• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 13 شهریور 1401
کد مطلب : 170515
+
-

توافق پس از شفاف‌شدن متن

تهران در هفته‌های اخیر بارها تأکید کرده‌ توافق درصورتی به‌دست می‌آید که هیچ نقطه ابهامی باقی نمانده باشد

فضاسازی‌ها پیرامون نظرات ارسالی جمهوری‌اسلامی درباره پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا درحالی در روزهای اخیر در رسانه‌ها و محافل سیاسی غربی ادامه یافته که تهران معتقد است تغییر غیرمنتظره‌ای در موضع ایران رخ نداده و با رفع نقاط مبهم موجود، توافق خیلی زود دست‌یافتنی است.
به‌گزارش همشهری، بر همین اساس هم بود که مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العربی» تأکید کرد اگر آمریکا صادق باشد، طی 2 تا 3روز می‌توان به توافق دست یافت؛ «آمریکا باید به ایران اطمینان دهد که بار دیگر تاریخ را تکرار نکند، زیرا این کشور پیش‌از این توافق را نقض و پاره کرده بود. سیاست‌های ترامپ نباید تداوم داشته باشد و اجازه نخواهیم داد اتفاق‌های گذشته بار دیگر رخ دهد.»
این درحالی است که تهران در هفته‌های اخیر و با حساس‌تر‌شدن روند مذاکرات، بارها تأکید کرده‌است که توافق درصورتی به‌دست می‌آید که هیچ نقطه ابهامی باقی نمانده باشد و غربی‌ها نتوانند با ابزار آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی و وارد‌کردن اتهام‌های ساختگی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تهران را تحت‌فشار قرار دهند. تجربه گذشته و سوءاستفاده طرف‌های مقابل از ابهام‌های موجود در توافق سال2015 نشان می‌دهد اصرار جمهوری‌اسلامی بر رفع نقاط مبهم، به‌ویژه در حوزه مسائل پادمانی، راهبرد دقیقی است که راه را بر سوءاستفاده طرف‌های غربی برای اعمال فشار بر ایران می‌بندد. روند مذاکرات و همچنین پاسخ‌های ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا حکایت از آن دارد که استراتژی برجامی تهران در دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای بر این مبنا استوار شده‌‌ که طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکا، دیگر بدون پرداخت هزینه، قادر به لغو توافق نباشند.

ابهام‌هایی که باید رفع شود
باتوجه به چنین رویکردی هم بود که مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» قطر با تأکید بر اینکه هیچ موضوع استثنایی در پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا وجود ندارد، گفت که ایران خواستار شفاف‌شدن برخی اصطلاحات و عبارت‌های مبهمی است که همچنان در متن وجود دارد. محمد مرندی به سیاست‌زدگی آژانس در مواجهه با ایران نیز اشاره و عنوان کرد که اتهام‌های ساختگی این نهاد بین‌المللی ‌علیه تهران در شورای حکام باید حل‌وفصل شود؛ «جلسه شورای حکام در دست کشورهای غربی است و به همین دلیل ایران خواستار پایان‌دادن به این اتهام‌های بی‌اساس و دروغ است. اگر به‌دنبال توافق هستیم، باید پرونده این موضوع‌ها را ببندیم. نیازمند پایه‌های استوار برای امضای این توافق هستیم و آمریکا در آن هنگام نمی‌تواند بار دیگر موضوع‌های قدیمی را به جریان بیندازد.»
با توجه به این مواضع می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که امضای نهایی توافق تنها زمانی ممکن خواهد بود که متن موجود از شفافیت کافی برخوردار شده و نقطه ابهامی باقی نمانده باشد.

واکنش روسیه و چین
در این میان برخلاف فضاسازی‌های انجام‌شده، روسیه و چین هم معتقدند درنظرات ارسال شده از سوی جمهوری‌اسلامی موضوع تازه‌ای مطرح نشده و درچارچوب راهبردهای ترسیم‌شده از سوی تهران درجریان مذاکرات برجامی بوده‌است. برهمین اساس هم بود که نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین تأکید کرد پاسخ ایران به پیشنهادهای آمریکا درخصوص توافق احیای برجام، «بلندپروازانه» نبوده‌است.
میخائیل اولیانوف در این باره در حساب توییتری خود نوشت: «ایران پاسخ خود را به آخرین پیشنهادهای آمریکا درخصوص پیش‌نویس احیای برجام ارائه کرد. به‌نظر می‌رسد که پیشنهادهای ایران بلندپروازانه نباشد و درصورت وجود اراده سیاسی لازم برای به پایان رساندن مذاکرات وین، می‌‌تواند مورد قبول واقع شود.»
ازسوی دیگر، سخنگوی وزارت امورخارجه چین هم در کنفرانس خبری هفتگی خود پاسخ ایران به متن پیش‌نویس توافق احیای برجام را مطابق با موضع همیشگی ایران در جریان مذاکرات توصیف کرد.
ژائو لی‌جیان با بیان اینکه ما پاسخ ایران را به دقت دنبال می‌کنیم، گفت: به‌نظر می‌رسد پاسخ ایران مطابق با موضع منطقی و قاطعانه این کشور درخصوص مسائل مربوطه است. وی ادامه داد: امیدواریم همه طرف‌ها، به‌ویژه آمریکا به‌گونه‌ای مؤثر به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهند تا توافق نهایی هرچه زودتر حاصل شود. این دیپلمات چینی بر این نکته هم تأکید کرد که پکن به تلاش‌ها برای تأثیرگذاری مثبت بر روند مذاکرات ادامه می‌دهد. 

مکث
پیش‌بینی صهیونیست‌ها از سرانجام توافق
یک رسانه صهیونیستی گزارش داد که ارزیابی وزارت امورخارجه این رژیم حکایت از آن دارد که ایران و آمریکا طی هفته‌های آینده به توافقی برای احیای برجام دست خواهند یافت. کانال۱۲ رژیم صهیونیستی اخیرا گزارش داده‌است که وزارت امورخارجه این رژیم ارزیابی کرده با وجود موضع واشنگتن مبنی بر غیرسازنده‌بودن نظرات اخیر جمهوری اسلامی درخصوص متن پیش‌نویس توافق احیای برجام، ایران و آمریکا تنها چند هفته تا حصول توافق نهایی فاصله دارند. گفته می‌شود دپارتمان تحقیقات سیاسی وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی پس از آخرین ارزیابی‌های خود در گزارشی غیرعلنی پیش‌بینی کرده است که ایران و آمریکا به توافق احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست خواهند یافت. بر اساس این گزارش، دولت آمریکا کماکان معتقد است، توافق تنها راه مواجهه با برنامه هسته‌ای درحال توسعه ایران است. گزارش کانال۱۲ رژیم صهیونیستی می‌افزاید که «ایران و آمریکا به‌علاوه نسبت به مواضع یکدیگر واقع‌بینانه‌تر از قبل هستند و هر دو کشور تلاش می‌کنند تا پیش از حصول توافق نهایی حمایت سیاسی از این توافق را تقویت کنند.» 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید