• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 مرداد 1401
کد مطلب : 169242
+
-

سیگار، الکل و چاقی، اصلی‌ترین عوامل سرطان‌های مرگبار

دانش
سیگار، الکل و چاقی، اصلی‌ترین عوامل سرطان‌های مرگبار

طبق یافته‌های یک مطالعه جدید، تقریبا نیمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان در سطح جهانی را می‌توان به عوامل خطرآفرین قابل پیشگیری نسبت داد. ازجمله 3 خطر اصلی: سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا داشتن شاخص توده بدنی بالا.
به گزارش سی ان ان، این تحقیق که به‌تازگی در مجله علمی لنست منتشر شده، نشان می‌‌دهد که 44.4درصد از کل مرگ‌‌های مرتبط با سرطان و 42درصد از بیماری‌های مرتبط با آن می‌تواند به عوامل خطر قابل پیشگیری در سال2019 نسبت داده شود.
کریس مورای، مدیر مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن و همکارانش در این مطالعه نوشتند: این مطالعه تا به امروز بزرگ‌ترین تلاش برای تعیین عوامل در سطح ملی و بین‌المللی مربوط به افزایش سرطان در جهان است. این مطالعه که از نظر مالی توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس تامین می‌شود، داده‌های جهانی مرگ‌ومیر و ناتوانی را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند. مورای و همکارانش مرگ‌ومیر و ناتوانی ناشی از سرطان را از سال 2010 تا 2019 در 204 و 23نوع سرطان و 34عامل خطر را بررسی کردند. محققان دریافتند نخستین سرطان‌ها از نظر مرگ‌ومیر در سراسر جهان در سال2019 مربوط به سرطان نای، برونش و ریه برای مردان و زنان بوده است. این داده‌ها همچنین نشان داده که مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در حال افزایش است و در سراسر جهان از سال2010 تا 2019 این عدد 20.4درصد افزایش یافته است. این یافته‌ها نشان می‌‌دهد که بخش قابل‌ توجهی از بار سرطان در سطح جهان دارای پتانسیل پیشگیری از طریق مداخلات با هدف کاهش قرار گرفتن در معرض عوامل خطر سرطان شناخته شده است، اما با این حال ممکن است بخش بزرگی از سرطان‌ها حتی با کنترل عوامل خطر ذکر شده هم قابل پیشگیری نباشند. دکتر ویلیام داهوت، مدیر ارشد علمی انجمن سرطان آمریکا، گفت: مطالعه جدید به‌وضوح اهمیت پیشگیری اولیه از سرطان را مشخص می‌کند و افزایش تعداد سرطان‌های مرتبط با چاقی، توجه ما را می‌طلبد. تغییر الگوی زندگی و رفتاری در سطح عظیمی می‌تواند به پیشگیری از سرطان‌های کشنده و نجات جان افراد بینجامد.

این خبر را به اشتراک بگذارید