• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب : 169031
+
-

تصویب سامانه بانک زمین در شورای ششم

یادداشت
تصویب سامانه بانک زمین در شورای ششم

جعفر بندی شربیانی-عضو شورای شهر

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم در توییتی گفته‌اند که ایجاد سامانه بانک زمین در منطقه22 فیلی بود که ما هوا کردیم، نه کار شما (شورای ششم) و چون بی‌کارنامه هستید، کارنامه ما را به نفع خود مصادره کرده‌اید.
ادعای اول دقیق و صحیح نیست، چرا‌که قبلا مصاحبه کرده و گفته‌اند که «شورای‌عالی معماری و شهرسازی» به شهرداری تهران تأکید کرد که نظر شورای شهر تهران را درباره «طرح تفصیلی ویژه منطقه۲۲» دریافت کند؛ یعنی اگر ایجاد بانک زمین را، به آن معنایی که شورای‌عالی معماری و شهرسازی آن زمان فهمیده و مصوب کرده کار قابل دفاعی بدانیم، مصوبه آن شوراست و خیلی ربطی به کارنامه و عملکرد شورای پنجم ندارد. فرض کنید که این ایده درخشان را آنها طراحی و ابداع کرده باشند و ترجمه‌ای از تجربه دنیا نباشد، مگر 4سال مدیریت منطقه۲۲ شهرداری تهران دست آنها نبود؟ چند سانتی‌متر در راستای هدف تعریف‌شده برای بانک زمین، به سرانه‌های عمومی و خدماتی منطقه افزودند؟
نکته دیگر اینکه در سال‌های ‌۹۲ و ۹۳ شورای‌عالی معماری و شهرسازی وقت که عملا تحت سیطره نظری و عملی فردی بود که در دوره ‌شورای پنجم شهردار تهران شد، با تحریک دولت وقت و به‌دلیل رقابت با شهردار آن مقطع تهران، مصوبه‌ای با هدف «ایست» و «توقف» بر تهران و به‌ویژه بر منطقه۲۲ صادر کرد. همان تفکر و اندیشه و آدم‌ها در سال96 اختیار اداره شهر تهران را بر عهده گرفتند و در یک فقره، مربوط به باغات شهر تهران ضابطه‌ای را گذراندند و آنچنان تبلیغاتی درباره مصوبه به راه انداختند که گویی مسئله باغات و فضای سبز در شهر تهران برای همیشه حل خواهد شد! تهرانی را به شورای ششم تحویل دادند که نه‌تنها، روند توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد سرانه‌های عمومی و حیاتی آن صفر و کاملا تعطیل شده بود، بلکه در حد استهلاک زیرساخت‌های تحویل‌گرفته شده در سال۹۶ هم به آن نیفزودند و حداقل کاری نکردند که به‌مانند سال۹۶ شهر را تحویل بدهند! مثال روشن و واضح آن، وضعیت مترو و فرسودگی اتوبوس‌های شهر تهران است.
اکنون نه‌فقط در منطقه۲۲ بلکه در کل شهر تهران ‌مقوله «بانک زمین تهران» پیگیری و عملیاتی خواهد شد. شورای انقلابی و مردمی براساس درک و فهمی متفاوت مسائل تهران را حل خواهد کرد و به مردم کارنامه خواهد داد، مردم را امیدوار خواهد کرد‌ و این را در انتخابات بعدی خواهیم دید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید