• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 شهریور 1401
کد مطلب : 169804
+
-

زاکانی در مراسم عملیات اجرایی ادامه بزرگراه یادگار امامره از تکمیل 18تقاطع مهم پایتخت پیش از پایان سال خبر داد

تهرانی‌ها زودتر به مقصد می‌رسند

گزارش
تهرانی‌ها زودتر به مقصد می‌رسند

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

شهردار تهران از تکمیل 18تقاطع مهم در پایتخت تا پایان سال خبر دادکه نتیجه آنها کوتاه‌ شدن قابل توجهی از مسیر پیمایش شهروندان است. این تقاطع‌ها در ادامه برنامه احداث یا اصلاح 98تقاطع بزرگراهی به اجرا در می‌آیند. شنبه هفته گذشته بود که شهردار تهران در مراسم افتتاح پایانه بزرگ اکباتان از شروع «شنبه‌های امید و افتخار» خبر داد؛ شنبه‌هایی که تا دهه‌فجر ادامه خواهند داشت و هر هفته شاهد کلنگ‌زنی یا افتتاح پروژه‌های بزرگ‌مقیاسی در پایتخت خواهیم بود. با این حساب پیش از پایان سال، پروژه‌هایی به بهره‌برداری می‌رسند که به انتظار طولانی‌مدت شهروندان پاسخ می‌دهند؛ چراکه سال‌های سال نیمه‌کاره رها شده بودند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم دیروز در حاشیه کلنگ‌زنی عملیات اجرایی توسعه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) به این نکته اشاره کرد و گفت: «عقل سلیم حکم می‌کند کارهای مانده را تکمیل و در جهت ایجاد کار جدید حرکت کنیم.»  به هر ترتیب تا 12بهمن و آغاز دهه‌فجر، پایتخت‌نشینان شنبه‌های هر هفته شاهد افتتاح پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهری خواهند بود. بعد از دهه فجر نیز هر روز پروژه‌ای مهم پیش از آنکه سال1401 به اتمام برسد، تکمیل می‌شود  و در اختیار مردم در مناطق مختلف شهر قرار می‌گیرد. دیروز نیز بعد  از افتتاح بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی متروی کشور در هفته گذشته، عملیات اجرایی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) پس از وقفه و تعطیلی 4ساله کلید خورد که شامل مسیرهای بزرگراه یادگار امام(ره)، در ادامه بلوار بهار، سپس بزرگراه شهیدبروجردی می‌شود و در نهایت از طریق بزرگراه آزادگان به آزادراه
تهران- ساوه می‌‌رسد.

افتتاح بیش از 40پروژه از 12بهمن تا عید نوروز
در مراسم آغاز به‌ کار عملیات ادامه بزرگراه یادگار امام(ره)، زاکانی از کمک دستگاه‌های مختلف دولتی و نظامی و قرارگاه خاتم‌الانبیا در اجرای پروژه‌های شهر تشکر کرد. او در ادامه درباره این پروژه و دیگر برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل توضیحاتی را ارائه کرد. شهردار تهران گفت: «شنبه‌ای دیگر رسید و خبری از یک پروژه بزرگ در شهر تهران شد. به لطف الهی با تلاش‌های شبانه‌روزی در شورا و شهرداری، از شنبه گذشته، هر هفته تا ۱۲بهمن افتتاح‌هایی در قالب پروژه‌های شهری و گاها ملی خواهیم داشت که عمده آنها خاتمه کار است و از ۱۲بهمن تا عید نیز بالغ بر ۴۰پروژه را هر روز افتتاح خواهیم کرد. جدول این پروژه‌ها استخراج شده و زمانبندی آن مشخص است؛ بنابراین تحت عنوان «شنبه‌های امید و افتخار» از آن یاد کردیم. هر آنچه انجام دادیم و انجام می‌دهیم در مقابل اسلام، امام(ره)، شهدا، رهبری و مردم هیچ است؛ لذا آنچه رقم می‌خورد در مقابل آنچه باید رقم بخورد و ‌شأن مردم است، هیچ است. آنچه امروز‌ تحت عنوان پروژه ادامه یادگار امام(ره) و آغاز این کار از میدان جی تا فتح و در ادامه تا میدان بهار و بزرگراه شهید بروجردی ادامه خواهد یافت، پروژه بزرگی است که بخش‌هایی از آن‌را آغاز کرده‌ایم.»

تبدیل ۷۸۰کیلومتر راه به ۵۷کیلومتر
شهردار تهران درخصوص نخستین پروژه بزرگ‌مقیاس در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت، گفت: «در بدو ورود به مدیریت شهری با این معضل مواجه بودیم که پروژه‌های بزرگ شهر خوابیده بودند؛ بنابراین در حوزه فنی و عمرانی ۶پروژه را هدفگذاری کردیم؛ نخست، پروژه‌ای که در ظاهر کوچک‌مقیاس بود، اما سرجمع آن یک پروژه بزرگ ملی است. بر این اساس ۹۸ تقاطع را در بزرگراه‌ها اصلاح می‌کنیم که ۷۸۰کیلومتر راه شهروندان را به ۵۷کیلومتر تبدیل می‌کند. برای این ۹۸ پروژه بازه زمانی 3ساله تعیین شد و امسال 3تقاطع را افتتاح کردیم؛ البته نه به‌صورت رسمی، بلکه عملا مورد استفاده قرار گرفت. امسال ۱۸تقاطع دیگر بازگشایی خواهد شد و سال بعد بالغ بر ۵۰ و سال بعد از آن پرونده این پروژه بسته می‌شود.»

اجرای پروژه شهید متوسلیان تا پایان سال
زاکانی پروژه بعدی را که انجام آن هدفگذاری شده، پروژه بزرگراه شهید متوسلیان عنوان کرد، گفت: «این پروژه 8.9کیلومتر تونل است که از انتهای بزرگراه شهیدصیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان برای ما فضایی را ایجاد می‌کند و طبق برداشت‌ها بزرگ‌ترین مطلوبیت را خواهد داشت، اما به واسطه هزینه بالا، همیشه مدیریت شهری از اجرای آن پرهیز کرده است؛ چراکه ۲۰هزار میلیارد به قیمت روز باید در آنجا هزینه شود؛ لذا ما آن را در پروژه‌های مشارکتی تعریف کردیم و گروه‌های مختلف ایده‌ها و طرح‌های خود را پیشنهاد دادند و نهایتا کار کارشناسی انجام شد و شرکای مشخصی اظهار آمادگی کردند که بنا شد ظرف ۱۴روز فاز دوم کار را ارائه و بعد از آن به یک جمع‌بندی شفاف برسیم و با مشارکت سرمایه‌گذار، در یک بازه زمانی ۴ساله آن را به سرانجام برسانیم؛ اکنون مطالعات اقتصادی آن در حال انجام است و اگر به مانعی برنخورد تا قبل از پایان سال عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.»   زاکانی با اشاره به مشکلی که در رینگ شمالی پایتخت وجود دارد، گفت: «پروژه بعدی مختص رینگ شمالی است؛ چراکه رینگ جنوب تهران در حال تکمیل است، اما مشکل رینگ شمالی تهران بود. برای رینگ شمالی الگوی جدیدی از سال‌های قبل مطرح شد که مجددا در دستور کار قرار گرفت که به‌عنوان ویژگی حمل‌ونقلی و ال‌‌آر‌تی، یک بازه ۵۰کیلومتری از شرق تهران تا وردآورد را به‌خود اختصاص می‌دهد تا بار ترافیکی بزرگراه شهیدهمت و بزرگراه حکیم را سبک و متروی پردیس را به متروی کرج متصل کند. این پروژه بزرگ‌مقیاس از امکان مدیریت شهری فراتر بود و بر همین اساس در موضع مشارکت قرار گرفت و البته هنوز در فاز مطالعات است. این مشارکت را از نوع خارجی دیدیم؛ چون نیاز به تکنولوژی خاصی دارد؛ برهمین اساس با کشور چین وارد مذاکره شده‌ایم تا بعد از اینکه کارهای تخصصی و مطالعات آن انجام شد، وارد فاز اجرا شویم.»   علیرضا زاکانی با تأکید بر اینکه در شهر تهران پروژه‌های بزرگ‌مقیاسی را شروع می‌کنیم و این وعده به آینده نیست، گفت: «پروژه بزرگراه شهیدبروجردی امسال افتتاح خواهد شد و مابقی پروژه‌ها نیز دنبال می‌شوند. اساسا این جنس کارها بخشی از نیازهای ما را تامین می‌کند و عمده تلاش‌مان را به بخش حمل‌ونقل عمومی معطوف کرده و در کوتاه‌مدت به تاکسی و اتوبوس و در بلندمدت به مترو تکیه می‌کنیم تا شهر را از ساخت بزرگراه‌های بیشتر مستغنی کنیم؛ چراکه اگر همه شهر را به آزادراه تبدیل کنیم باز هم با این سرعت اضافه شدن خودروها با مشکلات مواجه هستیم.»   زاکانی خاطرنشان کرد: «تا عید ۱۲ایستگاه مترو را افتتاح می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم توسعه مترو را با تأکید بر تکمیل خطوط موجود و بعد از آن سرعت دادن به اجرای خط۱۰ و سپس سایر خطوط، در دستور کار قرار دهیم تا به‌جای سال۱۴۲۰ که طبق سند حمل‌ونقل، مترو باید ۱۰میلیون مسافر را جابه‌جا کند، تا سال۱۴۰۷ این اتفاق را رقم بزنیم. امیدواریم با پروژه‌های مختلف و اقدامات ترکیبی شرایط زیستی تهران را ارتقا داده و گره‌های ترافیکی شهر را کاهش دهیم و با خدمت به مردم آسایش و آرامش را در تردد‌های شهروندان ایجاد کنیم.»

تأثیر پروژه بر ترافیک و بافت فرسوده تهران
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در مراسم آغاز به‌کار عملیات ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) گفت: «از این پروژه خاطرات تلخ و شیرینی داریم. در شروع کار تأکید داشتیم که آن را در 2سطح همسطح و غیرهمسطح اجرا کنند تا مانند بزرگراه نواب نشود؛ لذا طراحی و اجرای طرح جدید چند سال طول کشید و قرار بود این پروژه ادامه پیدا کند. طرح ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) هم به طرف غرب و هم به طرف جنوب است که تردد در این مسیر را سریع و راحت خواهد کرد. البته طرح دیگری نیز وجود دارد که به سمت میدان نهم دی ادامه پیدا کند. بزرگراه یادگار امام(ره) یک بزرگراه شمالی جنوبی در غرب تهران است و حتی می‌تواند بار ترافیکی بزرگراه امام علی(ع) که آن هم یک بزرگراه شمالی-جنوبی در شرق تهران است را کاهش دهد.» چمران با اشاره به توقف عملیات عمرانی طرح توسعه بزرگراه یادگار امام(ره) در دوره گذشته مدیریت شهری گفت: «متأسفانه در ۴سال گذشته شاهد این بودیم که عملیات عمرانی این پروژه متوقف شد، اما خوشبختانه در دوره جدید این پروژه جزو اولویت‌های شهرداری تهران است. شورای شهر نیز در بودجه‌ریزی، پروژه یادگار امام(ره) را جزو اولویت‌های خود قرار داد و امیدواریم هرچه زودتر شاهد دسترسی مردم به جاده ساوه و آزاد‌راه تهران- قم باشیم.» رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طرح توسعه غربی بزرگراه یادگار امام(ره)گفت: «اجرای طرح توسعه غربی این بزرگراه نیازمند بودجه بالایی است؛ چراکه در این محور معارضان ملکی زیادی قرار دارد و برای تملک آنها که بیشتر ریزدانه هستند به منابع مالی زیادی نیاز داریم. اعتقاد داریم با اجرای این بخش از بزرگراه یادگار امام(ره)، بافت فرسوده اطراف بخش غربی این بزرگراه نیز دچار تحرک شده و وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.»

بزرگراه‌های غربی
عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره عملیات اجرایی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) گفت: «این پروژه کریدور شمالی-جنوبی در غرب تهران است. همه بزرگراه‌های غربی تهران به پهنه فرودگاه مهرآباد و شهرک اکباتان رسیده‌اند و تنها این پروژه است که ادامه پیدا می‌کند. شاخه جنوبی و غربی طراحی شده و شاخه غربی کمترین معارض را دارد و خدمت بیشتری می‌رساند. در نخستین فرصت نسبت به اجرای شاخه جنوبی آنکه معارض ملکی زیادی داشته و داخل بافت مسکونی می‌رود نیز اقدام می‌شود. طول مسیر ۵کیلومتر است که با مسیر‌سازی‌ رمپ‌ها به ۱۰کیلومتر می‌رسد.»

مکث
از افزایش راندمان آسفالت تا کاهش مسیر سفر

دیروز عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خبرهایی دیگر هم داشت که به‌صورت خلاصه عبارتند از:
برای نگهداشت ۱۰درصد معابر شهر حدود 1.5میلیون تن آسفالت نیاز است.
در تولید و پخش آسفالت تهران ۱۰میلیون تن عقب‌ماندگی وجود دارد.
در این دوره مدیریت شهری راندمان تولید آسفالت از 2500تن به 4هزار تن رسیده است.
احداث 2کارخانه آسفالت در دست اقدام است.
از ۷۵۰ پل موجود در تهران نیمی از آن نیاز به تعمیر و مرمت دارند.
با تکمیل پل‌ها و تقاطع‌های نیمه‌تمام بزرگراهی 220میلیون لیتر صرفه‌جویی انرژی و سوخت نیز در تهران ایجاد می‌شود.
با تکمیل ۱۸ تقاطع، مسیر ۱۲۳کیلومتری شهروندان به 8.5کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

پروژه 14 ساله
 شهردار تهران در حاشیه آغاز عملیات ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی از انتقادات مبنی بر اینکه مدیریت شهری پایانه اکباتان را به نام خود تمام کرد، گفت: این پروژه متعلق به ۱۴سال پیش است و سال‌ها تعطیل بود. ‌
علیرضا زاکانی با بیان اینکه در بستر سرمایه‌گذاری جدی‌ صورت گرفته، پایانه اکباتان تکمیل شد، گفت: ما ۹۰درصد پایانه اکباتان را تحویل گرفتیم، اما اگر قرار بود مثل خودشان کار را پیش ببریم ۴۰سال دیگر طول می‌کشید.
او درباره تغییر مدیران شهری و انتصابات جدید در شهرداری گفت: با همه دوستان خود عهد و پیمان بستیم تا به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی و فارغ از هرگونه هیاهو سیاسی فعالیت‌های شهر را انجام دهیم.
زاکانی ادامه داد: سال گذشته کار را شروع و تمامی احکام را یک‌ساله صادر کردیم و تدبیر داشتیم که در مدت یک‌سال برآوردها را انجام دهیم و مابازای مجموعه‌ای که از طریق شایسته‌سالاری انتخاب شدند، افراد مورد ارزیابی قرار گیرند که اکثریت دوستان ما آزمون را خوب پس دادند و خدماتی که امروز ارائه می‌دهیم و شنبه‌های امید و افتخار، محصول کار همین عزیزان است.

در میدان جی چه مسیرهایی فراهم می‌شود؟
تقاطع‌ها در شمال به زیرگذر موجود بزرگراه یادگار امام (ره) متصل شده و در جنوب و شرق به‌ترتیب به خیابان هرمزان و میدان حق‌شناس (میدان نهم دی) متصل خواهد شد. در سمت غرب نیز به شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) و پادگان جی و نهایتا میدان فتح متصل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید