• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 25 مرداد 1401
کد مطلب : 168732
+
-

نبض نگرانی مردم جهان؛ تورم جای کرونا را گرفت

کرونا از صدر فهرست نگرانی‎های مردم جهان خارج شده و دغدغه‌های اقتصادی به‌ویژه تورم، فقر و نابرابری اجتماعی جای آن را گرفته است

جهان‌نما
نبض نگرانی مردم جهان؛ تورم جای کرونا را گرفت

کرونا، جنگ روسیه و اوکراین یا تغییرات آب‌وهوایی هیچ‌یک در صدر فهرست مهم‌ترین نگرانی‌های مردم در اقصی نقاط جهان نیست؛ آنچه این روزها بیشتر مردم جهان را نگران کرده، دغدغه‌های اقتصادی و در صدر آن تورم است. نظرسنجی مؤسسه ایپسوس که اخیرا منتشر شده، نشان می‌دهد که به‌ترتیب تورم، فقر و نابرابری اجتماعی، افزایش جرم‌ و جنایت و بیکاری، مهم‌ترین نگرانی‌های مردم جهان است. نظرسنجی ایپسوس از 24ژوئن(3تیر) تا هشتم جولای(12تیر) به‌صورت آنلاین انجام شده و 20هزار شهروند 18تا 74ساله از 26کشور جهان و ساکنان سرزمین‌های اشغالی در آن مشارکت داشته‌اند. طبق این گزارش، نگرانی جهانی نسبت به تورم برای دوازدهمین ماه پیاپی افزایش یافته و در ماه گذشته(جولای) به صدر فهرست نگرانی‌ها رسیده است. یک ماه پیش یعنی ژوئن (خرداد ـ تیر) 37درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی ایپسوس گفته بودند که نگران تورم هستند. یک ماه بعد یعنی جولای، یکی از هر 4 نفر (38درصد از شرکت‌کنندگان) گفته‌ که تورم مهم‌ترین مسئله‌ای است که بر کشورشان تأثیر گذاشته است. در این میان 10کشور هستند که در آنها نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که تورم مهم‌ترین عاملی است که بر بازارها تأثیر گذاشته است. این کشورها عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، بلژیک، کانادا، فرانسه، انگلیس، لهستان، کره‌جنوبی، آمریکا و ترکیه. بنابر نتایج نظرسنجی اخیر ایپسوس، بیشترین افزایش نگرانی نسبت به تورم در مقایسه با ماه قبل در کره‌جنوبی به ثبت رسیده است. اسپانیا، کشورهای آمریکای لاتین ازجمله آرژانتین، شیلی، پرو، برزیل، مکزیک و کلمبیا نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این در حالی است که در کشورهای هلند، لهستان و ترکیه نگرانی نسبت به تورم اندکی کاهش یافته است. ترکیه در شرایطی جزو کشورهایی قرار گرفته که نگرانی نسبت به تورم در آن کاهش یافته که بنا بر آمارهای رسمی نرخ تورم ماه جولای در آن به 79.6درصد رسیده است.

سقوط ویروس کرونا در فهرست 
در گزارش ایپسوس آمده: نگرانی نسبت به همه‌گیری دوباره ویروس کرونا برای نخستین بار از دسامبر2021میلادی در کشورهای آلمان، اسپانیا، هلند و مکزیک روند صعودی داشته است. با این حال کرونا در مجموع در رده‌بندی نگرانی‌های جهانی در رتبه دهم قرار گرفته است. دغدغه‌های مربوط به آموزش و همچنین کنترل بحران مهاجرت، موارد قبل و بعد از کرونا هستند. در این نظرسنجی 14درصد از مجموع شرکت‌کنندگان گفته‌اند که همچنان نگران کرونا هستند. بنا بر این گزارش، ماه گذشته میلادی، دومین ماهی بوده که ویروس کرونا در صدر فهرست نگرانی‌های هیچ‌یک از کشورهای جهان قرار نگرفته است. این در حالی است که در نظرسنجی‌های ابتدای سال‌جاری میلادی(ژانویه) بیش از 35درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از 11کشور جهان گفته بودند که همه‌گیری کرونا در صدر نگرانی‌های آنان قرار دارد.

درگیری‌های نظامی
نگرانی نسبت به درگیری‌های نظامی میان مردم جهان با کاهش یک درصدی در ماه جولای به 10درصد رسیده است. این دغدغه در فهرست ایپسوس در رتبه دوازدهم قرار گرفته است. بنابراین گزارش، یک نفر از هر 4 لهستانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌ گفته‌ که نگران درگیری نظامی و جنگ است. این رقم در آلمان 29درصد، در ژاپن 20درصد و در ایتالیا و هلند 16درصد اعلام شده است. این در حالی است که حدود 5ماه پیش 41درصد از آلمانی‌ها گفته بودند که نگران جنگ هستند. 38درصد از لهستانی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی هم در ماه آوریل(4ماه پیش) گفته بودند که از احتمال بروز جنگ در کشورشان بیمناک هستند. مردم مجارستان نیز از جمله شرکت‌کنندگانی بوده‌اند که نگرانی‌شان نسبت به جنگ کمتر شده است.

اقتصاد در مرکز توجه
بیشتر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر ایپسوس بر این باورند که وضعیت اقتصادی کشورشان خوب نیست. در نظرسنجی‌های پیشین این مؤسسه 38درصد از پاسخ‌دهندگان در 27کشور دنیا معتقد بودند که وضعیت اقتصادی کشورشان خوب است. این رقم در نظرسنجی اخیر (جولای) 2درصد کاهش یافته است و اکثریت شرکت‌کنندگان (68درصد) گفته‌اند که وضعیت اقتصادی کشورشان بد است. در این مورد، بیشترین افزایش نگرش منفی نسبت به وضعیت اقتصادی در کشورهای کره‌جنوبی و مجارستان بوده است. شرکت‌کنندگان شیلی، فرانسه و انگلیس نیز به‌ ترتیب از جمله کسانی بوده‌اند که گفته‌اند به‌نظرشان شرایط اقتصادی در حال بدتر شدن است.
نگرانی مردم در اقصی نقاط جهان نسبت به شرایط بد اقتصادی در شرایطی بالا گرفته که نهادهای بین‌المللی نیز از ماه‌ها پیش نسبت به تشدید بحران اقتصادی و وقوع رکود اقتصادی هشدار داده‌اند. حدود 3 هفته پیش صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که جهان احتمالا به‌زودی در آستانه رکود قرار خواهد گرفت. در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده است: «جنگ اوکراین، تورم و کرونا چشم‌انداز اقتصادی را به‌طور چشمگیری تیره‌وتار کرده است.»  صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی رشد جهانی خود را نسبت به پیش‌بینی فصل بهار کاهش داده و اعلام کرده که تولید احتمالا در سال ۲۰۲۲ میلادی از ۶.۱ درصد در سال گذشته به ۳.۲درصد کاهش خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید