• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 2 شهریور 1401
کد مطلب : 169555
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpM6w
+
-

تولید سوخت در غزه تحت محاصره

همزمان با افزایش قیمت سوخت در نوار غزه، یک جوان فلسطینی با استفاده از تجهیزات ساده، پلاستیک‌های بازیافتی را به گازوئیل تبدیل می‌کند

جهان‌نما
تولید سوخت در غزه تحت محاصره

بیش از 15سال از محاصره خفقان‌آور نوار غزه می‌گذرد؛ محاصره‌ای که بنا بر اعلام سازمان‌های حقوق بشری این منطقه را به زندان روباز بیش از 2میلیون فلسطینی تبدیل کرده است. محاصره زمینی، دریایی و هوایی نوار غزه تقریبا تمام جنبه‌های زندگی ساکنان را تحت‌تأثیر قرار داده و اقتصاد منطقه را ویران کرده است. این محاصره غیرانسانی، اکنون فلسطینی‌ها را مجبور کرده تا برای کالاهایی که وارداتشان ممنوع است به‌دنبال راه‌های جایگزین باشند. سوخت در صدر این کالاها قرار دارد؛ تل‌آویو بر مقدار و قیمت سوخت وارد شده به غزه به‌شدت نظارت و کنترل دارد و همین مسئله باعث گرانی بیش از پیش آن شده است.
انس الکفرنه شهروند 33ساله فلسطینی در شهر بیت حانون در شمال نوار غزه ازجمله کسانی است که به‌دنبال راهی برای حل مشکل کمبود سوخت بوده است. او در بحبوحه افزایش قیمت سوخت به کمک برادرانش و با استفاده از تجهیزات و وسایل ساده، پلاستیک‌های بازیافتی را سوزانده و از این طریق گازوئیل تولید می‌کند. پلاستیک بازیافتی موادی استراتژیک در نوار غزه به‌شمار می‌رود و از آن در صنایع مهمی استفاده می‌شود. بر همین اساس در تمام منطقه تحت محاصره، کودکان زیادی هستند که هرروزه در میان انبوهی از زباله‌ها به‌دنبال پلاستیک‌های بازیافتی هستند تا آنها را به مراکز بازیافت بفروشند. این پلاستیک‌ها پس از تمیز و خردشدن برای استفاده در صنایع مختلف به کارخانه‌ها فروخته می‌شوند.
به‌گزارش پایگاه خبری المانیتور، در نوار غزه روزانه بیش از 700تن پسماند جامد تولید می‌شود و مأموران شهرداری معمولا این زباله‌ها را به مراکز دفن زباله در امتداد مرز شرقی منتقل می‌کنند؛ در اینجاست که کارگران کم‌درآمد بخش زیادی از زباله‌های پلاستیکی را جمع‌آوری می‌کنند تا توسط شرکت‌ها و کارخانه‌ها بازیافت شوند. در نوار غزه بیش از یک‌میلیون نفر زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند.

کارگاهی کوچک، محصولی قابل‌توجه 
المانیتور نوشته که الکفرنه در کارگاه کوچک خود با جداکردن و قراردادن قطعات پلاستیکی در دیگی بزرگ که دمای آن به 350درجه سانتی‌گراد می‎رسد، سوخت تولید می‌کند. به‌طور میانگین تبدیل‌کردن تکه‌های پلاستیک به گریس 10ساعت طول می‌کشد. در مرحله بعد، تجزیه گریس بخاری تولید می‌کند که از طریق میعان می‌توان آن را به سوختی تبدیل کرد که برای به‌کار انداختن تقریبا تمام ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که سوخت لازم دارند مناسب است.
الکفرنه از تجربیات اروپایی‌ها برای تولید سوخت با استفاده از پلاستیک الهام گرفته است. او به المانیتور می‌گوید که به همراه برادرانش اجرای این ایده را با هزینه کم و استفاده از زباله‌های پلاستیکی شروع کرده و پس از چندبار آزمون و خطا سرانجام موفق شده که از پسماندهای پلاستیکی سوخت تولید کند. الکفرنه تأکید می‌کند که سوخت تولیدی خود را روی موتورهایی که با گازوئیل کار می‌کنند امتحان کرده و در این آزمایش‌ها هیچ آسیبی به موتور این دستگاه‌ها وارد نشده است.
به‌گفته الکفرنه، پروژه او می‌تواند روزانه حدود 800لیتر یا بیشتر نفت گازوئیل تولید کند. حجم تولید به مواداولیه در دسترس بستگی دارد. این ساکن نوار غزه می‌گوید از آنجایی که امروزه بسیاری از کارخانه‌های فعال در منطقه ترجیح می‌دهند به جای سوخت‌های وارداتی که هزینه بالایی دارد از پسماندهای پلاستیکی استفاده کنند، مقدار مواداولیه‌ای که کارگاه دریافت می‌کند متغیر است.
الکفرنه می‌گوید آنچه پروژه او را از موارد مشابه موجود در منطقه متفاوت می‌کند استفاده از انواع مختلف پلاستیک‌هایی است که از محل‌های دفن زباله جمع‌آوری می‌شوند. برخلاف مواداولیه‌ای که در این کارگاه استفاده می‌شود، در تولید برخی محصولات ازجمله کالاهای خانگی مواداولیه وارداتی استفاده می‌شود که فاقد مواد شیمیایی خطرناک هستند.
الکفرنه می‌گوید به‌دلیل کیفیت بالا و قیمت پایین سوخت تولیدی او، صاحبان موتورسیکلت و قایق‌های ماهیگیری متقاضی این محصول هستند. قیمت یک لیتر از این سوخت یک دلار است، درحالی‌که هر لیتر سوخت در پمپ بنزین‌ها 2.50دلار به فروش می‌رسد. سلیم جراده ماهیگیر فلسطینی ساکن نوار غزه به المانیتور می‌گوید که تقریبا یک‌ماه است از سوخت تولید داخل استفاده می‌کند و در این مدت موتور قایقش هم آسیبی ندیده است. جراده به این مسئله اشاره می‌کند که شمار زیادی از ماهیگیران، به‌ویژه صاحبان قایق‌های بزرگ ماهیگیری، برای کم‌کردن هزینه‌های خود به استفاده از سوخت تولیدی کارگاه الکفرنه روی آورده‌اند. او می‌گوید قایق‌های ماهیگیری برای یک روز کار، تقریبا به 300لیتر سوخت نیاز دارند: «قبلا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها فقط روزهای خاصی به ماهیگیری می‌رفتم، چون هزینه سوخت اینجا بسیار زیاد است. اما حالا که امکان استفاده از سوخت ارزان داخلی وجود دارد تقریبا هر روز به ماهیگیری می‌روم.»
جراده با اشاره به اینکه زندگی ساکنان نوار غزه به‌خاطر افزایش قیمت سوخت تقریبا فلج شده است، می‌گوید: «افزایش قیمت سوخت باعث شده هزینه حمل‌ونقل، قیمت کالاها و خدمات نیز به‌طور چشمگیری بالا برود به همین دلیل تولید داخلی سوخت به نفع تمام ساکنان منطقه است.» 
بنا بر اعلام سازمان ملل، محاصره نوار غزه در شرایطی 15ساله شده که 10سال ابتدایی خود 16میلیارد دلار هزینه به این منطقه تحمیل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید