• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 17 شهریور 1401
کد مطلب : 170950
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYR8A
+
-

گشتی در نیوزیلند که یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست

ییلاق اروپایی‌ها

ییلاق اروپایی‌ها

بهنام سلطانی

اگر به جغرافیا علاقه‌مند باشید، حتماً می‌دانید که سواحل اقیانوس‌های بزرگ از دیرباز سکونتگاه‌های دائمی بشر بوده است. نیوزیلند یکی از همین کشورهایی است که در جنوب غربی اقیانوس آرام واقع شده و آن‌قدر بکر است که بسیاری از اروپایی‌ها این کشور را برای ادامه زندگی و اقامت دائم انتخاب کرده‌اند. مهاجرانی که هر سال به تعداد آنها افزوده می‌شود معمولاً از آلمان، سوئیس، اتریش و انگلیس به این کشور می‌روند و همین موضوع نشان می‌دهد نیوزیلند که به‌عنوان یکی از 10کشور مرفه جهان در سال‌2022 هم انتخاب شده می‌تواند چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد. نیوزیلند به‌واسطه موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد و به‌خاطر دوری از خشکی‌های کره زمین، جزو آخرین سرزمین‌هایی بوده که بشر کشف کرده، اما حالا یکی از پیشروترین کشورهای دنیا در زمینه‌های مختلف است. برای همین خیلی‌ها می‌خواهند درباره کشوری که نیمی از آن در محاصره آتشفشان‌های فعال و نیمی دیگر در تصرف کوه‌های مرتفع است بیشتر بدانند.

ورود مائوری‌ها
نیوزیلند در فاصله 1500کیلومتری شرق استرالیا واقع شده و   مصداق تافته جدابافته است که همچون نگینی در قاره اقیانوسیه می‌درخشد. نیوزیلند یک کشور دورافتاده و محصور در آب‌های آزاد است و به همین‌خاطر جزو آخرین کشورهایی بوده که توسط دریانوردها کشف شده. البته اینگونه نبوده که دریانوردها به آسانی به دورافتاده‌ترین جزیره دسترسی پیدا کنند و سفر به نیوزیلند که از 2 جزیره شمالی و جنوبی تشکیل شده، از روزگار قدیم نوعی ماجراجویی بوده است. ماجراجوهای پلی‌نزی که تخصص‌شان سفر با قایق‌های چوبی و دست‌ساز بود، نخستین انسان‌هایی به شمار می‌روند که از جزایر گرمسیر و استوایی اقیانوس آرام وارد نیوزیلند شدند. آنها بین سال‌های 1250تا 1300میلادی برای نخستین بار وارد جزایر نیوزیلند شدند و فرهنگ مائوری را شکل دادند که هنوز در این کشور فرهنگ غالب است. تا حدود 400سال بعد اروپایی‌ها از وجود چنین سرزمینی بی‌خبر بودند، اما در سال1649بود که آبل تاسمان، دریانورد و جهانگرد مشهور هلندی به‌عنوان نخستین فرد اروپایی از طریق اقیانوس آرام وارد نیوزیلند شد و رسماً این کشور را کشف کرد.

شروع مهاجرت
تاریخ نیوزیلند بعد از ورود آبل تاسمان به غرب اقیانوس آرام ورق خورد. تا قبل از این ماجرا، اروپایی‌ها به‌خاطر کشته‌شدن چند ملوان خارجی به‌دست قوم مائوری میل و رغبتی برای سفر به جزایر نیوزیلند نشان نمی‌دادند، اما سفر تاریخی آبل تاسمان نگاه آنها را به این نقطه از دنیا تغییر داد. یک قرن بعد از آبل تاسمان، نوبت به یک ناخدای بریتانیایی به نام جیمز کوک رسید که برای بهبود ارتباط اروپایی‌ها با مائوری‌ها وارد نیوزیلند شود. جیمز کوک لابه‌لای سفر پرماجرایش به نیوزیلند نقشه دقیقی از این جزیره کشید و بسیاری از اروپایی‌ها به کمک این نقشه به جزایر غرب اقیانوس آرام رسیدند. بعد از سفر دریایی ناخدای بریتانیایی بسیاری از کشتی‌های ماهیگیری و تجاری اروپایی و آمریکایی در نیوزیلند پهلو گرفتند و در ازای فروش کالاهای خود به مائوری‌ها، مایحتاج ضروری‌شان مثل آب آشامیدنی، پوست، آثار هنری و مواد غذایی از آنها دریافت می‌کردند. این داد و ستدها تا قرن نوزدهم ادامه پیدا کرد و آن موقع بود که اروپایی به صرافت افتادند برای همیشه در جزایر زیبای نیوزیلند لنگر بیندازند و به این نقطه از دنیا مهاجرت کنند. نخستین مهاجران هم طبق روال معمول از بریتانیا بودند که نیوزیلند را جزایری بکر با منابع طبیعی فراوان می‌دانستند. در سال‌1840قراردادی بین مائوری‌ها و دولت بریتانیا منعقد شد که براساس آن، نیوزیلند به کشور تحت‌الحمایه و بخشی از امپراتوری بریتانیا تبدیل می‌شد. ساختار حکومت در نیوزیلند هنوز هم به‌گونه‌ای است که ملکه الیزابت ریاست حکومت را بر عهده دارد و فرماندار کل، جانشین پادشاه است.

جاذبه‌های شمالی و جنوبی
در بحبوحه جنگ جهانی اول، نیوزیلند به‌عنوان حامی بریتانیا وارد جنگ شد و ارتش مشترک 2کشور در نبرد معروف «گالیپولی» در ترکیه حضور داشتند. آن موقع بود که معلوم شد چرا جیمز کوک، ناخدای معروف بریتانیایی یکباره هوس کرده بود نقشه جزیره نیوزیلند را بکشد و مقدمات الحاق این جزایر به امپراتوری بریتانیا را فراهم کند. در جریان جنگ جهانی اول چیزی حدود 18هزار نفر نیوزیلندی کشته شدند اما این کشور در جنگ جهانی دوم هم در جبهه متفقین قرار گرفت و به متحد اصلی آمریکایی در منطقه اقیانوس بدل شد. نیوزیلندی‌ها به واسطه پیمان سیاسی که با آمریکایی‌ها داشتند پایشان به جنگ ویتنام هم باز شد و دچار خسارات زیادی شدند اما بعد از این ماجراها تغییر مسیر دادند و آرام آرام به کشوری بی‌طرف بدل شدند. دولتمردان این کشور خوب می‌دانند که با اعلام بی‌طرفی می‌توانند اقتصادشان را سر و سامان بدهند. نیوزیلند از زیباترین مناظر طبیعی تشکیل شده است؛ از رشته کوه‌های وسیع و آتشفشان‌های نیمه‌فعال گرفته تا خط ساحلی وسیع و رشته‌کوه‌هایی با ارتفاع بیش از 3هزار متر که برای طبیعت‌گردها جاذبه‌های زیادی دارد. جزیره شمالی نیوزیلند مملو از آتشفشان‌های فعال است و رشته کوه‌های آلپ جنوبی سراسر جزیره جنوبی را در برگرفته است. جنگل‌های بارانی این کشور هم توسط مهاجران به کشتزارهای وسیع و چراگاه‌های پهناور بدل شده و به همین‌خاطر کشاورزی در این کشور حسابی رونق دارد. این مجموعه جاذبه‌های طبیعی، جزایر نیوزیلند را به یکی از زیباترین نقاط دنیا بدل کرده؛ به‌طوری که 78درصد از جمعیت 5میلیون نفری این کشور را مهاجرانی از آلمان، هلند، بریتانیا، سوئیس، اتریش و سایر کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند.

تماشای یخچال‌های طبیعی
نیوزیلند کشوری بسیار زیباست و بسیاری از گردشگران خارجی فقط برای تماشای یخچال‌های طبیعی به این کشور می‌روند. یخچال طبیعی که در پارک ملی وستلند واقع شده یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی این کشور است و گردشگران می‌توانند تا پای این یخچال عظیم بروند یا به کمک هلی‌کوپتر بر فراز این باقیمانده عصر یخبندان پرواز کنند. این یخچال به همراه یخچال فاکس در جنوب وستلند هر ساله میلیون‌ها نفر از مردم جهان را روانه این کشور می‌کند. خلیج جزایر که از 144جزیره ماسه‌ای تشکیل شده یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی نیوزیلند است که از روزگار قدیم زیستگاه حیات دریایی مثل وال، دلفین، نیزه ماهی بزرگ و پنگوئن بوده. تماشای آتشفشان‌های فعال در «پارک ملی تونگاریرو» و در نزدیکی دریاچه‌های آرام هم یکی از تضادهای عجیب و طبیعی دنیاست. شهر «روتوروآ» هم با چشمه‌های آبگرمی که بخار از آنها فوران می‌کند به‌عنوان سرزمین عجایب شناخته می‌شود. کوه تاراناکی از اصلی‌ترین نمادهای نیوزیلند است. این کوه 2518متر ارتفاع دارد و یکی از متقارن‌ترین مخروط‌های آتشفشانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید