• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168915
+
-

یکصدو سیزدهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به میزبانی شهرداری تهران در خیابان بهشت برگزار شد

همه شهرداران کلانشهرها دور یک میز

گزارش
همه شهرداران کلانشهرها دور یک میز

 یکصدوسیزدهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به میزبانی شهرداری تهران در خیابان بهشت برگزار شد و شهردار پایتخت گفت که امیدواریم دست‌به‌دست هم دهیم و گام‌های بلندی در راستای خدمت به مردم و پیشرفت و آبادانی کشور برداریم. در پایان این نشست هم از سایت مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران رونمایی شد.
به گزارش همشهری، ارائه گزارش از فعالیت ۸ماهه مجمع، هماهنگی ستادهای اربعین شهرداری‌های کلانشهرها و بررسی و هماهنگی درخصوص مسائل و مشکلات شهرداری‌های کشور، ازجمله موارد مطرح شده در نشست دیروز مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران بود که حدود 20کلانشهر ازجمله اصفهان، تبریز، اهواز، کرمان، اردبیل و... در آن شرکت کرده بودند. رئیس شورای شهر تهران که مهمان ویژه این نشست بود با بیان اینکه امیدواریم این نشست نتایج مثبت و خوبی داشته باشد، گفت: «همه شهرها مشکل دارند و شرایط اقتصادی که متأسفانه به‌وجود آمده باعث شده که دولت و شهرداری‌ها، به‌ویژه شهرداری تهران از زیر صفر شروع کنند؛ چرا که بدهی‌های فراوان باعث شد که ما هنوز نتوانیم‌ خودمان را به صفر برسانیم.» مهدی چمران به مراسم پیاده‌روی اربعین هم اشاره و تأکید کرد: «اربعین نعمتی است که شهرداری تهران برای کمک به این مراسم پیشقدم شده است و شهرداری سایر کلانشهرها هم به میدان آمده‌اند. همچنین ارتباط خوبی بین 2ملت ایران و عراق برقرار شده و این دو ملت در کنار هم یک امت را تشکیل داده‌اند.» در ادامه شهردار تهران هم با اشاره به اینکه مجمع محل بررسی موضوعات اساسی کلانشهرهاست، گفت: «۴۳سال پیش که انقلاب به پیروزی رسید ترکیب جمعیتی در کشور تا امروز تفاوت جدی پیدا کرده و امروز حدود ۷۵درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند و کلانشهرها هم بیش از 80تا 85درصد جمعیت دارند و این اهمیت و نقش بی‌بدیل شهرداری‌ها و شوراها را بیشتر می‌کند.» علیرضا زاکانی که ریاست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران را بر‌عهده دارد درخصوص امضای تفاهم خواهرخواندگی تهران و کربلا هم عنوان کرد: «تهران و سایر شهرها طبق قاعده خاصی با کلانشهرهای دیگر تفاهم خواهرخواندگی خواهند داشت و ما بر همین اساس با استاندار کربلا تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم و مسیری که بعد از این تفاهمنامه دنبال می‌شود تشکیل گروه‌های مشترک و کمک‌گرفتن و کمک‌دادن برای رونق و آبادانی تهران و کربلاست.»

استیضاح شهرداران باعث تعجب است
معاون وزیر کشور هم که در این نشست حضور داشت به عزل شهرداران اشاره کرد و گفت: «استیضاح شهرداران بسیار جای تعجب دارد. وقتی یک شهردار با ۱۳ رأی موافق انتخاب شده و با همان ۱۳ رأی نیز استیضاح می‌شود، قطعاً موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دارد.» مهدی جمالی‌نژاد به اقداماتی که وزارت کشور در حوزه مدیریت شهری انجام داده است هم اشاره و عنوان کرد: «کارهای انجام شده در این دوره توسط وزارت کشور بی‌سابقه بوده و در این شرایط بد اقتصادی اگر همت موجود نبود کارها پیش نمی‌رفت.» او درباره مراسم اربعین هم گفت پیش‌بینی می‌شود حدود 5میلیون نفر در مراسم اربعین شرکت کنند که تا‌کنون حدود یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر برای حضور در این مراسم ثبت‌نام کرده‌اند. جمالی‌نژاد در پایان سخنانش تأکید کرد: «گرمای هوا در مراسم اربعین زیاد خواهد بود و همه باید در این حوزه مسئولیت خود را انجام دهیم.»

پیگیری مطالبات شهرداری‌ها
در ادامه دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گزارشی از فعالیت‌های ۸ماهه مجمع ارائه داد و گفت در راستای پیگیری مطالبات شهرداری‌ها از دولت و محل جرائم پلیس راهور اقدامات مهمی انجام شده که براساس آخرین توافقات صورت‌گرفته قرار است بخش زیادی از این مطالبات از طریق تهاتر نفت و املاک وصول شود. به‌گفته احسان متولیان یکپارچه‌سازی سامانه پرداخت الکترونیک، تهیه آیین‌نامه درآمدهای پایدار شهری، آسیب‌شناسی مربوط به حوزه حمل‌ونقل عمومی، مشارکت با مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان شهرداری‌ها درخصوص تدوین قانون جامع مدیریت شهری، مستندنگاری تجربه‌های موفق و ناموفق شهری و... از مهم‌ترین موضوعات بررسی شده در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی مجمع هستند. او در پایان با اشاره به موضوع حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد: «وزارت کشور قول داده است درصورت همکاری شهرداری‌ها، ۸۰درصد هزینه اتوبوس‌ها را تقبل کند.»

مکث
ترافیک و توسعه حمل‌ونقل عمومی؛ اولویت شهرداری تهران


شهردار تهران در حاشیه نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. علیرضا زاکانی درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و ایجاد ترافیک و قفل‌شدن شهر تهران، گفت: « از قبل مصوبه‌ای وجود دارد که نمایشگاه بین‌المللی باید به شهر آفتاب منتقل شود؛ در سال‌های اخیر شهر آفتاب به‌دلیل کرونا غیرفعال بود اما در ماه‌های اخیر آن را فعال کرده‌ایم و امسال پیش‌بینی‌شده که حدود ۴۷نمایشگاه در آن برگزار شود که البته چند مورد آن دایر شده است. این گره ترافیکی تا وقتی که نمایشگاه بین‌المللی ظرفیت‌های پیرامونی خود را توسعه ندهد، که البته قابل توسعه‌دادن نیست (مشکلاتی برای پارکینگ و حمل‌ونقل آن وجود دارد)، ادامه خواهد داشت.»
توسعه و تقویت حمل‌ونقل عمومی هم موضوع دیگری بود که از شهردار تهران سوال شد و او هم گفت: «تا وقتی که حمل‌ونقل عمومی تقویت نشود و مردم از وسایل شخصی خود استفاده کنند، همچنان با معضل ترافیک مواجه هستیم؛ بنابراین وظیفه خود می‌دانیم تا با تقویت حمل‌ونقل عمومی گامی برای حل معضل ترافیک برداریم و ازاین‌رو اضافه‌کردن 3350دستگاه اتوبوس به 2200اتوبوس فعال و افتتاح 12ایستگاه مترو را برای امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید