• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 7 شهریور 1401
کد مطلب : 169980
+
-

هدفمندکردن شهریه دانشجویی ایثارگران ۶

ایثارگران بدانند
هدفمندکردن شهریه دانشجویی ایثارگران ۶

در ماده۶ آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده۶۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران آمده است: استفاده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه برای مشمولانی که از ماموریت آموزشی استفاده می‌نمایند، در چارچوب رشته‌های تحصیلی مورد نیاز تعیین‌شده در کارگروه موضوع ماده۳ این آیین‌نامه و منوط به تأیید دستگاه اجرایی درخصوص رشته تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی بدو استخدام کارمند است. این ماده نیز یکی از محدودیت‌هایی است که در روند تحصیل و ماموریت آموزشی ایثارگران خلل وارد می‌کند. ماده۱۲ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان به موضوع ماموریت آموزشی پرداخته و آیین‌نامه اجرایی آن که توسط هیأت وزیران به تصویب رسیده است، شرایط ایده‌آلی را برای ماموریت آموزشی ایثارگران فراهم کرده بود. این ماده به‌شدت تسهیلاتی که در آیین‌نامه اجرایی ماده۱۲ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان موضوع ماموریت آموزشی به خوبی پیش‌بینی شده بود را با مشکلات جدی مواجه خواهد ساخت. به‌طور مثال، در ماده۳ این آیین‌نامه دستگاه‌ها مکلف شده بودند که با ماموریت آموزشی مستخدمان جانباز در کلیه مقاطع تحصیلی رسمی و مورد تأیید پذیرفته‌شده بدون محدودیت موافقت کنند و یا در ماده۸ دستگاه‌هایی که به رشته تحصیلی دانشگاهی مستخدم ایثارگر نیاز نداشته باشند، مکلف شده بودند ضمن موافقت با ماموریت آموزشی آنان درصورت درخواست با سایر دستگاه‌های اجرایی هماهنگی‌های لازم را جهت انتقال مستخدم به عمل آورند تا مستخدم ایثارگر ماموریت خود را در دستگاه جدید ادامه دهد. تسهیلاتی که در ماده۱۲ آیین‌نامه اجرایی قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان به تصویب رسیده بود، با این ماده عملا از حیز انتفاع ساقط خواهد شد.
در ماده۸ این آیین‌نامه مشمولان رتبه تحصیلی (بورسیه) و واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌های داخلی از تسهیلات پرداخت شهریه محروم شده‌اند، درحالی‌که این موضوع در تعارض آشکار با مصوبات قانونی قبلی است و به نوعی ایجاد ممانعت برای تحصیلات عالیه ایثارگران است. در ماده۵ آیین‌نامه اجرایی قبلی مصوب ۲۵‌فروردین۱۳۹۵ هیأت وزیران شهریه تحصیلی مشمولان شاغل به تحصیل در واحدهای پردیس خودگردان و بین‌الملل داخل دانشگاه‌های دولتی یا غیردولتی، پرداخت شهریه آنان حداکثر معادل شهریه همان رشته و مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور محاسبه و پرداخت می‌شد و باقیمانده شهریه بر عهده دانشجو بود. لکن در آیین‌نامه جدید پرداخت شهریه مطلقا برای آنان ممنوع شده است. متولیان امر باید پاسخ دهند که این محدودیت بر مبنای کدام استدلال کارشناسی و منطقی وضع شده است؟ شاید بتوان گفت مهم‌ترین مشکل موجود در آیین‌نامه اجرایی فعلی ماده۱۱ آن است. در ماده ۱۱ آمده است:
 کلیه مشمولان ورودی سنوات قبل و ورودی جدید از زمان ابلاغ این آیین‌نامه مشمول مفاد آن هستند. این ماده قانونی یعنی یک بحران جدی در روند ادامه تحصیل ایثارگران و فرزندان آنان که شاید با شروع ثبت‌نام و از ابتدای مهرماه به‌وجود آید. عطف‌به‌ماسبق‌کردن این آیین‌نامه به تمام ورودی‌های سنوات قبل یعنی آنکه اگر ایثارگری بخشی از تحصیلات خود را با آیین‌نامه قبلی گذرانده باشد برای ادامه تحصیل خود به تعداد هر ترم یا سال تحصیلی باقی‌مانده باید برابر آیین‌نامه جدید با او رفتار شود. ایجاد چنین مشکلی برای ایثارگران و فرزندان آنان چه معنایی دارد؟ و سرچشمه این تفکر از کجا نشأت گرفته است؟ مطمئنا بخش عمده‌ای از این عزیزان به‌دلیل عدم‌تمکن مالی از ادامه تحصیل انصراف داده و تحصیلات خود را نیمه‌تمام رها خواهند کرد. البته در تبصره ذیل ماده۱۱ تمام ایثارگرانی که حسب ضوابط قبلی در رشته‌هایی که مشمول ماده۳ این آیین‌نامه نمی‌شوند یعنی تابع نظر کارگروه متشکل از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای تعیین رشته‌های تحصیلی مورد نیاز نبوده، همچنان می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند اما برای پرداخت شهریه و میزان آن تابع آیین‌نامه جدید خواهد بود و محدودیت‌های پرداخت شهریه برای آنان اعمال می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید