب : 172239
+
-

«دارویار» دریافت نسخه را 25درصد افزایش داد

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت: افزایش دریافت نسخه، یعنی کاهش مصرف خودسرانه دارو در کشور و این اتفاق خوبی است

سلامت
«دارویار» دریافت نسخه را 25درصد افزایش داد

مریم سرخوش؛ روزنامه‌نگار

بیش از 2ماه از اجرای طرح دارویار می‌گذرد و حالا به‌گفته مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت اتفاق خوبی که در این حوزه رخ داد، افزایش استفاده مردم از نسخ برای دریافت داروست که معنای کاهش مصرف خودسرانه دارو خواهد بود. رضایی در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «فاز اول طرح دارویار در مرحله اول به درستی اجرا شده و هیچ اختلالی در پرداخت تعهدات این سازمان وجود نداشته است. در این‌باره بدهی تیر و مرداد داروخانه‌ها تسویه شده و تعهدات را صفر کرده‌ایم. انجام به موقع این تعهدات ضرورت دارد چرا که در غیراینصورت حدود 60درصد به نقدینگی داروخانه‌ها خسارت وارد خواهد شد.‌»‌ او در پاسخ به این سؤال که با گذشت این مدت از اجرای طرح دارویار، چه میزان پرداخت‌های بیمه با توجه به افزایش قیمت دارو افزایش داشته است، بیان می‌کند: «هزینه‌های ما در مقایسه با قبل از اجرای طرح دارویار به‌صورت ماهانه حدود 60درصد افزایش پیدا کرده، اما این مسئله با توجه به پیش پرداخت 4هزار میلیارد تومانی که سازمان برنامه و بودجه در اختیار 3سازمان بیمه‌گر اصلی قرار داده، خللی ایجاد نکرده است. این مبلغ برای یک تا دو ماه آینده هم کفایت خواهد کرد و سازمان‌های بیمه‌گر کمبود منابعی برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت دارو نخواهند داشت.» البته به‌گفته این مسئول در بخش‌های سرپایی هزینه‌ها به سرعت و در بخش بستری (عموما مراکز دولتی) اسناد با تأخیر ارسال می‌شود، داروخانه‌ها و بخش خصوصی هم در این‌باره چابک‌تر هستند و مطالبات خود را به‌صورت الکترونیک ارسال و ماهانه مطالباتشان را دریافت می‌کنند: «به همین دلیل بودجه تخصیص‌یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه احتمالا بین 3تا 4ماه جوابگوی منابع مورد نیاز در فاز اول طرح دارویار خواهد بود.» این مسئول درباره اینکه آیا در فازهای بعدی طرح دارویار تغییراتی خواهد داشت، توضیح می‌دهد: «ما امیدواریم و این درخواست را داریم که فازهای بعدی طرح هم اجرا شود تا اختلال در توزیع دارو ایجاد نشود. چون در مرحله اول داروهای تولید داخل مشمول اجرای طرح شدند اما اکنون مشاهده می‌شود که بعضی از اقلام دارویی که برندهای خارجی هستند، مشابه داخلی آنها گران‌تر از نوع خارجی درآمده است و این منجر به آسیب به طرح دارویار خواهد شد. از سوی دیگر داروهای برند خارج همچنان در حال استفاده از ارز ترجیحی هستند و با قیمت پایین‌تر تامین می‌شوند اما تولید داخل با ارز نیمایی گران‌تر می‌شود.» او تأکید می‌کند که این نبود، توازن توزیع و تامین دارو را دچار مشکل خواهد کرد و بر این اساس باید فازهای بعدی طرح هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد. به‌گفته رضایی البته طرح دارویار برای اقتصاد دارویی کشور مفید بوده و به نفع دولت و مردم تمام خواهد شد.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت درباره تأثیر طرح دارویار در کاهش یا افزایش مصرف دارو هم بیان می‌کند:‌ «در مدت اجرای این طرح، همزمان پیک هفتم کرونا هم در کشور آغاز شد و حدود 20تا 25درصد با افزایش مراجعه بیماران برای دریافت نسخ ثبت شد. اما اکنون کمی کاهش پیدا کرده و حدود 15درصد به تعداد نسخ ما بعد از فروکش پیک کرونا افزوده شده است. هم‌اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که این طرح باعث افزایش مراجعه بیماران به پزشک و کاهش خوددرمانی‌ها شده است. البته درباره مصرف دارو آمار دقیقی در دست نیست و تنها   آمار دریافت نسخ را در اختیار داریم.» 

۴۰۰ قلم داروی ضروری بیمه‌ می‌شود 
البته محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران هم از افزایش تدریجی حدود ۴۰۰ قلم داروی ضروری و پرتکرار در لیست بیمه‌ خبر می‌دهد و می‌گوید: «با اجرای طرح دارویار، پرداختی ما‌به‌التفاوت ارز دارو و سهم سازمان در 2ماه گذشته بلافاصله انجام شده و درنظر داریم با توجه به منابعی که در اختیار است بلافاصله پس از پایان شهریور هم مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت کنیم.» به‌گفته ناصحی حتی برای مطالبات شهریور بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نیز ۲۳۵۰ میلیارد تومان به سازمان تخصیص پیدا کرده که درصورت ارسال اسناد مطالبات پرداخت می‌شود: «اسناد سرپایی به‌صورت الکترونیکی ارسال می‌شود اما اسناد بستری به شکل الکترونیک آفلاین است و بر این اساس پس از جمع‌بندی، پرداختی‌ها به‌صورت الکترونیک صورت می‌گیرد.»‌ او با بیان اینکه برای مرداد بخش سرپایی سازمان بیمه سلامت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درمجموع سهم خود و سهم ما‌به‌التفاوت ارزی را پرداخت کرده است، تأکید می‌کند: «در بخش بستری دارویی نیز همین میزان هزینه نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان درماه وجود دارد که در مجموع می‌توان گفت بیمه سلامت ۱۰۰۰ میلیارد تومان با این داروهای تحت پوشش و مابه‌التفاوت ارز در کشور پرداخت می‌کند، یعنی سهم بیمه سلامت تاکنون منهای ملزومات و تجهیزات پزشکی ماهانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.» به‌گفته این مسئول برای کاهش مشکلات مردم در بحث پوشش بیمه‌ای داروها، معاونت درمان وزارت بهداشت باید تعاریف و پروتکل‌های مربوط را تدوین کند و طبق این پروتکل‌ها در سامانه‌های بیمه سلامت قواعدی جاری می‌شود، لذا مشکلات را مرتفع خواهیم کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید