• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 31 مرداد 1401
کد مطلب : 169275
+
-

نذر آب؛ راه خدمت در اربعین

معاون شهردار تهران: از اتوبوس‌های در حال کار تهران برای راهپیمایی اربعین استفاده نخواهد شد

محمد سرابی- روزنامه‌نگار

شهرداری تهران به برگزاری مراسم اربعین کمک می‌کند اما با این تأکید که همه وظایف روزمره آن در شهر، مانند همیشه ادامه پیدا کند و در اموری مانند اتوبوسرانی و جمع‌آوری پسماند وقفه‌‌ای ایجاد نشود. به گزارش همشهری، رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران و معاون اجتماعی شهردار در نشست خبری خود با بیان این موضوع گفت: «آقای زاکانی از ابتدای تشکیل ستاد اربعین شهرداری تأکید کردند که نباید به خدمات‌رسانی در تهران لطمه‌ای وارد شود. به همین دلیل هیچ‌یک از اتوبوس‌هایی که در تهران زیر بار حمل‌ونقل عمومی هستند، اعزام نخواهند شد و برای این کار با اتوبوس‌های بخش خصوصی قرارداد بسته‌ایم. همینطور برنامه‌ای داریم که از اتوبوس‌های جدید که در گمرک مانده و قرار است به تهران تحویل داده شود، ابتدا در اربعین استفاده کنیم یا اتوبوس‌های خارج از سرویس را اورهال (تعمیرات اساسی) کنیم.» 2سال پیش مسافران نمی‌توانستند از مرز‌های زمینی به عراق بروند ولی امسال پیش‌بینی می‌شود که تعداد زیادی از هموطنان به عتبات سفر کنند. شهرداری تهران به‌عنوان عضوی از ستاد کشوری مراسم اربعین تحت نظر وزارت کشور، بخشی از خدمات‌رسانی در این مراسم را به‌عهده دارد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نشست خبری درباره این مراسم گفت: «حضور نزدیک به 25میلیون نفر در یک اجتماع انسانی عدد کوچکی نیست و شهرداری تهران هم تلاش می‌کند در این دوره به کیفیت خدمات دوره‌های قبل اضافه کند.» محمدامین توکلی‌زاده افزود: «از خیرین تقاضا داریم که نذورات خود را به سمت نیاز‌های کنونی زائران هدایت کنند. امسال به‌دلیل گرمای شدید هوا به آب، دستگاه‌های سرمایش، سایبان، مه‌پاش و مانند آن نیاز داریم. ایستگاه‌های سلامت شرکت شهرسالم در کربلا و نجف و برخی مرز‌ها مستقر می‌شوند.» او با اشاره به اینکه زیارت کربلا با شروع  ماه صفر هم انجام می‌شود، گفت: «عراقی‌ها سنت خوبی دارند که زودتر از روز اربعین به کربلا مشرف می‌شوند. اگر این فرهنگ برای ما هم شکل بگیرد که جمعیت در روزهای متعدد تقسیم شود، خدمات‌رسانی بهتر خواهد شد. هزار اتوبوس از مرز خسروی و مهران به سمت ایستگاه حسینیه و کوت فرستاده می‌شوند و در زمینه مسیر‌ حرکت تابع برنامه‌ریزی وزارتخانه مربوطه در عراق هستیم.» توکلی‌زاده افزود: «سال قبل مراسم جاماندگان اربعین به‌دلیل بیماری کرونا بدون هیچ دعوت رسانه‌ای انجام شد و 500هزار نفر در آن شرکت کردند. امسال برگزاری این مراسم بر عهده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که در این‌باره هماهنگی‌هایی با شهرداران مناطق، سازمان تبلیغات اسلامی و سپاه انجام داده است.» او در پاسخ به سؤالی درباره بودجه 30میلیارد تومانی که شورای شهر برای مراسم اربعین تعیین کرده است، گفت: «برای نحوه مصرف این بودجه نیز ناظر تعیین شده تا شیوه هزینه‌کرد آن را پایش کند.»

4گذرگاه مرزی
رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: «در ستاد اربعین 17کمیته وجود دارد و خدمات شهری مراسم اربعین توسط شهرداری تهران و دیگر کلانشهر‌ها که زیرمجموعه کاری ما هستند انجام می‌شود. در شهر‌های نجف، کربلا، طریق و سامرا هم وظایفی برعهده داریم.»
کامران زنگیشه افزود: «4مرز به‌عنوان گذرگاه مشخص شده که امور آنها به مناطق مختلف شهرداری تهران سپرده شده است. در مرز مهران مناطق 5 و 11، در مرز شلمچه منطقه یک، در چزابه منطقه3 و در مرز خسروی منطقه22 مستقر می‌شوند. قرارگاه‌های جمع‌آوری پسماند در این گذرگاه‌ها ایجاد شده است. همچنین 800چشمه سرویس بهداشتی ثابت از سال‌های قبل ساخته شده که کار نگهداشت و رفع نواقص آنها انجام شده و به هرجایی که لازم باشد هم سرویس‌های بهداشتی 20چشمه‌ای ماموت اعزام و نصب می‌شود.» او افزود: «از سوی شهرداری تهران در مرز‌های جنوبی 1500پاکبان مستقر می‌شوند که از طریق فراخوان ثبت نام کرده‌اند و حق ماموریتی برای این خدمات دریافت نمی‌کنند. 1000پاکبان هم به عراق اعزام می‌شوند که مدت خدمت آنها از 15 تا 29شهریور یعنی 2روز پس از مراسم است. همچنین 130دستگاه ماشین‌آلات جمع‌آوری پسماند و همینطور خودرو‌های آتش‌نشانی را در مرز‌ها مستقر می‌کنیم. از دیگر کلانشهر‌ها هم 700کارگر خدمات شهری و 76دستگاه ماشین‌آلات فرستاده خواهد شد.»مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرداری تهران هم در این جلسه گفت: «برای نخستین‌بار عضو کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور شدیم و محصولات فرهنگی و اقلامی را که برای موکب‌داری و فضاسازی در شهر‌های منتهی به مرز‌ها و گذر‌گاه‌های مرزی و مسیر نجف تا کربلا استفاده می‌شود، تامین می‌‌کنیم. تولید محتوای مرتبط با ایام اربعین و مهدویت هم انجام می‌شود.» محمدحسن جعفر‌زاده افزود: «مراسم بدرقه زائران اربعین از 10شهریور همزمان با شهادت حضرت رقیه در مصلای تهران با شعار «أنا من حسین» آغاز می‌شود. امسال راه‌اندازی پویش سلام یامهدی را هم داریم تا از ظرفیت سرود سلام فرمانده استفاده کنیم که نسخه کوبه‌ای آن با ساز‌هایی مانند دمام ساخته شده است تا مناسب فضای اربعین باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید