• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
سه شنبه 25 مرداد 1401
کد مطلب : 168696
+
-

جلسات مشترک روسای قوا برای رفع مشکلات مردم برگزار شد

مجلس و دولت جدی‌تر از همیشه

گزارش
مجلس و دولت جدی‌تر از همیشه

نشست مشترک یکشنبه‌‌شب هیأت دولت با هیأت‌رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس با طرح توقعات شفاف‌تر 2قوه از یکدیگر برگزار شد. در این جلسه اعضای هیأت دولت و نمایندگان حاضر در جلسه به بیان دغدغه‌ها به‌ویژه در حوزه معیشت مردم و موضوعات اقتصادی پرداختند. صحبت‌های سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز معطوف به نقش مهم همراهی دولت و مجلس در رفع مشکلات مردم بود؛ اظهاراتی که پس از سخنان محمدباقر قالیباف مطرح شدند.

نمایندگان از دولت حمایت کنند
رئیسی در این جلسه با بیان اینکه دولت و مجلس به‌عنوان وضع‌کننده و مجری قوانین کشور مسئولیت مشترکی برای باز‌کردن گره‌های زندگی مردم و ایجاد گشایش در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند، گفت: اقتضائات و دغدغه‌های جامعه باید بسیار دقیق شناسایی و در جهت تامین و حل و فصل آنها گام برداشته شود. نمایندگان مجلس همانگونه که با بررسی و دقت‌نظر خود در زمان بررسی صلاحیت وزرا از دولت حمایت کردند، هم‌اکنون نیز از دولت به‌عنوان تجلی اراده مردم در مسیر توسعه و پیشرفت کشور حمایت کنند.
او با بیان اینکه همه بر یک کشتی سوار هستیم و ناکامی هر کدام از ما به پای نظام جمهوری اسلامی نوشته می‌شود، گفت: بنده به سهم خود در دولت هر قانونی را که در مجلس تصویب می‌‌شود، بدون معطلی برای اجرا ابلاغ می‌کنم و باور دارم حتی اگر قانونی از نظر ما نقص یا ضعفی دارد، نباید در اجرا با تأخیر مواجه شود، بلکه باید تلاش کرد حین اجرا اشکالات آن در خود مجلس برطرف شود.
رئیس دولت سیزدهم دولت و مجلس را 2 بازوی حکمرانی در کشور معرفی کرد و افزود: ضرورت دارد دولت و نمایندگان مجلس به‌ویژه درباره طرح‌هایی که دارای بار مالی است، هماهنگی بیشتری داشته باشند. او با تأکید بر اینکه امروز همه ارکان کشور موظف به امیدآفرینی هستند، تصریح کرد: دشمنان جمهوری اسلامی همه توان خود را به‌کار بسته‌اند تا مردم را از نظام مأیوس کنند و در این زمینه از هیچ کارشکنی، دروغ و فریبی دریغ ندارند. در مقابل این جریان دولت و مجلسی قرار دارند که می‌گویند مسائل جامعه را به‌خوبی شناخته و به‌دنبال رفع آنها هستند. مقتدای ما سخنی دارد که ما کاملا به آن باور داریم و آن این است که هیچ مشکلی در کشور نداریم که راه‌حل آن در داخل وجود نداشته باشد.
شجاعت مدیران را نگیرید
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه نظارت مجلس بر عملکرد دولت امری پسندیده و شایسته است، تصریح کرد: نظارت البته باید به شکلی اعمال شود که شجاعت مدیران را از آنان نگیرد، چرا‌که اگر این اتفاق افتاد، دیگر یک مدیر نمی‌تواند به‌خوبی از عهده ماموریت‌های خود برآید. رئیسی از اصلاحات اقتصادی به‌عنوان یکی از نتایج سازنده و مهم همکاری دولت و مجلس یاد کرده که سال‌ها معطل مانده بود و دولت‌ها و مجالس از زیر بار اجرای آن شانه خالی کرده بودند.

مخاطب بایدها ما هستیم
رئیس مجلس نیز در این نشست با یادآوری صحبت‌های خود در معارفه غلامحسین محسنی اژه‌ای به‌عنوان رئیس قوه قضاییه، گفت: در این مراسم بیان کردم که ما محکوم به موفقیت هستیم و جز این راه نباید مسیری برویم. من معتقدم جمعی که اکنون کنار هم هستیم حق نداریم هیچ کاری را در کشور به شخص دیگری ارجاع کنیم و باید آن را حل کنیم. حضرت آقا در یکی از ملاقات‌هایشان با مسئولان نظام، مخاطب بایدها را تعیین کردند و اکنون مخاطب این بایدها ما هستیم. مهم‌ترین ویژگی این جلسه این است که ما حق نداریم کار را به جای دیگری ارجاع کنیم، ما هستیم که باید موضوعات را حل کنیم.
براساس گزارش خانه‌ملت، محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه باید با یکدیگر عهد ببندیم که افراد حاضر در این جلسه نگویند که منتظر کسی هستیم، گفت: ما مکلف هستیم کار مردم و وظایف خود در نظام حکمرانی را پیش ببریم. این موضوع رسالت تمام افرادی است که زیر این سقف جمع شده‌اند. همیشه می‌گویم به جز 3 قوه، قوه دیگری نیز در کشور داریم، بدین معنا که به جز قوای مجریه، مقننه و قضاییه، قوه چهارم که بوروکراسی در کشور است نیز وجود دارد که هیچ‌کدام بر آن سوار نیستیم و این سیستم بر هر سه قوه اثرگذار است، ما باید این بخش را مهار کنیم.
قالیباف با تأکید بر اینکه این جلسات باید تداوم پیدا کند، افزود: در اردیبهشت ماه خدمت آقای رئیسی مطرح کردم که این جلسات را فصلی برگزار کنیم، در روزهای اخیر که با رئیس‌جمهور صحبت می‌کردم، ایشان گفت برای این همکاری‌ها و گره‌گشایی‌ها حاضرم این جلسات را تکرار کنم. رئیس مجلس با بیان اینکه ما نباید قانونگذاری شویم که قانون‌شکنی می‌کند، ادامه داد: اگر قانونی تصویب کنیم که بدانیم این قانون قابلیت اجرایی ندارد یا اگر ما قانونی که ظرفیت مناسب دارد، تصویب کنیم، خدای ناکرده دولت آن را زیر پا بگذارد و اجرا نکند، نخستین کسی که قانون‌شکنی کرده خود ما هستیم. او اضافه کرد: این جلسه نباید جلسه گزارش کار ما به یکدیگر باشد، ما آمدیم بگوییم چه کارهایی باید انجام شود. لذا باید به یکدیگر گزارش بدهیم که چه کارهایی بر زمین مانده تا بتوانیم آنها را اولویت‌بندی کنیم. این جلسه جهت خود را پیدا خواهد کرد و مطمئنا گره‌گشایی اساسی از کارها می‌کند و امیدواریم مورد رضایت مردم و مقام معظم رهبری قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید