• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 20 شهریور 1401
کد مطلب : 171216
+
-

واریز حقوق شهریورماه بازنشستگان با افزایش 38 درصدی

گزارش2
واریز حقوق شهریورماه بازنشستگان با افزایش 38 درصدی

فاطمه عسگری‌نیا-روزنامه‌نگار


پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی از امروز آغاز شد . براساس اعلام مدیران سازمان تامین اجتماعی پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان کارگری از روز 20 شهریور ماه  براساس حروف الفبا آغاز شده است و بازنشستگان براساس این می‌توانند نسبت به دریافت مستمری خود اقدام کنند.  مستمری شهریور برای بازنشستگان سایر سطح نیز بر اساس احکام جدید پرداخت میشود. این بازنشستگان مشمول 38 درصد به اضافه مبلغ ثابت 515 هزار تومان می شوند . بازنشستگان می توانند احکام و فیش حقوقی خود را که براساس مصوبات مزدی شورایعالی کار  است از سامانه مربوطه دریافت کنند.  به گفته مدیرعامل  سازمان تامین اجتماعی منابع پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین شده و برای پرداخت معوقات پنج ماهه بازنشستگان از محل مابه‌التفاوت افزایش مصوبه قبلی و مصوبه جدید نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام خواهد شد. بر این اساس، بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تأمین اجتماعی در سایر سطوح مزدی که از فروردین تا مرداد امسال طبق فرمول مصوبه دولت (افزایش ۱۰ درصدی به‌اضافه ۶۵۰ هزار تومان تا سقف ۱۰ میلیون تومان) حقوق می‌گرفتند، از این ماه حقوق بر مبنای فرمول مصوبه شورای‌عالی کار (افزایش ۳۸ درصدی به اضافه رقم ثابت ۵۱۵هزار تومان در ماه) باشند.
گرچه واریز حقوق بازنشستگان با افزایش 38درصدی، سرانجام بعد از گذشت ماه‌ها، از بیستم شهریور ماه آغاز شد. اما ظاهراً این پایان خواسته‌های جامعه کارگری بازنشسته نیست. «حسن‌صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در اجتماع بزرگ بازنشستگان تامین اجتماعی خطاب به رئیس مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور در خانه کارگر گفت: « مطالبات نیمه تمام جامعه کارگری بازنشسته هنوز پابرجاست.»  او با بیان اینکه پرداخت معوقات 5ماه ابتدای سال1401، 25درصد معوقه متناسب‌سازی سال۱۴۰۰ و پرداخت آن، هزینه بالای درمان و عدم‌پوشش بیمه‌های تکمیلی، بی‌توجهی به سلامت باز نشستگان و... ازجمله این مطالبات است که امیدواریم با توجه به سه‌جانبه گرایی، مطالبات و مشکلات جامعه کارگری بازنشسته به‌خوبی شناسایی و مرتفع شود ادامه داد:‌ میزان افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان تأمین اجتماعی در قیاس با تورم امروز، مشکل معیشتی بازنشستگان را حل نخواهد کرد. شاید اگر در فروردین ماه، شاهد افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان تأمین اجتماعی بودیم، این میزان افزایش ملموس‌تر بود.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای واگذاری سهام بانک رفاه گفت:‌واگذاری سهام بانک رفاه کارگران تبعات سنگینی ازجمله حذف خدمات ارائه شده از سوی بانک رفاه کارگران به جامعه کارگری تحت پوشش تأمین اجتماعی دارد.  
حسن صادقی معتقد است واگذاری بانک رفاه به‌عنوان پشتوانه و دلگرمی مردم جز تحمیل استرس و نگرانی و ربودن شادی از زندگی سالمندان عاید دیگری نخواهد داشت گفت: اصل کار یعنی واگذاری بانک رفاه، یک تصمیم غلط است. تامین اجتماعی صددرصد متعلق به کارگران است؛ نگاهی به مسیر تطور سازمان تامین‌اجتماعی از سال۱۳۳۲ تا همین امروز، این ادعا را ثابت می‌کند که کلیه سرمایه‌های این سازمان به کارگران تعلق دارد.
صادقی می‌گوید اموال و دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی از محل انباشت حق بیمه‌های کارگران در طول تاریخ شکل گرفته و واگذاری این دارایی‌ها حالا چه بانک رفاه باشد چه شرکت‌های شستا، به‌معنای واگذاری اموال متعلق به مردم است؛ سیاست‌های کلی ابلاغی اصل۴۴ فقط در مورد اموال و شرکت‌های دولتی مصداق پیدا می‌کند و هیچ ربطی به دارایی‌های اشخاص و گروه‌های خاص ندارد؛ بنابراین دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی را نمی‌توان براساس سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی واگذار کرد؛ این واگذاری به هر شکلی که صورت بگیرد، کاملا مردود است.
 او که از نزدیک با جامعه بازنشستگان کاری در ارتباط است حالا اطلاعات خوبی هم از وضعیت جسمانی دوستانش دارد و معتقد است: «کمبود شادی در زندگی بازنشستگان اثرات جبران ناپذیری به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به ناامیدی و افسردگی، ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی، کاهش تحرک در سالمندی، عدم‌تمایل به ارتباط برقرار کردن با دیگران، کم‌صحبتی و سکوت کامل در جمع، دردهای موضعی بدون علت پزشکی، اختلال در هورمون‌های بدن و ناهماهنگی در آن، بی‌خوابی و یا اختلال در روند خواب شبانه، احساس پوچی و یاس اشاره کرد.» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که این روزها حسابی دل‌نگران رفقای موسپیدش زیر بار مشکلات اقتصادی است باذکر این نکته که درست است اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گام نخست با ظهور در میدان‌های دفاع از حقوق بازنشستگان، توانست مانع از تضییع حقوق و مطالبات گردد یادآور شد:‌ما در گام دوم قصد داریم تا با برگزاری دوره‌ها و سمینارهای آموزشی، شادابی و نشاط را به جامعه کارگری بازنشسته برگردانیم تا بلکه التیامی باشد بر زخم‌های ناشی از اقدامات دولت و مجلس. چراکه بازنشستگان مثل همه انسان‌های دیگر نیاز به شادی و امید دارند. گاهی برخی ملاحظات فرهنگی و شاید هم بی‌توجهی موجب می‌شود که بازنشستگان به انزوا و گوشه‌گیری دچار شوند. افسردگی بزرگ‌ترین مشکل در دوره بازنشستگی و سالمندی است که بیماری‌های جسمی و روحی زیادی را با خود به همراه می‌آورد. شادی راز سلامت در دوران بازنشستگی است که از راه‌های ساده‌ای امکان‌پذیر است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید