• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168434
+
-

کردستان در مسیر توسعه سرانه ورزشی و تفریحی

کمبود مراکز ورزشی و تفریحی از مشکلات قدیمی کردستان است که رابطه مستقیم با میزان شادی و نشاط در استان دارد

گزارش
کردستان در مسیر توسعه سرانه ورزشی و تفریحی

راحله عبدالحسینی  _ روزنامه‌نگار

کردستان با داشتن طبیعت منحصر به فرد که معمولا یکی از مقاصد گردشگری به شمار می‌رود، جزو استان‌های کم برخوردار کشور دسته‌بندی می‌شود. با این حال آخرین پژوهش جهاد دانشگاهی با موضوع «شادکامی مردم ایران و عوامل مؤثر بر آن» در سال 98 نشان می‌دهد که کردستان در کنار قم، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال‌وبختیاری، تهران، قزوین و لرستان در رتبه هشتم این رده‌بندی قرار دارد. هر چند عوامل تأثیرگذار در این رده‌بندی به نوع نگاه و میزان رضایت مردم از زندگی وابسته است، اما در دسترس بودن امکانات و خدمات رفاهی، تأثیر مستقیمی در احساس رضایت جامعه دارد. سرانه ورزشی یکی از همین خدمات است که طبق آمار در کردستان، کمتر از میانگین کشوری است. حتی افتتاح ورزشگاه 22 گولان سنندج پس از 15سال، نتوانست این کمبود را جبران کند. ضمن اینکه سالن سرپوشیده 6هزار نفری این ورزشگاه نیز همچنان تکمیل نشده و تاسیسات آب، برق و سیستم گرمایش و سرمایش آن کامل نیست. به اعتقاد کارشناسان، کردستان برای رسیدن به میانگین کشوری در عرصه ورزش باید با راه‌اندازی سالن‌های ورزشی، زمین‌های چمن مصنوعی، حمایت دولتی و خصوصی از حوزه ورزش و در کنار آن افزایش اماکن تفریحی، رضایت مردم از زندگی و احساس شادی و نشاط در آنها را ارتقا دهد. در گزارش پیش‌رو با پیگیری مراحل توسعه و تکمیل اماکن تفریحی و ورزشی کردستان به بررسی ظرفیت‌های موجود و مشکلات پیش‌رو در گفت‌وگو با مسئولان ذیربط پرداخته‌ایم.
 
مراحل تکمیل بزرگ‌ترین ورزشگاه کردستان
ورزشگاه 22گولان، مجهزترین ورزشگاه کردستان است که سال گذشته افتتاح شد. ورزشگاهی که ساخت آن 15سال طول کشید. با این حال، تاسیسات سالن 6هزار نفری و سرپوشیده این ورزشگاه هنوز تکمیل نشده است. حامد جولایی، مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: این ورزشگاه به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور تحویل داده شده‌است و باید منتظر تکمیل تجهیزات باشیم. امیدواریم در این سالن میزبان مسابقات کشوری باشیم. کورش احمدی، از ساکنان سنندج راه‌اندازی ورزشگاه 22گولان را یکی از نقاط قوت ورزش استان می‌داند و به همشهری می‌گوید: با راه‌اندازی این ورزشگاه نه‌تنها ساکنان سنندج، بلکه شهرستان‌های اطراف نیز به امکانات ورزشی دسترسی پیدا کرده‌اند. چرا که این ورزشگاه با داشتن سالن‌های کشتی، فوتسال، دو و میدانی و استخر، ظرفیت خوبی برای اوقات فراغت و برگزاری مسابقات ورزشی دارد. فرسوده بودن و مجهز نبودن ورزشگاه‌های کردستان هم نکته دیگری است که احمدی از آن یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: ورزشگاه ملک‌نیا در میدان امین کردستان، دیگر جوابگوی نیازهای ورزشی جوانان استان نیست. نه‌تنها قدیمی است، بلکه زمین چمن کوچکی هم دارد.

سرانه ورزشی در کردستان
مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در ادامه با اشاره به اینکه استاندارد سرانه ورزشی یک مترمربع و میانگین کشوری 75سانتی‌متر مربع است، سرانه ورزشی در استان را 72سانتی‌متر مربع عنوان می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون کردستان در رتبه یازدهم سرانه ورزشی کشور قرار دارد و تلاش ما این است که به میانگین کشوری برسیم. جولایی تصریح می‌کند: این فاصله با احداث سالن‌های چندمنظوره در شهرستان‌ها جبران می‌شود. هم‌اکنون سالن چندمنظوره ورزشی در دهگلان در دست ساخت است. وی کردستان را در رشته‌های راکتی مانند تنیس روی میز و بدمینتون سرآمد کشور معرفی می‌کند و می‌گوید: در رشته تنیس روی میز معمولا رتبه اول تا سوم کشوری از آنِ ماست. کردستان در رشته اسکواش هم می‌تواند بدرخشد اما هنوز زیرساخت‌های کافی تامین نشده‌است. در مجموعه ورزشی ۲۲ گولان سنندج یک مینی‌کورت اسکواش احداث و درصورت تخصیص اعتبار از سوی وزارت ورزش و جوانان به استان، ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان سهم هیأت اسکواش خواهد شد.

اماکن تفریحی برای تمام اقشار استان
 اما توسعه پایدار در حوزه ورزش و تفریح زمانی محقق می‌شود که تمامی افراد جامعه بتوانند به امکانات ورزشی و تفریحی دسترسی داشته باشند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در این زمینه به راه‌اندازی مجتمعی ورزشی و تفریحی برای اقشار آسیب‌پذیر اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: راه‌اندازی مجتمع توانمندسازی برای افراد آسیب‌پذیر ازجمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و نیز افراد کم درآمد در دستور کار است. زیرا معتقدیم شادی و ورزش حق همه افراد جامعه است.
به‌گفته «فرانک رستگارنسب» این مجتمع به‌زودی در کارخانه متروکی در سنندج به مرحله اجرا می‌رسد. در این مجتمع افراد حائز شرایط ضمن آموزش مهارت برای درآمدزایی، از امکانات ورزشی مثل زمین بازی و استخر نیز بهره‌مند می‌شوند. وی می‌افزاید: اگر خیران پای کار بیایند می‌توانیم این طرح را گسترش دهیم و از آن برای افزایش نشاط اجتماعی در استان‌های دیگر هم استفاده کنیم.

اعتبارات دولتی کافی نیست
از سوی دیگر ورزش قهرمانی هم در کردستان با موانعی روبه‌روست. از نبود ورزشگاه و سالن مناسب برای تمرین بگیر تا نبود حمایت‌کننده‌های مالی. به همه این موانع کمبود اعتبارات دولتی را هم باید اضافه کرد. به‌طوری که مدیرکل ورزش و جوانان کردستان می‌گوید: از ابتدای سال‌جاری اعتباری برای ورزش کردستان اختصاص نیافته ‌است. اما مسئولان ورزشی استان به فکر راه چاره‌اند تا با راه‌اندازی سالن‌های ورزشی استاندارد و مجهز و زمین‌های چمن مصنوعی، ضمن ایجاد محلی برای تمرین ورزشکاران حرفه‌ای، برنامه‌ای هم برای اوقات فراغت جوانان تدارک ببینند. نگاهی به حوزه ورزش کردستان نشان می‌دهد با وجود اینکه در همه رشته‌های ورزشی، ورزشکارانی از کردستان در تیم ملی هستند و مقام کسب می‌کنند، اما رتبه‌های برتر استان در مقایسه با استعدادهای ورزشی چندان همخوانی ندارد و پایین‌تر از حد انتظار است. مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در این‌باره نیز به همشهری می‌گوید: حضور ورزشکاران کردستانی در تیم ملی، از پیشرفت ورزش در استان حکایت دارد. اما ورزش استان به تحول نیاز دارد تا به جایگاه اصلی خود برسد و این تحول در حمایت بخش خصوصی از ورزش استان خلاصه می‌شود. زیرا اعتبارات دولتی جوابگوی نیاز ورزشکاران نیست.
جولایی ادامه می‌دهد: در کردستان کارخانجات بزرگ نداریم که اسپانسر ورزشکاران شوند. اما ورزشکاران کردستان تلاش می‌کنند با وجود همه کمبودها در عرصه‌های ورزشی بدرخشند. عباد زینبی، از ورزشکاران ساکن سنندج، سال‌هاست که در رشته‌های پینگ‌پنگ و کوهنوردی فعالیت می‌کند. او از نبود حمایت‌کننده‌های مالی در کردستان اینطور به همشهری می‌گوید: نخبه‌ها و استعدادهای ورزشی در کردستان به‌دلیل نبود اسپانسر به تیم‌های ورزشی استان‌های دیگر می‌پیوندند. به‌عنوان مثال قبلا تراکتورسازی حامی تیم بسکتبال کردستان بود ولی حالا نیست. نبود حامی مالی باعث شده تا ورزشکاران استان چنان که باید و شاید نتوانند در رشته‌های مختلف ورزشی جزو تیم‌های برتر کشوری باشند.
 
هر روستا، یک زمین چمن مصنوعی
احداث زمین‌های چمن مصنوعی در روستاها و شهرستان‌ها، رویکردی است که اداره ورزش و جوانان کردستان در دستور کار خود قرار داده است. طرح هر سال 12پروژه چمن مصنوعی از آن جهت که هم طرفداران فوتبال را خوشحال می‌کند و هم طرحی زودبازده است و در نهایت 3ماه طول می‌کشد، با ضرباهنگ تندی در استان پیش می‌رود. قرار است با اجرای این طرح همه روستاهای 10شهرستان کردستان زمین چمن مصنوعی داشته باشند.

مکث
رابطه افزایش سرانه ورزشی با میزان شادکامی


افزایش سرانه ورزشی بی‌شک تأثیر مستقیمی در ارتقای احساس رضایت به‌ویژه در جوانان کردستان به‌عنوان استانی محروم و کم‌‌برخوردار دارد. در این زمینه مسئولان استان، جلب توجه بخش خصوصی در کنار افزایش اعتبارات دولتی، حمایت از ورزش قهرمانی و همچنین راه‌اندازی پروژه‌های کوچک مقیاس نظیر احداث چمن مصنوعی در هر روستا را به‌عنوان راهکاری در توسعه سرانه ورزشی برای جمعیت بیش از یک و نیم میلیون نفری استان در دستور کار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید