درماه مبارک رمضان یکی از شلوغترین بازارهای کشور، سوپرمارکتها هستند که بخش عمدهای از خرید روزانه مردم را تامین میکنند. اما در این ماه، چقدر صنف سوپرمارکتها آمادگی پاسخگویی به تقاضاهای گسترده را دارند و از نظر اقتصادی وضعیت خودشان چگونه است؟ از طرف دیگر با توجه به تغییر برنامه روزانه مردم در جامعه زمان عرضه کالا در این سوپرمارکتها تغییری کرده است یا خیر؟ سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکتها در گفتوگو با همشهری درباره تغییر ساعت کار سوپرمارکتها در ماه رمضان میگوید: «تغییر خاصی را در زمان کار فروشگاهها نداریم اما همواره در برخی از خیابانها و میدانهای بزرگ و پررفتوآمد شهر سوپرمارکتهای 24ساعته وجود دارند که فعالیتشان شبانهروزی است. مثلا در جاهایی چون گلوگاههای شهر و... این سوپرمارکتها وجود دارند.»
وی با اشاره به نوسان قیمت دلار میگوید: «نمیتوان گفت که قیمت دلار تأثیری برکار ما نداشته چرا که بالاخره بسیاری از مواداولیه گران شدهاند. اما خوشبختانه بیش از 90درصد از کالاهای ما داخلی هستند و چندان وابسته به واردات نیستیم.» درخشانی میافزاید: «مثلا کیسه پلاستیکی که بهصورت روزانه در سوپرمارکتها کاربرد بسیار زیادی دارد ناگهان گران شده است. ما این کیسهها را کیلویی 6500میخریدیم اما حالا 9500خریداری میکنیم.» وی بزرگترین معضل کنونی سوپرمارکتها را رکود دانسته و میگوید:«همواره مسائلی چون مالیات و قیمت برق و... وجود دارند اما مهمترین مسئله که در صنف ما کاملا محسوس است رکود چند سالهای است که بهطور مشهودی میزان خرید از سوپرمارکتها کاهش یافته است.» رئیس اتحادیه سوپرمارکتها میگوید: «تجربه سالهای پیش نشان داده است که طی ماه رمضان معمولا به جای کاهش قیمتها شاهد افزایش قیمتها در کالاهای مربوط به سوپرمارکتها هستیم؛ هرچند امسال خوشبختانه تاکنون هنوز چنین چیزی را مشاهده نکردهایم و امیدواریم که تغییر قیمتی را شاهد نباشیم.»
رکود در بازار سوپرمارکتها
در همینه زمینه :