در سالهای اخیر تلاش شده تا ساخت مترو در کشور بومیسازی شود و امروزه بخش زیادی از تکنولوژی و صنایع وابسته به مترو در داخل تولید میشود. با تلاشهای صورت گرفته و همچنین پیگیریهای شرکت متروی تهران، فناوری تولید ریل سوم که وظیفه تامین برق مورد نیاز قطارهای شهری را برعهده دارد، در داخل کشور بومیسازی شده و برخی شرکتهای داخلی، نمونههایی را به صورت آزمایشی و در مقیاس محدود تولید کردهاند. به گزارش همشهری، احسان رضایی، سرپرست مدیریت تجهیزات شرکت متروی تهران میگوید: «ریل سوم یکی از تجهیزات اصلی شبکه خطوط راهآهن ریلی زیرزمینی به شمار میآید که وظیفه انتقال توان الکتریکی به قطارها از طریق اتصال لغزنده را برعهده دارد. فناوری تولید ریل سوم که از بخشهای مختلف فلزی و آلیاژی تشکیل شده است، بسیار پیچیده است بهطور مثال نوع سطح مقطع خاص ریل سوم، استحکام قطعه، قابلیت پایداری پوشش فولادی در سطح تماس با قطار و نیز رعایت وزن سبک آن از ویژگیهایی است که باید در تولید ریل مذکور بهصورت بسیار دقیق با جزئیات کامل رعایت شود.»
هزینه تهیه هر یک کیلومتر ریل سوم از طریق شرکتهای خارجی حدود 210هزار یورو بوده و امروز حداقل نیاز شبکه خطوط متروی شهرهای بزرگ به ریل سوم، بیش از 200کیلومتر است.
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب :
169641
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/82Pnl
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved