• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 21 شهریور 1401
کد مطلب : 171315
+
-

22هزار امدادگر جمعیت هلال‌احمر بیمه می‌شوند

خبر روز
22هزار امدادگر جمعیت هلال‌احمر بیمه می‌شوند

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

حدود 20سالی می‌شود که براساس قوانین بالادستی انجام یک‌سری تکالیف حاکمیتی بر عهده جمعیت هلال‌احمر قرار گرفته است؛ تکالیف مهم و حیاتی که لازمه انجامشان، هم تربیت نیروی انسانی متخصص بود هم در اختیار داشتن امکانات، تجهیزات و منابع مورد نیاز. در بخش نیروی انسانی این رسالت بر دوش نجاتگران و امدادگران داوطلبی قرار گرفت که با وجود آنکه عنوان داوطلبی‌شان مشمول امور حاکمیتی نمی‌شد اما بدون هیچ چشمداشتی به خدمت‌رسانی در این بخش مشغول شدند. در حالی که نه از بیمه‌ای برخوردار بودند نه از رابطه کاری تعریف شده‌ای. حالا بعد از 20سال در سایه پیگیری‌های جمعیت هلال‌احمر، مجلس شورای اسلامی و همکاری بیمه تامین اجتماعی سرانجام تفاهمنامه‌ای میان سازمان تامین اجتماعی و جمعیت هلال‌احمر به امضا رسید که در سایه آن از این پس امکان بیمه تمام امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر با پرداخت کامل حق بیمه توسط جمعیت فراهم می‌شود. به‌گفته پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر علاوه بر برخورداری امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر از مزایای بیمه تامین اجتماعی دریافتی نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال‌احمر از یک میلیون و 200هزار تومان در سال گذشته به 2میلیون و 400هزار تومان افزایش یافته و تلاش می‌کنیم این رقم به مصوبه پایه حقوق اداره کار افزایش یابد.
او با بیان اینکه برقراری بیمه تامین اجتماعی با توجه به ماهیت کار پرخطر امدادگران و نجاتگران در پایگاه‌های امداد و نجات یک ضرورت بود ادامه داد:‌ این افراد درحالی‌که 240ساعت شیفت ماهانه را در پایگاه‌ها حاضر می‌شدند که از حداقل امکانات محروم بودند.

72درصد جمعیت کشور زیر چتر تامین اجتماعی
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در مراسم امضای تفاهمنامه با جمعیت هلال‌احمر از تحقق این مهم به‌عنوان یکی از بهترین اتفاقات بیمه‌ای یاد کرد و افزود‌: ‌برقراری این بیمه ضمن افزایش ایمنی خاطر نجاتگران و امدادگران فعال در جمعیت هلال‌احمر قطعا در رضایتمندی آنها از حرفه و تلاش در جهت ارتقای این فعالیت‌ها موثر خواهد بود.
 میرهاشم موسوی افزود:‌ 22هزار داوطلب جمعیت هلال‌احمر بیمه‌شدگان جدید ما خواهند بود که پس از ثبت درخواست در سامانه غیرحضوری تامین اجتماعی تحت پوشش در خواهند آمد.او با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در امر گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی هدف امنیت و آسایش را دنبال می‌کنیم گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۲درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند که این عدد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از 20درصد بوده است.مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اهداف مشترک جمعیت هلال‌احمر و سازمان تامین اجتماعی گفت:‌ هر دوی ما برای جبران مخاطرات دست یاری خود را به‌سوی جامعه هدفمان دراز می‌کنیم. بیمه فراگیر ایرانی ازجمله طرح‌های موفق سازمان تامین اجتماعی طی یک سال گذشته بوده که مدیرعامل این سازمان از آن به نیکی یاد کرد و افزود: ‌با اجرای این طرح طی یک سال گذشته بالغ بر یک میلیون و۲۰۰هزار نفر در قالب بیمه مشاغل آزاد و دانشجویان و زنان خانه دار و بیمه اختیاری، بیمه شده‌اند. موسوی تأکید کرد: در تلاشیم توسعه خدمات برای همه خانواده تحت پوشش خود به‌ویژه بیمه‌شدگان جدید داشته باشیم.

15میلیون بیمه شده اصلی در تأمین اجتماعی
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی نیز با بیان اینکه ۱۵میلیون بیمه شده اصلی تحت پوشش این سازمان قراردارد گفت: مجموع بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به انضمام تبعی‌ها به ۴۵میلیون نفر می‌رسد.مهدی شکوری، افزود: 4میلیون و اندی مستمری‌بگیر داریم. در سال‌جاری‌ بیش از ۴۰۰ هزار بیمه شده جدید در قالب فراگیر و حرف و مشاغل آزاد جذب کردیم. وی افزود: تفاهمنامه اخیر برگرفته از اصل۲۹ قانون اساسی است که برخورداری از تامین اجتماعی را حقی همگانی تلقی کرده است. توسعه پوشش‌های بیمه‌ای ماموریت اول ما در سازمان است و درصدد تحقق ماموریت ایجاد نظام کارآمد، جامع، توانمند، عدالت آفرین و کرامت بخش هستیم.
 شکوری با اشاره به اینکه در جلسه با هلال‌احمر به مدل قانون مشاغل آزاد برای بیمه داوطلبان هلال‌احمر رسیدیم،‌گفت: نرخ ۱۸درصد را به‌دلیل پرمخاطره بودن این شغل درنظر گرفتیم، زیرا احتمال بروز حوادث و ازکارافتادگی بالاتر است و این بیمه امنیت را برای آنها فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: در این تفاهم افراد فاقد نظام بیمه بازنشستگی می‌توانند در قالب مشاغل آزاد قرارداد ببندند که به‌صورت غیرحضوری قابل انجام است. پرداخت‌ها گروهی و متمرکز با تولیت جمعیت هلال‌احمر و شامل تعهدات بلندمدت کامل خواهد بود که شامل حمایت درمان هم می‌شود. درخواست کردیم جمعیت هلال‌احمر لینک خدمات غیرحضوری را در پورتالشان قرار دهند که همه مشمولان دسترسی داشته باشند و بتوانند ثبت درخواست کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید