• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 30 شهریور 1401
کد مطلب : 172189
+
-

200اتوبوس جدید و 550اتوبوس بازسازی شده همزمان با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید به ناوگان حمل‌ونقل همگانی تهران اضافه می‌شود

زنگ مدرسه با اتوبوس‌های نونوار

شورای شهر تهران به شهرداری مجوز داد تا برای معاملات خرید قطعات یدکی و اورهال مترو تا سقف 4هزار میلیارد تومان اقدام کند

گزارش
زنگ مدرسه با اتوبوس‌های نونوار

در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی قرار داریم و ازاین‌رو حل معضل ترافیک و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس و مترو) در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار گرفته است. در این بین، آنطور که سیدمجتبی شفیعی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران   عنوان کرده در روزهای پیش رو شرکت ایران‌خودرو دیزل 200دستگاه اتوبوس تحویل شهر تهران می‌دهد که به مدار خدمت‌رسانی وارد می‌شوند و قطعاً شرایط جابه‌جایی مسافران مطلوب‌تر خواهد شد. همچنین با تصویب لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران (شرکت بهره‌برداری مترو) جهت انجام معاملات مربوط به خرید قطعات یدکی، تعمیرات اساسی (اورهال)، تجهیزات ثابت و متحرک متروی تهران» از یک‌سو فرایند تقویت ناوگان ریلی تسریع شد و از سوی دیگر شهردار تهران اجازه دارد تا سقف 4هزار میلیارد تومان برای تأمین قطعات و... با شرکت‌های خصوصی قرارداد منعقد کند.
به گزارش همشهری، از اول مهر و همزمان با نواخته شدن زنگ تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها، میزان ترددها افزایش می‌یابد و علاوه بر ترافیک، سرانه استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم صعودی می‌شود و ازاین‌رو تسهیل عبور و مرور شهروندان نیازمند تمهیدات است. با توجه ‌به اهمیت این موضوع، رئیس شورای شهر تهران روز گذشته به تقویت ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و به همشهری گفت: «طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان شوند که تا پایان شهریور این کار محقق خواهد شد . همچنین اورهال تعدادی از اتوبوس‌ها به اتمام رسیده که در روزهای آتی وارد مدار خدمت‌رسانی می‌شوند.» مهدی چمران با بیان اینکه اتوبوس‌های جدید توسط وزارت کشور خریداری شده است؛ اما هنوز تعداد اتوبوس‌های تهران مشخص نیست، عنوان کرد: «در دوره چهارم شورا، حدود 6هزار دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود داشت و پیش‌بینی می‌شد در سال1404 این تعداد به 9هزار دستگاه فعال برسد که این امر محقق نشد. اکنون در تلاش هستیم تا پایان1404 بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم و همچنین تا پایان امسال 2هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان پایتخت اضافه شود.»

 بهبود وضعیت مترو تا 1402
رئیس پارلمان شهری به وضعیت مترو هم اشاره کرد و گفت که شبکه ریلی تهران به‌عنوان سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین بخش حمل‌ونقل شهری از یک سو نیازمند ورود هزار دستگاه واگن‌ جدید است و از سوی دیگر هم نیاز به تعمیر، بازسازی و نگهداشت دارد. او ادامه داد: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، واگن‌های جدید سال1402 وارد ناوگان ریلی می‌شود.»

تصویب یک لایحه برای تقویت ناوگان ریلی
بررسی لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران (شرکت بهره‌برداری مترو) جهت انجام معاملات مربوط به خرید قطعات یدکی، تعمیرات اساسی (اورهال)، تجهیزات ثابت و متحرک متروی تهران» مهم‌ترین دستور جلسه دیروز بود که محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه درخصوص ضرورت ارائه این لایحه گفت که در تبصره‌های بودجه، سقف معاملات شهرداری مشخص شده (120میلیارد تومان) و به‌دلیل بالا بودن مبلغ مورد درخواست از حد تعیین شده نیاز به مجوز شورا است. او تأکید کرد: «با تصویب این لایحه به شهردار تهران مجوز داده می‌شود تا سقف 4هزار میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات، قطعات و اورهال مترو با شرکت‌های خصوصی قرارداد منعقد کند.» در نهایت این لایحه تصویب شد.

382دستگاه اتوبوس اورهال شده‌اند
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در جریان بررسی لایحه « اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات مربوط به خرید قطعات یدکی و تعمیرات اساسی تجهیزات متروی تهران» با اشاره به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت که قرار بود تا پایان شهریور 550دستگاه اتوبوس اورهال شوند که تا‌کنون اورهال 382دستگاه انجام شده است.  سیدمجتبی شفیعی با اشاره به کمبود ناوگان ریلی عنوان کرد: «علاوه بر قرارداد ۸۰۰میلیاردتومانی مترو برای تأمین قطعات و...، قراردادی با شرکت واگن‌سازی به مبلغ ۴۰۰میلیارد تومان داریم. همچنین قراردادی 3جانبه میان وزارت کشور، شرکت بهره‌برداری مترو و شرکت واگن‌سازی تهران به مبلغ 2هزار میلیارد تومان و قرار دادهایی هم برای ارتقای مرکز فرمان خطوط 1و 2مترو به مبلغ 360میلیارد تومان و تأمین قطعات و تجهیزات ایستگاهی مانند پله‌برقی و... به مبلغ 440میلیارد تومان، با شرکت خصوصی منعقد خواهد شد.» او در پایان تأکید کرد که علاوه بر بودجه شرکت بهره‌برداری مترو (هزار و 200میلیارد تومان)، حدود هزار میلیارد تومان منابع داخلی در این شرکت وجود دارد که از طریق واگذاری غرفه و انجام تبلیغات و... حاصل شده و سرجمع منابع از محل‌های مختلف و قراردادها به 5هزار و ۱۰۰میلیارد تومان می‌رسد.

تذکر و تشکر اعضای پارلمان شهری
نرجس سلیمانی:
22گذر یا میدان اصلی به پیشنهاد شهرداران مناطق برای نصب تابلوی پروژه‌های هر منطقه مشخص شود و 22تابلو با ظرفیت معرفی 10پروژه برتر در هر منطقه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
مهدی بابایی: فهرست 129ساختمان، بسیار پرخطر و بحرانی تهران توسط سازمان آتش‌نشانی تهیه شده و شهرداران مناطق 22گانه مکلف هستند از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای رفع خطر این ساختمان‌ها استفاده کنند؛ اما این فرایند کند است و ضرورت دارد در اولویت اقدامات شهرداری تهران قرار گیرد.
سیدمحمد آقامیری: تردد بخش زیادی از زائران اربعین از شهر مهران انجام می‌شود و با توجه ‌به محدودیت‌ها و کمبود امکانات، این شهر ظرفیت پذیرش میلیون‌ها زائر را ندارد؛ بنابراین نیاز است تا دولت بودجه‌ای را برای افزایش ظرفیت‌ها به این شهر اختصاص دهد تا در سال‌های آتی خدمت‌رسانی به زائران مطلوب‌تر شود.
حبیب کاشانی: اخیرا از سوی شرکت آب و فاضلاب فیش‌ها و نامه‌هایی با موضوع اصلاح قرارداد فاضلاب به درب منزل شهروندان ارسال می‌شود که در آن مواردی قید شده و مشترکان باید در اسرع‌وقت آنها را پیگیری کنند در غیر این صورت انشعاب آب قطع می‌شود. این ادبیات تهدیدآمیز برای جلب کمک مردم درست نیست.
ناصر امانی: کمیسیون ماده5 باید طرح‌های موضوعی و موضعی را در چارچوبی که در طرح جامع پیش‌بینی شده تهیه، بررسی و تصویب کند. چرا که این طرح‌ها اجزای طرح‌های جامع هستند و اگر حذف یا برخلاف رویکرد کلی طرح جامع تهیه و تصویب شوند، ساختار طرح جامع تغییر می‌کند و در نتیجه شهر دچار خسارت و زیان می‌شود.
علیرضا نادعلی: در چند روز اخیر برای یکی از دختران این سرزمین اتفاق ناگواری رخ داد و باعث ناراحتی و اندوه مردم شد. در این حادثه اگر اشتباهی رخ‌ داده است مسئولان مربوطه پیگیر آن هستند و باید از سخنانی که وحدت را از بین می‌برد، پرهیز کرد.
سیداحمد علوی: شهرداری تهران برای موضوع اربعین و مراسم مشابه، بحث آسیب‌شناسی را هم برای خود و هم برای ارائه به صحن شورا انجام دهد. چرا که ممکن است با تغییر مدیران یا گذشت زمان، برخی از مشکلات فراموش شوند و در دوره‌های بعدی مجددا این اتفاقات رخ دهند.

مکث
60پروژه عمرانی پایتخت

اعضای شورای شهر تهران دیروز پس از بررسی لایحه «اصلاح مصوبه نحوه صدور مجوز حفاری در شهر تهران» آن را تصویب کردند و به‌گفته میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران این لایحه منجر به انضباط بخش مالی شهرداری می‌شود. چراکه ابتدا هزینه حفاری از شرکت‌های خدمت‌رسان(آب، برق و گاز) توسط شهرداری دریافت و ثبت و سپس مجوز صادر خواهد شد. عباس شعبانی، معاون فنی و عمران شهردار تهران هم در جریان بررسی این لایحه گفت که تا‌کنون 200میلیارد تومان مجوز حفاری صادر شده است. او همچنین از وجود 60پروژه در پایتخت خبر داد و عنوان کرد که عملیات عمرانی 40پروژه شروع شده و عملیات 20پروژه دیگر هم در حال آغاز است.

مکث
10نام جدید برای معابر، بوستان و پل
در جلسه روز گذشته پارلمان شهری و در جریان بررسی چهاردهمین صورتجلسه کمیسیون نام‌گذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی تهران، 10نام جدید برای 7معبر، 2بوستان و یک پل انتخاب و تصویب شد. براساس گزارش ارائه شده توسط نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران معابری در مناطق 9، 10، 15، 21 و 22به نام شهدا مزین شد.

مکث
13پلاک ثبتی باغ اعلام شد 
در ادامه جلسه روز گذشته، بررسی 13پلاک ثبتی در دستور کار قرار گرفت و جعفر شربیانی، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی گزارش هر یک از پلاک‌ها را ارائه داد و در نهایت با موافقت اعضا همه آنها باغ اعلام شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید