• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 مرداد 1401
کد مطلب : 169144
+
-

عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌های ولگرد

جلال بهرامی: همه چیز در مورد عقیم‌سازی سگ‌ها حساب شده است

گزارش
عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌های ولگرد

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

معضل سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر تهران، پدیده جدیدی نیست و کم‌کاری در زنده‌گیری، واکسیناسیون و عقیم‌سازی آنها می‌تواند مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد. در روزهای اخیر برخی خبرها حاکی از اخذ وجه از سوی پیمانکاران برای عقیم‌سازی سگ‌ها و کم‌کاری در این زمینه بود. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران اما صحت این خبر را تأیید نکرد و گفت: «این مباحث شایعه است و ما نظارت جدی بر عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در پایتخت داریم.» جلال بهرامی اضافه کرد: «در زمینه عقیم‌سازی سگ‌ها همه‌‌چیز حساب شده و خودروها، ناظران و ایستگاه‌های فعال در این زمینه کاملا تعریف شده است.»
به‌گزارش همشهری، نقاهتگاه آرادکوه، مرکز جمع‌آوری و نگهداری از سگ‌های بدون صاحب است. تنها مرکزی که زیرنظر سازمان مدیریت پسماند فعالیت می‌کند. به‌گفته معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند، نظارت مستقیم روی فعالیت‌های پیمانکار نقاهتگاه آرادکوه صورت می‌گیرد: «با توجه به اینکه نظارت کافی در نقاهتگاه آرادکوه انجام می‌دهیم، نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد. وضعیت این نقاهتگاه توسط سازمان مدیریت پسماند رصد می‌شود و خوشبختانه هم‌اکنون مشکلی وجود ندارد. در واقع به هیچ عنوان صحبت‌های مطرح شده، درست نیست و نظارت کامل در بحث عقیم‌سازی سگ‌ها وجود دارد.» شادی مالکی به همشهری گفت: «در نقاهتگاه آرادکوه روزانه برای 10تا 15قلاده سگ عقیم‌سازی انجام می‌شود. عقیم‌سازی سگ‌ها به‌طور منظم انجام می‌شود تا از روند زادوولد سگ‌ها جلوگیری شود.»

مراحل نگهداری از سگ‌های بدون صاحب
آنطور که مالکی عنوان کرده است: «سگ‌های بدون صاحب بعد از زنده‌گیری به نقاهتگاه آراکود منتقل می‌شوند و در نقاهتگاه آرادکوه دامپزشک مستقر است و سگ‌ها به محض ورود به نقاهتگاه انگل‌تراپی می‌شوند. این نقاهتگاه را چند ماهی است که به درمانگاه تخصصی تجهیز کرده‌ایم. در این درمانگاه تجهیزات کامل عقیم‌سازی، سونوگرافی و... وجود دارد. 2دامپزشک ثابت در این درمانگاه روزانه عملیات عقیم‌سازی سگ‌ها را انجام می‌دهند.» این مقام مسئول ادامه داد: «خوشبختانه با اداره کل دامپزشکی صحبت‌هایی داشتیم و توانستیم تعداد قابل توجهی واکسن برای واکسیناسیون سگ‌ها دریافت کنیم.» معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند عنوان کرد: «بعد از زنده‌گیری، سگ‌ها 3مرحله را پشت سر می‌گذارند. سگ‌ها با رعایت پروتکل‌ها واکسیناسیون و عقیم‌سازی می‌شوند و در مرحله آخر پلاک‌گذاری صورت می‌گیرد.»
به‌ گفته مالکی، سازمان مدیریت پسماند، جلسات متعددی را با سازمان نظام پزشکی داشته است: «هم‌اکنون طرح مطالعاتی در این زمینه را با انستیتو پاستور به جلو پیش می‌بریم. با این دوستان مکاتباتی داشتیم و بحث طرح مطالعاتی شمارش سگ‌ها و طرح‌های پژوهشی در رابطه با موضوع کنترل حیوانات و به‌خصوص موش‌ها را پیگیر هستیم.»
نگهداری از سگ‌های بدون صاحب در نقاهتگاه پرهزینه است. از واکسیناسیون و عقیم‌سازی گرفته تا غذای سگ‌ها. البته برخی از حامیان سگ‌ها درصدد هستند با تهیه غذا از سگ‌ها حمایت کنند. مالکی درباره اینکه حامیان سگ‌ها پول نقد هم به نقاهتگاه می‌دهند یا نه، گفت: «برای نقاهتگاه پیمانکار داریم و تمام خدماتی را که لازم است از طریق بخش خصوصی تامین می‌کنیم. در نقاهتگاه آرادکوه هیچ دخل و تصرفی صورت نمی‌گیرد؛ یعنی دریافت پول نقد توسط پیمانکاران به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود. خط قرمز سازمان مدیریت پسماند همین است ولی اگر در حمایت از سگ‌های بدون صاحب غذا تهیه کنند یا تجهیزاتی که به درد سگ‌ها بخورد، باید با هماهنگی و جلساتی که با گروه‌های حامیان گذاشته می‌شود، تمام مستندات صورت‌جلسه شود. یعنی غذایی که حامیان سگ‌ها در اختیار سازمان پسماند قرار می‌دهند، در پایان ماه از صورت وضعیت پیمانکار کسر می‌شود.» معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند درباره اینکه آیا پرورش توله در نقاهتگاه آرادکوه رویت شده است، تأکید کرد: «از زمانی که ماموریت رسیدگی و کنترل حیوانات به سازمان مدیریت پسماند واگذار شده، به هیچ عنوان پیمانکار توله پرورش نمی‌دهد. چراکه امکان بازدید از نقاهتگاه آرادکوه وجود دارد و علاوه بر اینکه توله نگه‌داری نمی‌شود، بلکه سگ‌های نر و ماده جدا از هم نگه‌داری می‌شود. در واقع محوطه‌های نگهداری سگ‌ها مجزاست و واقعا چنین اتفاقی نیفتاده است.» او همچنین درباره شیوه ورود و خروج سگ‌های بدون صاحب به نقاهتگاه آرادکوه گفت: «سگ‌هایی که روزانه وارد نقاهتگاه می‌شوند، ممکن است قلاده بیمار هم در میان سگ‌های جدید باشد که درمان نشود. البته سگ‌های سلامت به بقیه سگ‌ها در آرادکوه می‌پیوندند.»
 مالکی ادامه داد: «سگ‌ها با توجه به درنظر گرفتن شرایط افراد حقیقی یا حامیان و با درخواست آنها از این مرکز خارج می‌شوند. حامیان سگ‌ها برای سازمان مدیریت پسماند گروه‌های شناخته‌شده‌ای هستند. در واقع به هر حامی، سگ واگذار نمی‌کنیم و تنها برای حامیانی که مورد تأیید سازمان هستند، واگذاری سگ صورت می‌گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید