• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 14 شهریور 1401
کد مطلب : 170594
+
-

شروع امیدوارکننده «پسر دلفینی» در روزگار خزان سینمای کودک

استقبال از انیمیشن ایرانی

سینما
استقبال از انیمیشن ایرانی

شهاب مهدوی _ روزنامه‌نگار

شروع امیدوارکننده «پسر دلفینی» در گیشه را می‌توان نخستین اتفاق خوب برای سینمای مهجور و دچار افول سینمای کودک و نوجوان در سال۱۴۰۱ دانست. سالی که حتی برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌دلیل کمبود فیلم، در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و صحبت از دوسالانه شدنش بود؛ سالی که فیلم‌های کودک اغلب در کف جدول گیشه قرار داشتند. 
در چنین شرایطی انیمیشن پسر دلفینی در همین چند روزی که روی پرده آمده توانسته بخشی از مخاطب گریزپای کودک را به سینماها بازگرداند. فیلمی که ۱۹۲سالن در اختیار دارد و تا امروز توانسته حدود 30هزار تماشاگر را جذب سالن‌های سینما کند و بیش از یک میلیارد تومان بفروشد. اینطور که ایرنا گزارش داده مراسم رونمایی انیمیشن پسر دلفینی‌که در پردیس سینمایی ایران‌مال و با حضور مخاطبان این فیلم برگزار شد و با وجود اینکه در ابتدا، ۲سانس برای این فیلم تدارک دیده شده بود، در نهایت با ۴سانس، رقمی در حدود ۵۰میلیون تومان برای این انیمیشن به‌دست آمد.آنچه البته عجیب به‌نظر می‌رسید آنکه کمتر کسی تصور می‌کرد که در ماه محرم، یک انیمیشن بتواند با این میزان فروش، به‌مراتب بیشتر از فیلم‌هایی که با بازیگران سرشناس ساخته شده‌اند، بفروشد.البته این برای نخستین‌بار نیست که این انیمیشن با استقبال مواجه می‌شود. پسر دلفینی طبق ادعای برخی از صاحبان فیلم، نخستین بار در روسیه به روی پرده رفت. این فیلم که در روسیه، در زمره آثار پرفروش قرار گرفت، موفق شد با نمایش در بیش از ۲۷۰۰سالن، به فروشی معادل ۵۰میلیارد تومان دست پیدا کند که انگیزه خوبی برای تداوم اکران بین‌المللی و آغاز یک اکران باشکوه در ایران است. 
این میزان استقبال در کنار شروع بسیار خوبی که از یک اکران محدود به‌دست آمد سبب شده تا حالا این انیمیشن به‌عنوان یکی از بخت‌های اصلی گیشه مطرح باشد.البته که سابقه انیمیشن ملی در سینمای ایران، بسیار درخشان است. تهران۱۵۰۰ در گیشه۱۳۹۲، حدود ۴میلیارد تومان فروخت. شاهزاده روم نیز در سال۱۳۹۴، ۵میلیارد تومان فروخت، فیلشاه نیز در سال۹۶، به فروش ۸میلیارد تومانی رسید و بنیامین نیز در سال۹۷، به فروش بیش از ۵میلیارد تومانی دست یافت. داستان این انیمیشن با سقوط یک هواپیما در دریا آغاز می‌شود. یک دلفین و مادرش، نوزاد پسری را که در دریا افتاده‌ است نجات داده و از او مراقبت می‌کنند. این پسر بزرگ شده و پس از اینکه متوجه هویتش می‌شود، برای پیداکردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره می‌شود. پس از آن ناخدا مروارید و دخترش شیرین، وارد داستان می‌شوند و دزدان دریایی برای دزدیدن پسرک نقشه می‌کشند.

مکث
پسر دلفینی کپی نیست 


محمدامین همدانی،تهیه‌کننده پسر دلفینی درباره شرایط اکران و پیش‌بینی‌اش از وضعیت گیشه فیلمش می‌گوید: فروش بستگی به عوامل متعددی دارد و شرایط گوناگونی در موفقیت یا عدم‌موفقیت یک فیلم اثر می‌گذارد.
همچنان که در روزهای پیش رو موضوعاتی چون کرونا، بازگشایی مدارس و مراسم مذهبی‌ای همچون اربعین را داریم اما بازخوردهایی که در اکران افتتاحیه این فیلم داشتیم مشابه بازخوردهایی بود که در روسیه داشتیم و این موضوع بسیار امیدوارکننده است.البته نباید دور از ذهن داشت که مردم مدت زیادی است که بچه‌هایشان را به سینما نبرده‌اند و باید دید که این همت عمومی دوباره ایجاد خواهد شد که سینمای کودک دیده شود یا خیر. درحالی‌که برخی پسر دلفینی را کپی فیلم «لوکا» (انریکو کازاروزا۲۰۲۱) محصول پیکسار دانسته‌اند، همدانی در گفت‌وگو با ایرنا این موضوع را رد می‌کند و می گوید:« این بحث‌ها باید علمی دنبال شوند. بسیاری از اوقات این اتهام وجود دارد که وقتی کاری ایرانی ساخته می‌شود، کپی شده است. 
درصورتی که طراح شخصیت این پروژه کسی است که بارها از دیزنی دعوتنامه داشته و سوپروایزرهای دیزنی ایشان را دنبال می‌کنند، در نتیجه برای خودش صاحب سبک است؛ بر این اساس اگر کسی واقعا چنین ادعایی دارد که این اثر کپی از کار دیگری است، نظرش کاملا قابل بحث و مناظره است. یک ایرانی لزوما کپی‌کار نیست، می‌تواند صاحب سبک باشد؛ همچنان که در پسر دلفینی ما صاحب سبک بودیم و از ما کپی خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید