• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168441
+
-

گلایه‌های خیاطیان از نحوه انعکاس اقدامات دولت

حرکت کارشناسان روی امواج رسانه‌ای

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در نشستی با خبرنگاران خواهان همراهی بیشتر کارشناسان و رسانه‌ها با اقدامات دولت سیزدهم شد. به گزارش همشهری، محمدصادق خیاطیان با انتقاد از فضاسازی‌‌های رسانه‌ای منفی در انعکاس تلاش‌های دولت گفت: ما فضای بسیار غبارآلودی در حوزه رسانه‌ای داریم؛ خیلی موارد حق را ناحق و هر حرکت مثبتی را منفی جلوه می‌دهند. بخشی به این علت است که خلاقیت‌ها و احساس مسئولیت‌ها کمتر وجود دارد. در دوره‌های گذشته رسانه‌ها فعالانه‌تر عمل می‌کردند.
او با بیان اینکه حوزه اطلاع‌رسانی در واقع یک «اکوسیستم اطلاع‌رسانی» است، گفت: ما با زیست‌بوم متکثری از فعالان حوزه رسانه مواجه هستیم و اگر نتوانیم خودمان را در این اکوسیستم خوب جاگذاری کنیم، ضرر خواهیم کرد.
خیاطیان در بخشی از اظهارات خود با گلایه از نظرات رسانه‌ای متفاوت برخی کارشناسان در قیاس با آنچه در دیدار با رئیس‌جمهور و به‌صورت خصوصی با دولت در میان می‌گذارند، گفت: در ایام انتخابات۱۴۰۰ گروه‌های مختلفی با آقای رئیسی دیدار داشتند. شاید باور نکنید اغلب قریب به اتفاق کسانی که در این جلسات شرکت می‌‌کردند، یکی از مسائلی که روی آن دست می‌گذاشتند، بحث حذف ارز ترجیحی بود. اقتصاددانان و صاحبان کسب‌وکاری که با ارز ترجیحی مواجهه داشتند، به‌شدت همگی منتقد آن بودند. من به‌عنوان کسی که شاهد این موضوع بودم، گفتم اگر آقای رئیسی رئیس‌جمهور شود، نخستین کاری که باید انجام دهد، این است که ارز ترجیحی را حذف کند. این موضوع اتفاق افتاد ولی با تأخیر. بسیاری از کارشناسان اذعان به این موضوع داشتند و ما از آنها خواستیم برای مردم توضیح دهند ولی سکوت کردند. خیلی از عزیزان کارشناس بنا به ملاحظاتی که داشتند، همکاری نکردند و با موج رسانه‌ای که اتفاق افتاد، همراه شدند و سیاست خوب اجرا نشد. اگر همراهی مردم اتفاق نیفتد، به آن مسائلی که مدنظر داریم نمی‌رسیم.
خیاطیان در ادامه با اشاره به ماموریت‌‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، گفت: یکی از این ماموریت‌ها تبیین گفتمان دولت یعنی گفتمان عدالت و جمهوریت بود. خیلی‌ها جمهوریت را معادل انتخابات و حضور مردم در انتخابات می‌دانند. این نوع نگاه به جمهوریت حداقلی است. جمهوریتی که امام(ره) و رهبری می‌گویند و در شعائر ماست، حضور مردم در همه صحنه‌هاست؛ باید حوزه فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی را مردمی کنیم.
او اضافه کرد: امتداد اجتماعی یافتن موضوع گفتمان یکی از دیگر اهداف است. حضور رئیس‌جمهور میان مردم استان‌های مختلف یکی از جنبه‌های گفتمان دولت است که این حضور حتما اثر مثبت دارد. این را نظرسنجی‌ها و نظرات کارشناسی می‌گوید، اما عده‌ای علاقه‌‌مند به این موضوع نیستند و می‌‌گویند همچنان از راه دور امور دنبال شود. با این حال، تمام هدف ما در گفتمان جمهوریت این نیست که رئیس‌جمهور در میان مردم باشد. ارتباط با نخبگان و مردمی‌کردن اقتصاد نیازمند فضاسازی و الگوسازی است و نباید در کشور فراموش شود. اصل44 قانون اساسی مردمی‌کردن اقتصاد است، ولی درست اجرا نشده است و نتوانسته‌ایم برایش الگوسازی کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید