• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 24 شهریور 1401
کد مطلب : 171761
+
-

جهان در معرض تبعات سیل پاکستان

ادامه سیل‌های مخرب پاکستان طی 6ماه آینده، امنیت غذایی این کشور و جهان را تهدید می‌کند

جهان‌نما
جهان در معرض تبعات سیل پاکستان

«وقتی دریاچه آب نداشت قحطی بود، حالا که دریاچه پر از آب است در حال غرق شدنیم.» این اظهارات یک پاکستانی ساکن روستای «مالا» در گفت‌‌‌‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان است؛ روستایی که برای سومین بار در یک هفته گذشته به زیر آب رفته است. وضعیت مناطق سیل‌زده پاکستان اسفناک است. سیل، جاده‌ها، خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌های بسیاری را با خود برده است. میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. تقریبا تمام محصولات زراعی به همراه هزاران راس دام و ذخایر گندم و کود آسیب جدی دیده‌اند. اینها همه در حالی است که پیش بینی می‌شود سیل در 6 ماه آینده همچنان ادامه داشته باشد.
سیل‌های ناشی از باران‌های موسمی و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در مناطق کوهستانی شمال پاکستان تاکنون جان بیش از 1400نفر را گرفته و زندگی بیش از 33میلیون نفر را مختل کرده است. به‌گزارش سی‌ان‌ان، سیل‌های ویرانگر پاکستان تاکنون بیش از 30میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.
شری رحمان، وزیر آب‌وهوای پاکستان، گفت: «کراچی شاهد افزایش موارد مبتلایان به تب دنگی است و روزانه هزاران نفر به بیمارستان‌های خصوصی و دولتی مراجعه می‌کنند. با توجه به افزایش 50درصدی شمار مبتلایان نسبت به سال گذشته، عواقب کنترل نشدن شرایط می‌تواند فاجعه‌بار باشد.» رحمان همچنین هشدار داده که با توجه به نابودی 70درصدی محصولات اساسی چون برنج و ذرت، چشم‌انداز امنیت غذایی در پاکستان بسیار نگران‌کننده است. این در حالی است که خطر وقوع سیل به‌ویژه در اطراف رودخانه سند بسیار جدی است و با توجه به هشدارهای هواشناسی انتظار می‌رود که بارندگی‌های سنگین در پاکستان حداقل تا 2 هفته دیگر ادامه پیدا کند.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته: سیلاب اکنون یک سوم پاکستان را پوشانده و مناطق مستعد کشاورزی را فرا گرفته است. این در حالی است که باران‌های سیل‌آسای بیشتری نیز در راه است. سیل، پاکستان را که پیش از این نیز درگیر بحران اقتصادی و تورم دورقمی بود فلج کرده است.
کارشناسان هشدار می‌دهند که زیان سنگین بخش کشاورزی در پاکستان امنیت غذایی دیگر بخش‌های جهان را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. پاکستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پنبه و برنج در جهان است؛ محصولاتی که در سیل‌های اخیر نابود شده‌اند. به‌گفته مقامات پاکستانی بیش از نیمی از محصولات پنبه از میان رفته است که می‌تواند ضربه جدی به تولید جهانی پنبه وارد کرده و قیمت این محصول را به‌شدت افزایش دهد؛ به‌ویژه اینکه سایر تولیدکنندگان بزرگ پنبه ازجمله چین نیز با خشکسالی روبه‌رو شده‌اند.
سیل همچنین برنامه زمانی کاشت گندم در پاکستان را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است؛ امری که چشم‌انداز کمبود و افزایش قیمت مواد غذایی را تا سال آینده میلادی بسیار نگران‌کننده می‌کند. راسی پالاکریشنان، معاون مدیر برنامه جهانی غذا در پاکستان، می‌گوید: «شرایط بسیار وخیم است. هیچ ذخیره گندمی وجود ندارد؛ چون کشاورزان تقریبا تمام محصول خود را از دست داده‌اند. این شرایط درصورت پایین نرفتن آب پیش از آغاز فصل کاشت، بدتر هم خواهد شد.»
به‌گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل، استان سند به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین قطب‌های تولید مواد غذایی پاکستان تقریبا 6برابر بیشتر از میانگین فصل‌های موسمی بارندگی داشته است. «امداد هینگورجا» کشاورز 45ساله‌ پاکستانی در سنقر یکی از مناطق کلیدی تولید پنبه می‌گوید: «سیل دقیقا زمانی شروع شد که محصولم آماده برداشت بود. الان هیچ‌چیز ندارم. بیش از یک متر آب مزرعه‌ام را گرفته و دقیقا نمی‌دانم که این آب‌گرفتگی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. ما نمی‌توانیم از سیل فرار کنیم اما وقتی زمان بازپرداخت بدهی‌ام برسد چطور باید به طلبکارم بگویم که وقوع سیل دست من نبوده است؟» 
دولت پاکستان و سازمان ملل متحد اعلام کرده‌اند که برای جبران خسارات ناشی از سیل در این کشور حداقل به 160میلیون دلار کمک اضطراری نیاز دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید