• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 مرداد 1401
کد مطلب : 169177
+
-

درختان پایتخت همچنان قربانی می‌شوند

نایب‌رئیس شورای شهر تهران: احتمال دارد قطع درختان در تهران یک سناریو باشد

اگر روزگارانی شعر به‌دست خود درختی می‌نشانم و... را زمزمه می‌کردیم و با ابیات همین شعر تشویق می‌شدیم تا نهال‌هایی را در کوچه و خیابان و حتی باغچه منازل بکاریم و از این سرمایه‌های سبز و طبیعی نگهداری کنیم، امروز متأسفانه مصرع به‌دست خود درختی می‌خشکانم و... سروده می‌شود. درختانی که ریه‌های تنفسی شهر محسوب می‌شوند اما یکی پس از دیگری بنا به دلایل غیرمنطقی قطع و حیاتشان پایان می‌یابد. در ماه‌های اخیر این موضوع به‌گونه‌ای رواج یافته است که نایب‌رئیس شورای شهر تهران احتمال وجود یک سناریو را مطرح کرده و خواستار ورود قوه قضاییه به این موضوع شده است.
به‌گزارش همشهری، ماجرای قطع سریالی درختان علاوه بر تشویش اذهان عمومی سبب نگرانی مدیریت شهری شده است طوری‌که منتخبان مردم در پارلمان شهری بارها میکروفن صحن شورا را برای اعتراض و دادن هشدار روشن کردند و خواستار جلوگیری از این اقدام و برخورد جدی با متخلفان شدند. روزی که ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران به قطع درختان در مرکز زلزله‌نگاری، تذکر داد و خواستار پاسخگویی مسئولان این مرکز شد، تصور می‌شد پایانی باشد برای ماجرای قطع درختان اما چند روز بعد خبر درختان در خیابان ولیعصر مقابل یک مجتمع مسکونی رسانه‌ای شد و پس از آن خبرهایی از قطع درختان حاشیه ریل راه‌آهن تهران – جنوب و تهران - غرب به گوش رسید و همین اواخر هم شاهد قطع درختان در دانشگاه الزهرا بودیم. این ماجرا همچنان ادامه دارد و به‌گفته امانی به یک اپیدمی تبدیل شده است. چرا که اخیراً هم خبر قطع درختان در مجموعه ورزشی انقلاب رسانه‌ای شده است.  

پیگیری‌ها نتیجه داد
براساس قانون شهرداری‌ها، قطع درختان تخلف است؛ بنابراین در روزهای اخیر برخورد با متخلفان مطالبه مردم بود که مدیران شهری پیگیری کردند و پرونده تخلف مالک مجتمع مسکونی خیابان ولیعصر به مراجع قضایی ارجاع و مقرر شد علاوه بر کاشت درخت به تعداد درختان خشک شده، 117میلیارد تومان هم جریمه پرداخت کند. در واقع  ابعاد ماجرای سریالی قطع درختان در پایتخت چنان گسترده و پیچیده است که نایب‌رئیس شورای شهر تهران خواستار استفاده از ظرفیت قوه قضاییه شده و گفته که نگران خشکاندن درختان در شهر هستیم. چرا که بی‌تردید یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم تهران موضوع آلودگی هواست و گسترش توسعه فضای سبز می‌تواند در این حوزه بسیار اثرگذار باشد. پرویز سروری درختان را ظرفیت تنفسی تهران دانسته و عنوان کرد: «توسعه فضای سبز اینطور نیست که هر زمانی تصمیم گرفتیم، درختی بکاریم و آن درخت رشد کند. قطعاً رشد یک درخت به زمان زیادی نیاز دارد و باید ظرفیت‌های تنفسی تهران را علاوه بر توسعه، حراست و نگهداری کنیم. تکرار شدن قطع درختان در روزهای اخیر سبب شده این ذهنیت و نگرانی را داشته باشیم که احتمال دارد قطع و خشکاندن درختان یک سناریو باشد.» آنطور که این عضو شورای شهر تهران تأکید کرده: «بی‌تردید قطع و خشکاندن درختان جرایم سنگینی به همراه دارد و در این مسیر از ظرفیت قوه قضاییه استفاده خواهیم کرد و تمام راهکارها شامل راهکارهای سلبی و ایجابی را برای جلوگیری از تکرار این موضوع به‌کار خواهیم گرفت.» شفاف‌سازی شعار مدیریت شهری در دوره ششم است و ازاین‌رو مردم انتظار دارند در روزهای آتی ابعاد پیگیری ماجرای قطع درختان اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید