حل اساسی مشکل بنزین
مصرف بنزین افزایش پیدا کرده و با عبور میانگین مصرف از مرز 100 میلیون لیتر، عملاً تراز تولید و مصرف آن به هم خورده است. در این میان عدهای همان سناریوی نخنمای افزایش قیمت بنزین و دستکاری سهمیهها را بهعنوان راهکار عبور از بحران احتمالی بنزین و واردات دوباره آن پیشنهاد میکنند اما واقعیت این است که اگر این سناریو مؤثر بود، باید یکبار در طول دهها سال گذشته این اتفاق رخ میداد و مشکل بنزین مرتفع میشد. حسین حسین زاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این که برای جلوگیری از واردات بنزین چه باید کرد ، پا را از سناریوی قیمت و سهمیه بنزین فراتر میگذارد و تلاش میکند از زاویهای به موضوع بنگرد که مشکل بنزین را برطرف کند نه اینکه صرفاً برای مدتی از وخامت آن بکاهد. افزایش کیفیت بنزین تولیدی، کاهش مصرف سوخت از راه صرفهجویی و مصرف بهینه، بهینهسازی و توسعه فازهای پالایشگاهی برای تولید هرچه بیشتر بنزین، حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی و جایگزینی آنها با خودروهای بنزینی و محدود کردن واردات خودرو به خودروهای هیبریدی و برقی، ازجمله راهکارهایی است که ازنظر حسینزاده میتوانند برای جلوگیری از بروز بحران سوخت مورد استفاده قرار گیرند. او این نکته اساسی را نیز یادآور میشود که چالش افت فشار مخازن نفت و گاز از سالها پیش بهصورت کارشناسی مطرح بوده و به آن بیتوجهی شده و همزمان با توسعه ندادن سبد سوخت و تنوع آن در کشور، گرایش به سوختهای محدود و خاص افزایش پیدا کرده است که امنیت انرژی کشور را با مخاطره روبهرو خواهد کرد. به نظر میرسد در برهه کنونی نیز که مصرف بنزین در حال سبقت گرفتن از میزان تولید است، باید بهجای راهکارهای مقطعی، کار را از ریشه درست کرد.