• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب : 169029
+
-

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خبر داد

یک ماه توقیف در انتظار وانتی‌های متخلف

گزارش2
یک ماه توقیف در انتظار وانتی‌های متخلف

 به ‌غیر از وانتی‌هایی که برای خرید اجناس دست دوم در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر پرسه می‌زنند، وانتی‌های فروش میوه و سبزیجات و وانتی‌هایی که در حاشیه خیابان‌ها می‌ایستند هم در فهرست درخواست‌های مردمی برای ساماندهی و جلوگیری از فعالیت بی‌قاعده‌شان قرار دارد. در برخی از خیابان‌ها مانند فداییان اسلام که حضور ردیفی وانتی‌ها و گرفتن چند لاین خیابان به یک ‌معضل دیرینه تبدیل شده، اگرچه پلیس راهور و نیروی انتظامی هر از چند گاهی جلوی فعالیت‌شان را می‌‌گیرند، اما باز پس از مدتی به محل باز می‌گردند. به همین‌خاطر رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، خبر از برخورد جدی با وانتی‌هایی می‌دهد که قانون را زیر پا می‌گذارند و در عبور و مرور و آسایش شهروندان اختلال ایجاد می‌کنند.
اگرچه شهرداری تهران سال‌هاست که برای ساماندهی و برخورد با این متخلفان خیابانی تلاش می‌کند، اما با توجه به اینکه مجوز و پشتوانه قانونی محکم و کافی در این زمینه وجود ندارد، این برخورد‌ها حداکثر می‌تواند در حد اخطار و هشدار و تذکر باشد. براساس قانون، شهرداری اجازه جریمه و توقیف وسایل نقلیه یا افراد متخلف را ندارد.
حالا سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از تشدید برخورد با وسایل نقلیه و وانتی‌هایی که در حاشیه معابر توقف می‌کنند با همکاری مراجع قضایی خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «یکی از اشکالاتی که می‌تواند باعث کندی حرکت خودروها در معابر شود، حضور وانت‌ها و گاری‌هایی است که در حاشیه سواره‌رو توقف می‌کنند و اقدام به فروش میوه کرده یا خدمات دیگری ارائه می‌کنند. این موضوع می‌تواند حتی باعث بروز حادثه و تصادف شود چرا که برخی از آنها خدماتی مانند صافکاری ارائه می‌کنند. همکاران ما با این افراد برخورد قانونی می‌کنند، در برخی موارد با جریمه کردن و در برخی از مقاطع نیز نسبت به تشکیل پرونده قضایی و انتقال وسیله نقلیه آنها به پارکینگ اقدام می‌شود.» به‌گفته سردار حمیدی تعدادی از این وسایل نقلیه فاقد پلاک هستند و در چنین شرایطی قطعا وسیله نقلیه متخلف با جرثقیل به پارکینگ انتقال داده می‌شود.
او از شهروندان می‌خواهد تا توقف و فعالیت خطرآفرین وانتی‌های متخلف را گزارش کنند: «هرچند ما برخوردهای لازم و قانونی را انجام می‌دهیم، اما متأسفانه این معضل در نقاط و معابری که پلیس تردد کمتری دارد، همچنان دیده می‌شود.»

جریمه 50هزار تومانی بازدارنده نیست
رئیس پلیس راهور تهران، بازدارنده نبودن جریمه در نظر گرفته شده برای این قبیل وسایل نقلیه متخلف را یکی از مشکلات و ضعف‌های اصلی می‌داند که به این موضوع دامن زده است: «اگر یک وانت در سطح سواره‌رو پارک و   اقدام به فروش محصول می‌کند، جریمه راهنمایی و رانندگی تنها 50هزار تومان است! در نتیجه برای اینکه بتوانیم این وضعیت را کنترل کنیم، در طرحی جدید با هماهنگی مراجع قضایی خودروهای متخلف به پارکینگ منتقل می‌شوند. بدون دستور مرجع قضایی این امکان برای ما وجود نداشت و برخلاف قانون بود، اما با حمایت مرجع قضایی توانسته‌ایم این جریمه 50هزار تومانی را به یک ماه توقیف در پارکینگ تبدیل کنیم. در ادامه هم با خودروهای متخلفی که توقیف شده و به پارکینگ منتقل می‌شوند، برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید