• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 30 مرداد 1401
کد مطلب : 169132
+
-

در انتظار قهرمانی راحت

با غیبت نیوزیلند و استرالیا در مسابقات بسکتبال قهرمانی جوانان آسیا درتهران، به‌نظر نمی‌رسد ایران برای قهرمانی و صعود به جام‌جهانی کار سختی داشته باشد

در انتظار قهرمانی راحت

مسابقات بسکتبال قهرمانی جوانان آسیا از امروز در تهران آغاز می‌شود، مسابقاتی که شروع نشده، خیلی‌ها قهرمانش را ایران می‌دانند. دلیل این خوش‌بینی هم انصراف استرالیا و نیوزیلند از حضور در این رقابت‌هاست. اگر این قهرمانی به‌دست بیاید ایران برای هشتمین بار می‌تواند سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را بگیرد. با توجه به میزبانی تهران و نبود مدعیان اصلی، این اتفاق دور از دسترس نیست.
اولین باری که جوانان ایران سهمیه جهانی گرفتند، سال2003بود که نایب‌قهرمان آسیا شدند. در سال‌های 2004، 2008و 2016تیم جوانان ایران با قهرمانی، سال2012با عنوان سومی و سال2014با عنوان نایب‌قهرمان آسیا سهمیه جهانی گرفتند. سال2020مسابقات قهرمانی آسیا به‌دلیل کرونا برگزار نشد اما ایران به‌عنوان تیم چهارم آسیا راهی مسابقات جهانی شد. آخرین باری که تیم جوانان ایران در مسابقات آسیایی شرکت کرد، 2018تایلند بود که ششم شد. ایران در دوره‌های مختلف افت‌وخیزهای زیادی داشته و بعد از یک دوره قهرمانی حتی تا رده پانزدهم هم سقوط کرده است.
تیم جوانان ایران این دوره با ژاپن و لبنان هم‌گروه است. با اینکه شانس تیم را برای قهرمانی یا حداقل برای گرفتن سهمیه جهانی بالا می‌دانند اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد. اینکه بازیکنان این تیم کمتر در تیم‌های باشگاهی‌شان به بازی گرفته شده‌اند و تجربه چندانی ندارند. تیم در 3ماه گذشته فقط یک اردوی خارج از کشور داشت و چند روزی در ترکیه تمرین کرد. مسئله دیگر تغییر سرمربی تیم بود. 3ماه پیش فدراسیون محمدرضا اسلامی را برکنار کرد و تیم را به سیامک ویسی سپرد. با اینکه 3ماه زمان کمی نیست اما نظر بعضی از کارشناسان این است که این جابه‌جایی شاید خیلی به نفع تیم ایران نباشد. میزبانی ایران هم با مشکلاتی همراه شد. برنامه مسابقات به‌دلیل این امکانات کم تهران تغییر کرد. ایران سوم شهریور در مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی در تهران با ژاپن بازی دارد و میزبانی مسابقات جوانان را هم به نام تهران گرفته است اما همزمانی این دو تورنمنت فدراسیون را به دردسر انداخت. سالن بسکتبال ورزشگاه آزادی به‌عنوان محل برگزاری 2 مسابقه معرفی شده بود. بعد از اینکه فدراسیون متوجه شد که 2 مسابقه تداخل دارد، پیشنهاد داد بازی ایران- ژاپن در اردبیل برگزار شود ولی با مخالفت فدراسیون جهانی، میزبانی اردبیل منتفی شد. تصمیم آخر این شد که مسابقات جوانان روز سوم شهریور تعطیل شود. طبق برنامه قبلی مسابقات باید 6شهریور به پایان می‌رسید اما در برنامه جدید 7شهریور روز پایانی است. اینکه چرا فدراسیون بازی ایران و ژاپن در پنجره انتخابی را در سالن 12هزار نفری آزادی برگزار نکرد، مشخص نیست. مسابقات در 3گروه برگزار می‌شود. ایران، ژاپن و لبنان در گروه اول قرار دارند. چین، کره‌جنوبی و هند در گروه دوم بازی می‌کنند. چین تایپه، فیلیپین، سوریه و قطر هم در گروه سوم حضور دارند. دوره‌های قبل 4تیم اول آسیا سهمیه جهانی می‌گرفتند اما هنوز معلوم نیست این دوره به چند تیم سهمیه داده می‌شود.

برنامه‌ بازی‌های ایران 
  ایران- لبنانساعت 18، یکشنبه 30مرداد
  ایران- ژاپن  ساعت 18، سه‌شنبه اول شهریور

این خبر را به اشتراک بگذارید