• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 22 شهریور 1401
کد مطلب : 171409
+
-

توسعه دیپلماسی؛ اولویت قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی مصمم است بیش از گذشته به حمایت از تولید داخل و مساعدت دولت در این عرصه تلاش کند، افزود: قوه قضاییه در سال‌های گذشته به حمایت از تولید و کمک به دولت از این طریق پرداخته، اما درصدد است این حمایت و کمک را بیشتر، منسجم‌تر و هدفمندتر دنبال کند.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای ‌عالی قوه قضاییه با اشاره به برخی مشکلات زائران اربعین گفت: مراسم اربعین امسال مانند سال‌های گذشته پرشورتر و باشکوه‌تر، در حال برگزاری است؛ البته طبیعی است که ظرفیت‌های زمانی، مکانی و امکاناتی پاسخگوی عشق نامحدود ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت و وجود مقدس امام حسین(ع) نیست و قطعاً آنطور که شایسته زائران اباعبدالله(ع) است، پذیرایی به عمل نیامده اما به هر ترتیب همه دست‌اندرکاران و مسئولان‌ در دولت، نیروهای مسلح و سایر بخش‌ها ازجمله دادگستری‌های شهرهای مرزی، حداکثر تلاش خود را برای رفاه حال زائران انجام دادند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، با اشاره به محور اصلی این سیاست‌ها که «پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت» است، به زمینه‌های کمک و مساعدت قوه قضاییه به دولت اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های هفتم توسعه، همه بخش‌ها و سازمان‌های قضایی مأموریت دارند در راستای حمایت از تولید داخل، جهش تولید، رفع موانع کسب‌وکار، اشتغال‌زایی، جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی اقدامات لازم را انجام دهند. رئیس دستگاه قضایی افزود: اگر بنگاه تولیدی و صنعتی دارای مشکل حقوقی و قضایی است، مسئولان قضایی ذیربط باید به‌گونه‌ای تدبیر کنند که رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی واحد و بنگاه مزبور، خللی در فرایند تولید و اشتغال آن ایجاد نکند. محسنی‌اژه‌ای تاکید داشت: از این پس اگر در این زمینه کسی از مسئولان قضایی، این موضوع را رعایت نکرد، مواجهه اداری با وی فقط در حد توصیه باقی نخواهد ماند. همچنین باید در مراکز قضایی مربوطه در جهت کمک به بازگشایی واحدهای تولیدی تعطیل‌شده اقدامات مقتضی را انجام و حتی در زمینه کمک به تامین مواد اولیه مساعدت‌های لازم از سوی دستگاه قضایی انجام شود. رئیس عدلیه با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس دیوان ‌عالی اندونزی که بالاترین مقام قضایی این کشور است، گفت: اندونزی به‌عنوان کشوری که بالاترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده است از ظرفیت‌های بالایی برای تعامل و دیپلماسی قضایی بهره‌مند است، اما ما در سالیان اخیر به نسبت ظرفیت‌های موجود ارتباط قضایی کمی با این کشور داشته‌ایم. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: بر همین اساس ضرورت دارد این ارتباط گسترش یابد؛ بنابراین باید معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با همکاری معاونت راهبردی دستگاه قضا نسبت به تدوین برنامه‌های گسترش و توسعه دیپلماسی قضایی با کشورهای مسلمان به‌خصوص کشورهای همسایه، اقدامات لازم را ترتیب دهند و برای هر کشور برنامه‌ای خاص را تنظیم کنند تا با کمک دولت، ارتباطات قضایی ما با آن کشورها توسعه یابد./ میزان 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید