• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب : 169027
+
-

توسعه گردشگری در شهرها از مدار شوراها

نشست هم‌اندیشی اعضای شورای‌عالی استان‌ها با رئیس مجلس و وزیر میراث فرهنگی برگزار شد

گزارش
توسعه گردشگری در شهرها از مدار شوراها

 شورای‌عالی استان‌ها روزهای شلوغی را پُشت سر گذاشت. ابتدا نشست هم‌اندیشی در مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای شورای‌عالی و رئیس مجلس برگزار شد. در این نشست رئیس مجلس از قرار گرفتن طرح جامع مدیریت شهری در مراحل پایانی بررسی در مجلس خبر داد و همچنین بحث تغییر نحوه انتخاب شهرداران مطرح شد. رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی از پیش نویس طرحی برای تغییر نحوه انتخاب شهرداران توسط شوراهای شهر و روستا خبر داد. به گزارش همشهری، محسن پیرهادی گفت:‌ «در طرح جدید مردم در انتخاب شهردار مشارکت خواهند داشت.» این در حالی است که برخی از اعضای شورای‌عالی استان‌ها نسبت به تغییر در شیوه انتخاب شهرداران مخالفت کردند. رئیس شورای‌عالی استان‌ها معتقد است که طرح انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم برای مدیریت شهری خطرناک است. پرویز سروری گفت: «ما در رابطه با موضوعات مطرح شده به‌ویژه طرح انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم نگرانی جدی داریم. چراکه از این نظر که یک پیوستگی جدی بین شورا و شهرداری وجود دارد.» همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی شورای‌عالی استان‌ها مخالفت خود را با کلیت انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم اعلام کرد. شمس‌الله غلامی گفت: «اعضای کمیسیون با کلیت طرح یعنی انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم مخالف بودند و دلایل درستی را در این زمینه مطرح کردند. چراکه اگر شهردار بخواهد از سوی مردم انتخاب شود مشکلاتی را ایجاد‌‌ می‌کند.»
 موضوع نحوه تغییر انتخابات شهرداران  نیزدر جلسه کمسیون حقوقی و نظارت شورای‌عالی استان‌ها مورد بررسی قرار گرفت. سیدمحمد حسینی، سخنگوی این کمیسیون گفت:‌ « اعضای محترم به این نتیجه رسیدند که در یک بیانه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آنها بخواهیم با استفاده از نظرات کمیسیون‌‌های تخصصی تصمیم درستی اتخاذ شده و در صحن مجلس مطرح شود.»
همچنین سخنگوی کمیسیون امور اقتصادی و برنامه و بودجه شورای‌عالی استان‌ها از تشکیل کارگروه مشترک میان اعضای شورای‌عالی استان‌ها و مجلس درخصوص طرح انتخاب شهردار توسط مردم خبر داد. حمدالله‌ بیگی گفت: «درخصوص طرح انتخاب شهردار توسط مردم نیز مقرر شد کارگروه مشترک میان نمایندگان شورای‌عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی و فراکسیون مدیریت شهری علاوه بر دو کمیته بررسی این طرح تشکیل شود.»
یک روز بعد از برگزاری نشست هم‌اندیشی اعضای شورای‌عالی استان‌ها با رئیس مجلس، نشست هم‌اندیشی اعضای این شورا با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. رئیس شورای‌عالی استان‌ها در این نشست گفت: «ما فکر می‌کنیم وزارت میراث فرهنگی یکی از وزارتخانه‌هایی است که بیشترین اشتراک و زمینه همکاری را با مدیریت شهری به‌ویژه شهرداری‌‌‌ها دارد. نشاط اجتماعی و تحرک در شهرها به‌ویژه در شهرهای دارای بافت تاریخی‌‌‌ می‌تواند زمینه همکاری و هماهنگی میان ما و وزارت میراث فرهنگی را فراهم کند.» پرویز سروری تأکید کرد: «بعد از نفت، گردشگری از ظرفیت‌های بزرگ کشور است و با کار جهادی و نگاه نوآورانه می‌شود این ظرفیت را از وضعیت فعلی خارج کرد»
رئیس شورای‌عالی استان‌ها گفت: «شوراها یک خانواده بزرگ ۱۲۶هزارنفری از دل مردم هستند که نشان‌دهنده ظرفیت بی‌بدیل این نهاد است و نزدیک‌ترین ارتباطات در موضوعات گردشگری و بافت تاریخی را در مجموعه مدیریت شهری با وزارتخانه میراث فرهنگی داریم.» سروری اضافه کرد: «مدیریت شهری در بافت تاریخی به‌علت نگاه بسته و منجمد در گذشته با مشکل روبه‌رو است و بافت تاریخی  از فرصت به تهدید تبدیل شده.  امیدواریم با نگاه مثبت مهندس ضرغامی شاهد گشایش در این حوزه نیز باشیم.»

  شهرداران به موضوع گردشگری بپردازند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی در این نشست گفت:  «نگاه سنتی شهرداری‌ها، محدودیت‌ها و معضلاتی را برای گردشگری و بافت‌های تاریخی به‌وجود آورده است. بافت تاریخی باید شهردار خاص خود را داشته باشد. حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در زمینه بافت تاریخی و صنایع‌دستی به‌عنوان مصداق بارز اقتصاد مقاومتی با شوراها در ارتباط هستند».  عزت‌الله ضرغامی افزود:«حوزه میراث فرهنگی بسیار گسترده است و از سوی دیگر، یکی از گرفتاری‌های کشور، نظام ناکارآمد و پوسیده‌ای است که همچون بختک روی کشور سایه انداخته است. هر کاری که می‌خواهیم پیش ببریم در سایه این موضوع محقق نمی‌شود. برای حوزه شهرداری‌ها نیز همین مسئله حکمفرماست. درست است که در بالای سازمان نگاه تحولی وجود دارد اما در بدنه اتفاقی نمی‌افتد و شکست می‌خوریم؛ پس در گام اول، باید نگاه‌هایمان همسو شود. درخواست من این است که شهرداران و شوراها به‌صورت ویژه به مسئله گردشگری بپردازند. در گردشگری داخلی متأسفانه به‌صورت سنتی فقط چند استان جذب گردشگر دارد».

مخالف
انتخاب شهردار توسط مردم خطری برای مدیریت شهری
پرویز سروری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها

 باتوجه به موضوعات مهمی که در مجلس در مورد لایحه درآمدهای پایدار و طرح انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم مطرح بود، نیاز بود اعضای شورای‌عالی استان‌ها در جریان امور جاری در مجلس قرار بگیرند. البته اگر شورا را از فرایند انتخاب شهردار حذف کنیم، عملا شوراها بی‌خاصیت می‌شوند. یعنی شورا وقتی نتواند شهردار را انتخاب کند به‌طور طبیعی نمی‌تواند منتخب مردم را عزل کند. بنابراین اتفاقی که می‌افتد این است که عملا شهردار از شورا تبعیت نمی‌کند. از این‌رو پیشنهاد ما این است که با برگزاری نشست‌های مشترک و مطالعه دقیق‌تر در این مسئله کارهای علمی‌تری انجام شود و ما به سمت مدلی برویم که بتواند هم شهردار را قدرتمند کند و هم شورا را از قدرت ساقط نکند. ما این موضوع را برای مدیریت شهری خطرناک می‌دانیم و معتقدیم این مسئله حتما باید با حفظ اقتدار مدیریت شهری همراه باشد.

موافق
تدوین طرحی برای تغییر نحوه انتخاب شهرداران
محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

 مجلس شورای اسلامی پیش‌نویسی برای تغییر قانون در کمیته و کارگروه‌های تخصصی تدوین کرده است. موضوعی که اهمیت دارد این است که بتوانیم براساس الگوهای دیگر پیاده شده در سایر کشورها مردم را در انتخاب شهردار مشارکت دهیم. در مدل پیش‌بینی شده این نکته قید شده که انتخاب شهردار به پیش از زمان انتخابات اعضای شورای شهر و روستا بازگردد؛ به این معنا که اعضای شورای شهر و روستا پیش از انتخابات اعلام کنند، درصورتی که رأی از مردم کسب کنند و شهردار آینده آنها فرد مورد نظر است. چنانچه نظرات نیز برای انتخاب شهردار متفاوت باشد پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا کار انتخاب شهردار قفل نشود، حتی این موضوع پیش‌بینی شده اگر با شهردار انتخابی ادامه کار انجام نگیرد انتخاب‌های بعدی نیز براساس اولویت‌هایی که از کاندیداهای شورا پیش از انتخابات اعلام کرده‌اند برگزیده شود. درصورتی که اعضای شورای شهر با یکدیگر هم نظر نباشند شهردار توسط گروهی انتخاب خواهد شد که بیشترین کرسی را در شورا به‌خود اختصاص داده باشد.

مکث
موضوع مدیریت یکپارچه شهری باید پیگیری شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی
مقوله مدیریت یکپارچه شهری را باید پیگیری کنیم. وقتی حرف از مدیریت یکپارچه شهری می‌زنیم باید به مدیریت شهری باور داشته باشیم. زمانی که گزارش تأسف‌آمیز حادثه ریزش ساختمان متروپل در صحن علنی مجلس قرائت شد، اعلام کردم این موضوع ریشه در درآمدهای ناپایدار شهری و ضعف در سازمان نظام مهندسی کشور دارد. تفکیک کارهای تولی‌گری و تصدی‌گری و هویت‌بخشی و قدرت دادن به شوراها، مردمی کردن و اداره کشور به‌معنای واقعی خود ازجمله اقدامات جدی است که در این حوزه باید انجام شود. چه شهرداری‌ها به‌عنوان مدیران حکمرانی محلی و چه دولت‌ها در حوزه مرکز، باید به فکر سامان‌بخشی باشند و مشخص کنند به‌دنبال تولید خدمات هستند یا خرید خدمات. خرید خدمات به‌مراتب ارزان‌تر از تولید خدمات است اما متأسفانه شهرداری‌ها اصرار به تولید خدمات دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید