• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 21 شهریور 1401
کد مطلب : 171283
+
-

قدرت پهپادی ارتش؛ ضامن امنیت وطن

سحر غفوری _ خبرنگار

آجا (ارتش جمهوری اسلامی ایران) حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی کشور را در دستور کار خود دارد. به‌طور کلی ارتش ایران شامل 4نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و نیروی پدافند هوایی است که در این نوشتار قصد داریم قدرت پهپادی آن را برای صیانت و دفاع از این مرز و بوم بررسی کنیم. اولین نمونه‌های پهپاد در ایران در دوران دفاع‌مقدس ساخته شد و مورد‌استفاده عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی قرار گرفت اما امروزه با گذشت بیش از 4دهه، پیشرفت قابل‌توجهی در بدنه نظامی ارتش و نیروهای مسلح صورت گرفته است. پس از گذشت سالیان از پیروزی انقلاب و وقوع جنگ، حالا پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی ارتش در عصری مترقی از دوران دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی در حال تجهیز و افزایش توان دفاعی کشور هستند. هم‌اکنون ارتش جمهوری اسلامی ایران، دارای ۳۰ عنوان پهپاد قدرتمند و آزمایش شده است که در پایگاه‌های زیرزمینی، قرار داده شده‌اند. برای مثال در پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ پهپادهای «امید»، «آرش»، «ابابیل ۵»، «مهاجر ۶»، «کرار»، «کمان ۱۲»، «کمان ۲۲» و «فطرس» نگهداری می‌شوند.
سال‌های اخیر سامانه‌های بدون سرنشین پهپادی گسترده‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران تولید و سنجش شده‌اند که در دسته ریزپرنده‌هایی در ابعاد کوچک تا پرنده‌هایی با چندین متر طول در ابعاد جنگنده‌های بزرگ قرار می‌گیرند. عمده وظایف این پهپادها، رصد مرزهای زمینی و هوایی کشور و صیانت از آب‌های سرزمینی و مرزهای دریایی است تا درصورت بروز هرگونه تهدید، امنیت کشور را تضمین کنند و کمال حفاظت را از خود نشان دهند. مجهز بودن به سامانه خلبان خودکار، قابلیت اجرای ماموریت بدون نیاز به ارتباط با ایستگاه زمینی، توانایی برنامه‌ریزی مجدد حین پرواز و تغییر ماموریت، بسته شدن امکان ارتباط برای جلوگیری از نفوذ دشمن در سامانه هدایت و کنترل و برخورداری از سامانه‌های پیشرفته ناوبری چندی از امکانات و دستوراتی‌ است که این پهپادهای قدرتمند از آن پیروی می‌کنند.
همچنین از تعدادی از این پهپادها برای عکسبرداری، جمع‌آوری اطلاعات و ماموریت‌های شناسایی، فعالیت‌های الکترونیک، ارسال داده به ایستگاه زمینی در مسافت طولانی و انهدام اهداف در برد‌های مختلف استفاده شده است؛ برای مثال شناسایی ناو وینسنس در خلیج‌فارس توسط پهپاد «ابابیل ۳» صورت گرفته است. پهپاد «کمان۱۲» نیز توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته و تجهیز شده است و توانایی اجرای عملیات‌های رزمی، جنگ الکترونیک و شناسایی را داراست که توانایی حمل محموله‌هایی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم را داشته و تسلیحات تعبیه شده روی آن شامل موشک اخگر با برد ۳۰کیلومتر است.
در نهایت، باید به این نکته اشاره کرد که طبق گفته نشریه فرانسوی لزاکو، جمهوری اسلامی ایران با نزدیک به ۶۰۰هزار نیروی نظامی و دارا بودن بدنه دفاعی مانند تجهیزاتی چون پهپادهای دوربرد و جنگنده در جایگاه هفتم از فهرست قدرتمندترین‌‌های نظامی قرار دارد. با توجه به این گزاره، پیش‌بینی خواهد شد که توان دفاعی کشور عزیزمان، به پشتوانه اقتدار ارتش جمهوری اسلامی و تجهیزات دانش بنیان، روزبه‌روز پیشرفت کرده و ارتقا یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید