• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 30 مرداد 1401
کد مطلب : 169131
+
-

گل‌زن/از ایران تا آسیا

الهام محمودی روزنامه‌نگار

دیروز خاتون بم نماینده فوتبال زنان ایران در سومین دوره جام باشگاه‌های آسیا که به‌صورت آزمایشی برگزار می‌شود به مصاف سوگدیانا ازبکستان رفت. امسال برای نخستین بار AFC این مسابقات را در 2 گروه شرق و غرب برگزار می‌کند اما گروه غرب از ۴تیم در فاصله یک هفته به ۲تیم رسید و پیش از آغاز مسابقات متلاشی شد! ارتدوکس اردن از حضور در رقابت‌ها انصراف داد. گوکولام هند نیز به‌دلیل تعلیق فدراسیون فوتبال هند از مسابقات اخراج شد تا فقط خاتون بم از ایران بماند و سوگدیانا از ازبکستان! فوتبال زنان نه‌تنها در ایران که در غرب آسیا هم یا جدی گرفته نمی‌شود یا هر بار با یک مشکل روبه‌رو است.

استعدادیابی پیشکسوتان
اولین اردوی موسوم به استعدادیابی فوتسال زنان ایران از ۱۸ الی ۲۱مردادماه در تهران و با حضور ۴۰بازیکن برگزار شد. نکته عجیب این استعدادیابی حضور فرشته بابایی بازیکن تیم فوتسال ملارد با ۳۳سال سن در میان بازیکنان جوان و نوجوان بود. به‌نظر می‌رسید نام او به اشتباه وارد لیست شده اما پس از انجام اردو و حضور این بازیکن در اردو همه ابهامات برطرف شد. پس از پرس‌و‌جو متوجه شدیم فروزان سلیمانی سرمربی تیم ملی از مربیان فوتسال خواسته بود تا نام 2بازیکن جوان را برای حضور در اردو اعلام کنند و فرشته بابایی از تیم ملارد نام خودش را داده است!

فرق آنها با ما
مارک پارسونز، مارتین شوگرن و آنا سیگنول سرمربیان تیم‌های ملی هلند، نروژ و فنلاند پس از یورو ٢٠٢٢ زنان از سمت خود در تیم ملی کنار گذاشته شدند. دلیل این برکناری نتایج دور از انتظار و ضعیف این تیم‌ها در یورو بود. با این اتفاقات ناخودآگاه به یاد انتصاب‌ها در فدراسیون فوتبال ایران افتادیم که عزل و نصب‌ها براساس شایستگی و کارنامه است. برای مثال مریم ایراندوست پس از صعود تاریخی تیم ملی فوتبال زنان به جام ملت‌های زنان آسیا از سمتش برکنار شد یا مرضیه جعفری سرمربی پرافتخار ایران جایی در تیم‌های ملی ندارد! در فوتبال زنان ایران اتفاقات همیشه برخلاف کشورهای دیگر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید