• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 آذر 1396
کد مطلب : 1707
+
-

شهر در رسانه‌ها

دستگاه قضا به مسئله آلودگی هوا ورود پیدا کند

محمدرضا امیرحسنخانی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل90 مجلس در یادداشتی که به روزنامه «جام‌جم» داده به تحلیل این روزهای آلودگی هوا پرداخته است. او نوشته است: از دوره مجلس هشتم پرونده مفصلی در کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی در موضوع آلودگی هوا تشکیل شده است. در این پرونده صورت‌جلسات و مصوبات شوراهای گوناگون دولتی و حکومتی که در طول تمام سال‌های گذشته برای اقدام جهت کاهش آلودگی هوا تشکیل جلسه داده‌اند، بررسی شده است. امیرحسنخانی نوشته است: بهتر است دستگاه قضایی با عزمی جدی به مسئله آلودگی هوا وارد شود و با مسببان آن قاطعانه برخورد کند و آنها را پای میز محاکمه بکشاند، چراکه متأسفانه باید اعتراف کرد هنوز کمیسیون اصل90 مجلس که باید محل شکایات مردمی از نهادهای حکومتی باشد، نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در کشور پیدا کند و بسیاری از نهادهای اجرایی خود را به این کمیسیون پاسخگو نمی‌دانند و این مسئله، خود درد بزرگی است. روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی هم با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران داشته است. کیومرث کلانتری گفته است: ما باید با عدد صحبت کنیم. ابتدای سال92 جمع‌بندی‌ها نشان داد در تهران حدود 200روز ناسالم داشته‌ایم اما الان این عدد رسیده به 89روز. الان نسبت به سال‌های گذشته شرایط خیلی بغرنج نیست. از ابتدای دولت یازدهم روزهای آلوده نصف شده و امیدوارم در 4سال آینده اوضاع بهتر شود و مردم شاهد نتایج برنامه‌ریزی‌های انجام شده باشند و محیط‌زیست سالم و هوای پاک داشته باشند.

هزینه آلودگی را بدهید

محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت‌وگویی با روزنامه « اعتماد» داشته است. او گفته است: «باید مالکان خودرو، هزینه ایجاد ترافیک و تراکم ترافیک را بپردازند. در واقع الان هزینه ترافیک خودروها را تمامی شهر و شهروندان دارند می‌پردازند. ما می‌گوییم باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که به جای اعمال محدودیت هر کسی متناسب با سطح بهره‌مندی از خدمات شهری، عوارضش را بپردازد. او می‌گوید ٢٢هزارمیلیاردتومان بودجه برای تکمیل متروی پایتخت لازم است و این در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد سالانه ٣٤هزارمیلیارد‌تومان از آلودگی هوا ضرر به کشور وارد می‌شود.»

هزینه اداره تهران،  5برابر لندن

زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران در یادداشتی در روزنامه «تعادل»، هزینه اداره شهر تهران را 5برابر لندن پایتخت انگلیس عنوان کرده است،  «درحالی‌که کیفیت خدمات شهری لندن با وضعیت فعلی تهران قابل مقایسه نیست.» صدر اعظم نوری ناکارآمدی دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری در این ارتباط را یادآوری کرده و نوشته است: «هدف اصلی از راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک این بود که تعداد نیروهایی که در حوزه شهرسازی هستند،  تقلیل یابد و نیروها در دفاتر خدمات و از طریق بخش خصوصی در این دفاتر به‌کار گرفته شوند. همچنین رفت‌وآمد شهروندان به حداقل برسد و کار با کیفیت بهتر انجام گیرد. اما امروز اگر از شهروندان نظرسنجی کنید متوجه می‌شوید که اکثر آنها از فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک راضی نیستند و علاوه بر اینکه تردد آنها به مراکز شهرداری بیشتر شده از کیفیت کار هم ناراضی هستند.» او اضافه کرده: «سیاست شهردار تهران و مدیریت جدید شهری این است تا جایی که امکان دارد از تصدی‌گری‌ها کاسته شود و بسیاری از امور و ماموریت‌ها که امکان واگذاری دارند،  به بخش خصوصی،  پیمانکاران،  مشاوران،  سازمان‌های مدنی و هر گروه دیگری که این شرایط را دارند، واگذار کند.»

غبار یا دود؟

روزنامه «بهار»  در گزارشی با عنوان «گمشده در غبار» به فراموشی وعده‌ها در کاهش آلودگی هوا پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «سال گذشته در همین روز‌ها بود که با آلودگی هوا و تعطیلی مدارس انگشت‌های اتهام به سمت معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست دولت یازدهم روانه شد و همه او را مقصر صد در صدی آلودگی هوا می‌دانستند،  در این بین معصومه ابتکار از طرحی سخن می‌گفت که به گفته خودش بیش از 7سال به طول خواهد انجامید اما با اجرای آن دیگر کلانشهری در ایران آلوده نخواهد ماند.» در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به‌نظرات مختلف درباره کیفیت بنزین‌های وارداتی و تولید داخل آمده: «با همه این تفاسیر و بعد از هیاهو‌های چند سال گذشته در رابطه با بنزین پتروشیمی،  امروز نکته قابل تامل این است که چرا اکنون که بنزین وارداتی شده،  آلودگی هوا علاوه بر تهران و کلانشهرها،  به شهری مانند عجب‌شیر هم کشیده شده است؟»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید