• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 17 شهریور 1401
کد مطلب : 170974
+
-

تلاش برای برپایی حراج منطقه‌ای صنایع‌دستی ایران

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سعی کرده‌ایم تقویم حراج را وارد تقویم شورای‌عالی جهانی صنایع‌دستی کنیم تا بدانیم سالی یک‌بار حراج صنایع‌دستی برگزار می‌شود. مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی درباره برگزاری حراجی صنایع‌دستی به مهر گفت: حراج‌ صنایع‌‌دستی یعنی حراج کالایی که از حیث شاخص‌ها، وجاهت و اصالت بتواند رخ‌نمایی کند. ما حتما به حراجی صنایع‌‌دستی نیاز داریم؛ هم برای گردش اقتصادی و تکریم و هم برای سطح‌بندی آن محصول. وی افزود: صنایع‌دستی باید بتواند خود را در حراجی‌ها نشان دهد. ما به‌دنبال حراج‌های منطقه‌ای هستیم و آقای ضرغامی به ارتباطات بین‌منطقه‌ای با همسایگان تأکید دارد. اکنون دستورالعمل حراجی نوشته و ابلاغ شده است. ما سعی کرده‌ایم تقویم حراج را وارد تقویم شورای‌عالی جهانی صنایع‌دستی کنیم تا بدانیم سالی یک‌بار حراج صنایع‌دستی برگزار می‌شود. وی همچنین درباره برپایی نمایشگاه‌‌ها در طول سال، گفت: ما در حوزه بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها و یا درگاه‌های فروش تمام تلاش خود را می‌کنیم که بعد از دوران کرونا یک موج جدیدی ایجاد کنیم. صد‌بازار صنایع‌دستی یکی از آنهاست. معتقدیم بازارچه صنایع‌دستی باید یک پکیج کامل باشد. همچنین پایگاه‌های میراث جهانی و ملی در اختیار صنایع‌دستی قرار می‌گیرد اما باید همه آنها در یک چینش ایجاد شود.جلالی ادامه داد: مهم این است که صنایع‌دستی را در حوزه تولید، فروش و ایده و تولید محصول به‌صورت متوازن رشد دهیم. اتفاقات تقویم یک بهانه است. عید بهترین بهانه برای صنایع‌دستی است. حتما بازارچه‌های شب عید را خواهیم داشت، چون می‌خواهیم صنایع‌دستی را در سبد خانواده جای دهیم. بنابراین در دهه فجر نیز نمایشگاه صنایع‌دستی برپا می‌شود. حتی جام جهانی فوتبال هم فرصتی برای شناسایی، فروش و توزیع است.
معاون صنایع‌دستی کشور گفت: برای جام جهانی 2برنامه داخلی و خارجی داریم؛ یکی در جزایر جنوب ایران است که آنجا نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلف را برگزار می‌کنیم، در دوحه نیز امکانی برای ایران فراهم شده که بتوانیم محصولات فرهنگی خود را به معرض نمایش بگذاریم. سهم عمده محصولات فرهنگی به صنایع‌دستی اختصاص داده شده است.به‌گفته جلالی، ما این اجازه را داریم که بتوانیم صنایع‌‌دستی و هنرهای سنتی خود را به‌عنوان نماد و نشان ایران که یکی از تیم‌های حاضر در جام جهانی است، معرفی کنیم. زیرساخت این معرفی حتما تجاری‌سازی‌ و معرفی به همه گردشگران است. امیدواریم که اتفاق اقتصادی خوبی نیز بیفتد.
وی در توضیح بیشتر حضور صنایع‌دستی ایران در دوحه، گفت: در ساحل کورنیش قطر پایگاهی داریم که صنایع‌دستی معرفی می‌‌شود. در حوزه اسکان و رفتن هنرمندان مضایقی وجود دارد اما می‌توانیم تولید محتوای تصویری کنیم، چون مشابهت‌های فرهنگی بین ما و قطر وجود دارد و می‌توان از این فرصت برای معرفی شناسایی و بعد تجاری‌سازی‌ استفاده کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید