• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 25 مرداد 1401
کد مطلب : 168635
+
-

مدیران ادوار سازمان

 محمد هاشمی‌ رفسنجانی
1360 تا 1372 


هاشمی درباره انتصابش به ریاست سازمان صداوسیما در مصاحبه‌ای به ایسنا گفته بود: «من بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هشتمین مدیرعامل بودم. یعنی سال ۶۰ که به آنجا رفتم ۳۰‌ماه از انقلاب می‌گذشت و در این مدت 7مدیرعامل عوض شد.  چون در مدیریت صدا‌و‌سیما قبل از من ثباتی وجود نداشت درون سازمان بسیار هرج و مرج بود. 3،2تا شورا تشکیل شده بود. شورای امور اداری، انجمن اسلامی و یک شورای مهندسان و متخصصان و این شوراها برای خودشان بخشی از سازمان را به‌عهده داشتند و در همین شوراها هم اختلاف بسیار بود و همدیگر را تضعیف می‌کردند بنابراین وضع سازمان بسیار نابسامان بود. من بنا نداشتم به صداو‌سیما بروم. معاون رئیس‌جمهوری و معاون نخست‌وزیر وقت یعنی شهید رجایی بودم و سرپرست وزارت امور خارجه. در سال ۶۰ عصر یک پنجشنبه اعضای 6نفره شورای سرپرستی به دفترم آمدند و از من دعوت کردند که مدیرعاملی سازمان را بپذیرم. من هم در پاسخ گفتم باید از امام(ره) کسب اجازه کنم. حدود ساعت6 غروب از دفترم رفتند و هشت‌و‌نیم شب از تلویزیون حکم من را اعلام کردند.»

   علی لاریجانی
 1372تا 1383


لاریجانی بیش از ۱۰ سال ریاست سازمان صدا‌و‌سیما را برعهده داشت و در این مدت تغییرات زیادی را در این سازمان به‌وجود آورد. طی این دوران تعداد شبکه‌های تلویزیونی از ۳ به ۷شبکه رسید. در پایان دوران ریاست او بر این سازمان، ۷شبکه تلویزیونی، ۸شبکه رادیویی ملی و سراسری، ۳۰شبکه رادیویی استانی، ۴شبکه تلویزیونی استانی و ۷ شبکه تلویزیونی جهانی، توسط صدا‌و‌سیما اداره می‌شد. علاوه بر این شبکه‌ها، روزنامه جام‌جم و شرکت تولید فیلم سیما فیلم نیز در دوران مدیریت وی توسط سازمان صدا‌و‌سیما تأسیس شد. برنامه روشنگر «هویت» نیز در دوران مدیریت او روی آنتن رفت.

 سید عزت‌الله ضرغامی
 1383تا 1393


ضرغامی بیش از ۱۰سال پس از علی لاریجانی ریاست سازمان صدا‌و‌سیما را برعهده داشت. در دوران مدیریت وی شبکه‌های سراسری مثل‌ نسیم پویا، نمایش، ‌آی‌فیلم فارسی و عربی، ورزش، تماشا، سلامت، قرآن، آموزش، مستند و چندین شبکه‌ دیگر راه‌اندازی شد. همچنین شبکه‌های بین‌المللی العالم، پرس تی‌وی، الکوثر، هیسپان تی‌وی، سحر و بسیاری از شبکه‌های رادیویی برون‌مرزی در دوره مدیریت وی راه‌اندازی شد.
تبدیل همه شبکه‌های آنالوگ به دیجیتال و راه‌اندازی برخی از شبکه‌های باکیفیت HD به‌طوری که مردم بدون استفاده از آنتن‌های قدیمی قادر به دریافت شبکه‌ها شدند، از دستاوردهای دوران کاری وی بود. سریال‌های طنز پربیننده مانند پایتخت، ساختمان پزشکان، مسافران، دودکش، متهم گریخت، شب‌های برره، مرد هزار چهره و... از تولیدات صدا‌و‌سیما در دوران مدیریت او است. تولید و پخش ۲۰سریال بزرگ تلویزیونی از دیگر دستاوردهای وی در عرصه مدیریتی بود. ازجمله تولیدات تاریخی در دوران وی می‌توان به مجموعه‌های مختارنامه، یوسف پیامبر، شهریار، روزگار قریب، مدار صفر درجه، کلاه پهلوی، در چشم باد، شوق پرواز، تبریز در مه و معمای شاه و سریال‌های چندگانه ستایش و پایتخت اشاره کرد. تحول در ارائه اخبار و راه‌اندازی بخش خبری ۲۰:۳۰ از دیگر دستاوردهای دوران مسئولیت وی است.

سید محمد سرافراز
 1393تا 1395


کوتاه‌ترین دوره تصدی ریاست سازمان صداوسیما به محمد سرافراز تعلق دارد. او در کتاب الکترونیکی «روایت یک استعفا» به دلایل استعفایش از این سمت اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد در مجموع شرایطی وجود داشت که به او اجازه نمی‌داد مطابق اهدافش کار کند و در نهایت ترجیح داده که از این سمت کناره‌گیری کند.

عبدالعلی علی‌عسگری
 1395تا 1400


افزایش نیروهای شبکه‌های استانی صداوسیما یکی از کارهایی بود که پس از روی کار آمدن عبدالعلی علی‌عسگری بر این سازمان دوباره از پی گرفته‌شده، از کارهایی که بر تأکید صداوسیما بر توانبخشی تولیدات مراکز استانی نشان تأیید می‌زند، راه‌اندازی دوباره یکی از جشنواره‌های دیرین این رسانه به نام «جشنواره تولیدات مراکز استان‌های رسانه ملی» بود. علی‌عسگری مدیریت جامعه در دوره کرونا را حاصل کار صداوسیما می‌دانست و حتی این موضوع را به حسن روحانی در جلسه‌ای به‌صورت حضوری اعلام کرد که با تعجب حسن روحانی روبه‌رو شد. دوره مدیریت او بر صداوسیما کم حواشی نداشت و در نهایت او بعد از محمد سرافراز دومین مدیری شد که مدیریتش بر تلویزیون کوتاه‌تر از اسلاف دیگرش بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید