• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 24 مرداد 1401
کد مطلب : 168531
+
-

تولید شیر خشک رژیمی نصف شد

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک از توقف تولید نیمی از شرکت‌ها به‌دلیل ابهامات در تعیین قیمت و تخصیص ارز خبر داد

ماه‌هاست که خانواده‌های دارای نوزاد و کودک شیرخوار به‌ویژه والدین کودکان مبتلا به عوارض گوارشی یا حساسیت برای تهیه شیر خشک‌‌های خاص و رژیمی با مشکل مواجهند و از کمبود و سختی دسترسی به این شیرها گلایه دارند. مشکلات مصرف‌کنندگان این نوع از شیر خشک البته از سال گذشته آغاز شد اما برخی ابهامات در زمینه تامین ارز واردات مواداولیه این شیرها باعث تداوم این مشکلات تا امروز شده و همچنان تهیه این ماده غذایی ضروری برای خانواده‌ها دشوار است. برخی خانواده‌ها در تماس با همشهری ضمن گلایه از تأخیر در تامین بازار شیر خشک‌های رژیمی، ناهماهنگی‌های ثبت در سامانه شیر خشک رژیمی سازمان غذا و دارو را نیز به مشکلات سر راه تهیه این اقلام اضافه و اعلام می‌کنند که ساعت‌ها برای ثبت و دریافت یک قوطی شیر خشک در داروخانه‌ها معطل می‌مانند و در بسیاری از موارد سامانه کد ملی را نمی‌پذیرد و موفق به تهیه شیر نمی‌شوند. این در حالی است که یک قوطی شیر خشک تنها مصرف 2 تا 3 روز یک شیرخوار را پاسخ می‌دهد و خانواده‌ها هر هفته ناچارند 2 تا 3 بار این روند دشوار را طی کنند. مشکلات خرید شیر خشک البته منحصر به انواع رژیمی نیست و گفته می‌شود به تازگی عرضه شیر خشک‌های رگولار (معمولی) هم در بازار با مشکلاتی مواجه شده است، مشکلاتی که رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک آنها را به کاهش تولید ناشی از ابهام در قیمت‌گذاری و تامین ارز نسبت می‌دهد.

تولید به‌صرفه نیست
هانی تحویل‌زاده در گفت‌وگو با همشهری با تأیید کمبود شیر خشک‌های رژیمی در بازار، دلیل این کمبود را توقف تولید تعدادی از شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین مسئله تولیدکنندگان هم‌اکنون تأخیر سازمان حمایت در اعلام قیمت شیر خشک و البته ابهام در تخصیص ارز است. وی در تشریح مشکل قیمت‌گذاری شیر خشک گفت: ارز واردات مواداولیه شیر خشک‌های رژیمی که در داخل کشور تولید می‌شود ارز نیمایی است و تفاوت قیمت این نوع ارز با ارز دولتی باعث می‌شود قیمت این نوع شیرها در بازار تغییر کند، اما سازمان حمایت قیمت نهایی این شیرها را به تولیدکنندگان اعلام نمی‌کند و این کار را به بعد از واردات و تولید منوط کرده است. این ابهام باعث سردرگمی تولیدکنندگان شده است. به‌گفته این فعال صنفی، سازمان حمایت اعلام کرده با ارائه پیش‌فاکتور نمی‌تواند قیمت نهایی کالا را اعلام کند و تولیدکنندگان باید مواداولیه را وارد و ترخیص کنند تا سازمان حمایت با رویت برگ سبز گمرکی قیمت شیر خشک را تعیین و اعلام کند. این در حالی است که در سوی دیگر ماجرا، تولیدکنندگان با توجه به گران‌قیمت بودن این مواداولیه نگرانند که قیمت‌گذاری نهایی تناسبی با هزینه واردات نداشته باشد و به زیان شرکت‌ها منجر شود. تحویل‌زاده با اشاره به اینکه محصولات رژیمی وارداتی از سوی سازمان غذا و دارو، ارز دولتی دریافت می‌کنند، افزود: تخصیص ارز دولتی به محصولات کامل در حالی است که شرکت‌های داخلی برای واردات مواداولیه ارز نیمایی می‌گیرند و ملزومات بسته بندی را نیز به‌صورت آزاد تهیه می‌کنند که این شرایط توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی می‌گیرد. با این حال شرکت‌های داخلی این ریسک را نیز پذیرفته و اعلام کرده‌اند که با همین شرایط حاضرند برای جلوگیری از کمبود در بازار، تولید را ادامه دهند، فقط سازمان حمایت قیمت شیر خشک را اعلام کند تا شرکت‌ها زیان‌ده نشوند اما هنوز این اتفاق نیفتاده و تولید محصولات رژیمی نیمی از شرکت‌ها به همین دلیل متوقف شده است، چراکه تولیدات رژیمی قابل رقابت با انواع وارداتی نیست.

نگرانی از تغییر ارز پایه واردات
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک، ابهام در تخصیص ارز واردات را دیگر مشکل شرکت‌های تولیدی عنوان کرد و افزود: تولیدکنندگان با استفاده از اعتبار خود مواداولیه را وارد و با سپردن تعهد به گمرک ترخیص می‌کنند اما در زمان تخصیص ارز با مشکل مواجه می‌شوند و این اتفاقی بود که سال گذشته نیز افتاد. به‌گفته تحویل زاده، با ابهام در سیاست‌های تخصیص ارز، تکلیف نوع ارز واردات مواداولیه مشخص نیست و این نگرانی نزد تولیدکنندگان وجود دارد که وقتی مواداولیه را با ارز نیمایی وارد کردند و محصول را با قیمت مبنای این نوع ارز به فروش رساندند، با تغییر قوانین ارز واردات آزاد شود و زیان مضاعفی به تولیدکنندگان تحمیل شود. وی افزود: تولیدکنندگان خارجی همیشه برای تامین مواداولیه در دسترس نیستند و با مشکلاتی که در مقدار و زمان تخصیص ارز وجود دارد فرصت خرید برای تولیدکنندگان از دست می‌رود. رئیس انجمن واردکنندگان شیر خشک، تعیین تکلیف ارز و قیمت را تنها راه‌حل مشکل تولید عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون ارز واردات مواداولیه تولید شیر خشک رژیمی ارز نیمایی است اما تولیدکنندگان اطمینان ندارند که این نوع ارز تا چه زمانی تامین می‌شود کمااینکه از اردیبهشت امسال گمرک مبنای محاسبات تعرفه را از ارز دولتی به نیمایی تبدیل و این موضوع هزینه‌های ما را چند برابر کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید