• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168435
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2kz4v
+
-

رفع کدورت از چشمه کوهرنگ

شهروندان شهرکرد با افزایش کدورت چشمه کوهرنگ بر اثر سیلاب‌های اخیر دچار تنش آبی شده‌اند

سیده زهرا عباسی - خبرنگار 

استان چهارمحال و بختیاری از ابتدای مرداد تا‌کنون 2بار درگیر سیلاب‌های تابستانی شده است‎‎؛ سیلاب‌هایی که همه نقاط استان را درگیر کرد، اما موجب خسارت بیشتری به 8شهرستان شهرکرد، کیار، کوهرنگ، اردل، خانمیرزا، لردگان و بن شد و علاوه بر خسارت به زیرساخت‌ها، با کدورت آب و مشکل در تامین آب آشامیدنی نیز همراه بود.
 
گل‌آلود‌شدن چشمه کوهرنگ
احمدرضا محمدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری پیش از این با بیان اینکه ۲۰۴کانون جمعیتی در شهرها و روستاهای استان درگیر سیلاب‌‌های اخیر شده‌‌اند، گفته بود که بارندگی شدید و وقوع سیلاب در کوهرنگ موجب گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ که منبع تأمین آب آشامیدنی شهرکرد و شهرهای اطراف است، شده. گل‌آلود‌ شدن آب، این چشمه را از مدار مصرف خارج کرد. به‌طوری که تأمین آب آشامیدنی شهرکرد به مرز بحران رسید. تنها خسارت سیل البته گل‌آلودی چشمه کوهرنگ نبود و بارش‌های تابستانی به حدود ۴۰قنات و چشمه استان هم آسیب وارد کرد.

منابع آب زیرزمینی به کمک آمدند 
مدیر روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چشمه کوهرنگ به‌عنوان منبع اصلی تامین آب آشامیدنی شهرکرد پس از سیلاب‌های شدید دچار افزایش کدورت شد، به همشهری می‌گوید: مشکل بقیه شهرهایی که آب آشامیدنی‌شان از این چشمه تامین می‌شد، حل شده و فقط بخشی از شهرکرد همچنان دچار مشکل است. فرشاد متقی با بیان اینکه کدورت چشمه کوهرنگ کاهش قابل توجهی یافته است، می‌افزاید: 11 منبع آب زیرزمینی با هماهنگی کشاورزان و اداره‌های مرتبط با برقراری اتصالات مورد نیاز وارد مدار تامین آب آشامیدنی شده است تا آب شهرستان شهرکرد را تامین کنند. به‌گفته وی، 11اکیپ از سراسر کشور به‌ویژه تهران به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند تا هرچه زودتر و حتی تا ساعت‌های آینده کدورت آب چشمه کوهرنگ را کاهش دهند و بتوانند آب پایدار آشامیدنی را در اختیار مردم بگذارند.

آبرسانی سیار در 48نقطه
مشکل آب آشامیدنی سایر شهرهای چهارمحال و بختیاری حل شده ‌و در این میان تا رفع کامل مشکل شهرکرد علاوه بر وارد مدار منابع آب زیرزمینی، ظرفیت تصفیه‌خانه سامان دوبرابر شده، آبرسانی سیار در 48نقطه در حال انجام و آب بسته‌بندی و معدنی هم در حال توزیع است. مدیر روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کدورت چشمه کوهرنگ مدام کاهش یا افزایش پیدا می‌کند، از تلاش کارشناسان برای رفع سریع‌تر کدورت آب خبر می‌دهد. البته متقی تأکید می‌کند آب شهرکرد در مدار است، اما در اغلب نقاط افت فشار دارد که این مشکل به‌زودی رفع خواهد شد.

دلیل کدورت چه بود؟
با توجه به اینکه شهرکرد در بالادست رودخانه زاینده‌رود قرار دارد، با بارش باران آب این منطقه گل‌آلود می‌شود که برای رفع این مشکل باید تصفیه‌خانه در منطقه ایجاد شود.
احمدرضا محمدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری پیش از این تأکید کرده بود تصفیه‌خانه آب در شهر سودجان و بهره‌برداری از طرح آبرسانی بن به بروجن از نیازهای ضروری استان برای حل چنین چالش‌هایی محسوب می‌شود.
چشمه کوهرنگ ۵۰درصد آب آشامیدنی ۴۰۰هزار نفر از جمعیت چهارمحال‌وبختیاری را تامین می‌کند و از مدار خارج‌شدن آن چالش جدی برای تامین آب شهرها و روستاهای استان ایجاد می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید