• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 1 شهریور 1401
کد مطلب : 169384
+
-

شرایط خطرناک و شکننده تالاب‌ها

 معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: وضعیت تالاب‌ها در شرایط حساس، خطرناک و شکننده‌ است و برای کاهش آلودگی سواحل و دریاها نیاز به همکاری کشورهای حاشیه خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان است.
به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، مجتبی ذوالجودی صبح دیروز و در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت، گفت: در پی 2سال خشکسالی مداوم و کمبود بارش‌ها در کشور در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه محیط‌زیست مشکلاتی داریم. در محیط‌های حساس آبی این آسیب بیشتر خود را نشان داده و آثار اجتماعی بیشتری داشته است. وی افزود: خشکسالی در سال‌های اخیر و سیاست‌های آبی برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه در شمال غرب، افغانستان در جنوب شرق و به‌طور کلی کشورهای دریایی شمال و جنوب نگرانی را بیشتر کرده است. معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در سواحل جنوب مانند خلیج‌فارس برخی اقدامات موجب آلودگی نفتی ناشی از خطوط انتقال، نفتکش‌ها، فاضلاب و آب توازن شده است. ذوالجودی درباره کنوانسیون تهران در شمال کشور گفت: سال۸۵ موافقتنامه حقوقی بین 5کشور دریای خزر تصویب شد. به‌عنوان نمونه برای استقرار دبیرخانه در اجلاس آخر و پنجم آن تصویب شد که دبیرخانه به‌صورت گردشی بین کشورها باشد. معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: این کنوانسیون و پروتکل‌هایش بین 5کشور حاشیه خزر به‌مدت 7سال مسکوت مانده بود اما با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط‌زیست از حالت رکود خارج شد و به‌زودی همکاری‌هایی صورت می‌گیرد. وی افزود: برنامه‌های دیپلماسی کشور تقویت شده و محیط‌زیست با دنبال‌کردن این دیپلماسی‌ها گردوغبار منطقه را به‌خوبی کنترل کرده است. معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اگر وضعیت تالاب‌ها بحرانی نشده باشد یعنی مدیریت منابع آب خوب صورت گرفته است. منشأ گردوغبار شدن تالاب‌ها نیز ناشی از مدیریت نادرست است و باید اقدامات اساسی صورت بگیرد.
ذوالجودی به آلودگی‌های دریایی نیز اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین آلودگی ناشی از خطوط انتقال نفت از سکوی ابوذر به جزیره خارک بود که با پیگیری مداوم در سازمان حفاظت محیط‌زیست و همکاری وزارت نفت این خط انتقال فرسوده از ۲۴اینچ به ۲۶اینچ رسید. این موضوع علاوه بر موضوع محیط‌زیستی، منافع اقتصادی نیز داشت. سهم عمده آلودگی نفتی در ایران برای این خط بود که در چند ماه اخیر تقریبا به صفر رسیده است. معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: پایش‌ها و برنامه‌‌ریزی‌هایی را برای به حداقل رساندن آلودگی دریایی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با همکاری منطقه‌ای پیگیری می‌کنیم. وی به موضوع احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در ۲۰۰روستا در حوضه ارومیه انجام شد که ۳۰درصد کاهش مصرف آب صورت گرفت. با همکاری دفتر توسعه سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز برنامه‌هایی برای تالاب هامون در سیستان و بلوچستان در جوامع محلی انجام شد که در حال اجرا هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید