• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 7 شهریور 1401
کد مطلب : 169898
+
-

نابودی تومورهای سرطانی با ابتکار محققان ایرانی

دانش
نابودی تومورهای سرطانی با ابتکار محققان ایرانی

2محقق ایرانی در همراهی با محققان دانشگاه رایس و کالج پزشکی بیلور آمریکا با انجام آزمایشاتی روی موش‌ها به نتیجه درخشانی در از بین بردن تومورهای سرطانی دست یافتند. به‌گزارش دانشگاه رایس، آنها دریافتند که تومورهای مزوتلیومای مرحله پیشرفته در موش‌ها فقط طی چند روز با درمان ترکیبی از ایمپلنت‌‌های سیتوکین و یک داروی مهارکننده از بین رفتند.
محققان ذرات تولید‌کننده دارو را که به اندازه سر یک میخ هستند، در کنار تومورها قرار دادند تا بتوانند دوزهای مداوم و بالای اینترلوکین2 (IL-2) را که یک ترکیب طبیعی است، برای تحریک تولید گلبول‌های سفید خون و مبارزه با سرطان تولید کنند. این ترکیب طبیعی توسط سازمان غذا و دارو به‌عنوان یک درمان ایمونوتراپی برای سرطان تأیید شده است.
این مطالعه که به‌صورت آنلاین در سایت  Clinical Cancer Research منتشر شد، آخرین مورد از یک رشته تحقیقات موفقیت‌‌آمیزی بود که در آزمایشگاه محقق ایرانی و مهندس زیستی دانشگاه رایس، امید ویسه اختراع شده است، ازجمله تأیید سازمان غذا و دارو برای شروع آزمایش‌های بالینی این تکنولوژی برای بیماران سرطان تخمدان در پاییز امسال.
آماندانش، دانشجوی فارغ‌التحصیل رایس، که همراه با سمیرا فتوت دیگر محقق آزمایشگاه امید ویسه، چندین سال را صرف توسعه این فناوری ایمپلنت کرده است، گفت: از ابتدا، هدف ما ایجاد یک پلتفرم درمانی بود که بتواند برای انواع مختلف اختلالات سیستم ایمنی یا انواع مختلف سرطان استفاده شود.
کارخانه تولید سیتوکین‌ها شامل دانه‌های آلژینات مملو از ده‌ها هزار سلول است که به‌طور ژنتیک برای تولید IL-2 طبیعی، یکی از 2 سیتوکینی که سازمان غذا و دارو برای درمان سرطان تأیید کرده، مهندسی شده‌اند. عرض این کارخانه‌ها فقط 1.5میلیمتر است و می‌توان آنها را با جراحی برای رساندن دوزهای بالای IL-2 به‌طور مستقیم کنار تومورها کاشت.
دکتر برایان برت، پروفسور و رئیس بخش جراحی قفسه سینه کالج بیلو گفت: من از بیمارانی که مزوتلیومای بدخیم پلور دارند مراقبت می‌کنم. این یک تومور بدخیم بسیار تهاجمی در پوشش ریه است و درمان کامل آن با جراحی بسیار سخت است. به‌عبارت دیگر، در اغلب مواقع بخشی از بیماری در بدن آنها باقی می‌ماند. درمان بیماری باقیمانده با ایمونوتراپی موضعی که تزریق موضعی دوزهای نسبتا بالای داروهای ایمونوتراپی است، می‌تواند روش جذابی برای درمان باشد. امید ویسه نیز گفت که مطالعه مزوتلیوما زمانی آغاز شد که برت و دکتر راوی غنتا در مورد نتایج اولیه آزمایش‌های سرطان تخمدان حیوانی که تیم ویسه با همکارانش در مرکز سرطان اندرسون MD دانشگاه تگزاس انجام می‌‌‌دادند، چیزهایی شنیده بودند. در ماه مارس، همکاران ویسه و اندرسون مطالعه‌ای منتشر کردند که نشان می‌داد ذرات تولیدکننده IL-2 می‌توانند تومورهای تخمدانی و کولورکتال (روده بزرگ) پیشرفته در موش‌‌‌ها را در کمتر از یک هفته ریشه‌کن کنند. ویسه درباره برت و غانتا گفت: آنها واقعا تحت‌تأثیر داده‌های بالینی که ما در مورد سرطان تخمدان داشتیم، قرار گرفتند و می‌خواستند بدانند که آیا از همین سیستم برای مزوتلیوما می‌توان‌ استفاده کرد یا خیر؟ مزوتلیوما به سرطان‌هایی اطلاق می‌شود که در پوشش‌‌های بافتی که اندام‌های داخلی را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کنند، رخ دهد. حدود 80درصد موارد مزوتلیوما با قرار‌گرفتن طولانی‌مدت در معرض آزبست مرتبط است. ایمونوتراپی با داروهایی به نام مهارکننده‌ها با موفقیت‌هایی در درمان مزوتلیوما مواجه شده است. مهارکننده‌ها مستقیما سرطان را از بین نمی‌برند، بلکه با آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و از بین بردن سلول‌‌های سرطانی کار خود را پیش می‌برند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید