• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 13 مرداد 1401
کد مطلب : 167877
+
-

مهار سیل در کانال‌های مهندسی‌ساز

بخش عمده بارندگی‌های مرداد‌ماه شهر تهران به‌دلیل لایروبی نهر‌ها و ساخت کانال‌های انتقال آب از شهر خارج شد تا به چرخه استفاده دوباره وارد شود

بارندگی‌های مردادماه خسارت زیادی به چند شهر‌ استان تهران و دیگر مناطق کشور زد و باعث شد بسیاری از هموطنان جان خود را از دست بدهند و خانه‌هایی ویران شود. شهر تهران برای چند روز در معرض بارندگی قرار داشت و حجم زیادی از آب باران از دامنه‌های البرز به سمت بافت مسکونی شهر سرازیر شد. به گزارش همشهری، بخش بزرگی از این آب‌ به‌دلیل لایروبی و بازسازی دائم نهر‌ها و ایجاد کانال‌های بزرگ از شهر خارج شد و در نقاطی مانند تجریش که در معرض خطر تصور می‌شدند ، آبگرفتگی و سیل رخ نداد. امروز نیز شهرداری تهران در نشستی با موضوع برنامه‌ریزی جهت مقابله با سیلاب‌های احتمالی پیش‌رو، با حضور شهردار تهران، روش‌های پیشگیری از وقوع مجدد سیل را بررسی خواهد کرد. از سویی انتشار یک فیلم کوتاه از هجوم سیلاب به کانال میانی بزرگراه شهیدباکری نشان می‌داد سرعت سیل در برخورد با دیواره‌های کوتاه درون کانال کاهش پیدا می‌کند و از شدت جریان آب ذره‌ذره کاسته می‌شود؛ در حالی که خودرو‌ها در دو طرف کانال با سرعت عادی در حال حرکت هستند. اتفاقی که کاربران فضای مجازی با محتوای تحسین دانش مهندسان عمران داخلی از آن یاد کرده بودند. از سوی دیگر، از آ‌نجا که انتشار فیلم همزمان با خسارات سیل در امامزاده داوود بود، برخی شبهه‌ها نیز مطرح شد مانند اینکه فیلم در ایران ضبط نشده است. شرکت خاکریزآب که مجری پروژه‌های ساخت کانال در تهران است اعلام کرد: «این فیلم مربوط به بارندگی‌های سال1398 است و کانال «وِسک» در امتداد بزرگراه باکری را نشان می‌دهد که برای هدایت ایمن آب‌های سطحی به سمت رودخانه کن ساخته شده است.»
تصاویری که با فاصله یک روز بعد از بارندگی شدید در تهران گرفته شد نشان می‌دهد در نقاطی که کانال‌های آب دارای نوعی پستی و بلندی بودند یا دیواره و موانعی برای مهار سرعت آب داشتند، سیل رخ نداده است. بخشی از کانال‌های آب در مسیل فرحزاد، رودخانه نهج‌البلاغه و مسیل ولنجک به این شکل است؛ کانال‌هایی که به شکل‌های مختلف در دیگر نقاط تهران به‌ویژه محدوده غربی در حال ساخت هستند تا شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی تکمیل شود. این میزان آب در نهایت بازچرخانی شده تا برای آبیاری فضای سبز و مزارع کشاورزی جنوب شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد.
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت خاکریزآب اما با بیان اینکه پیش‌بینی اولیه ما برای ساخت شبکه آب‌های سطحی شهر تهران در سال‌جاری ۱۳۰۰میلیارد تومان اعتبار بود، گفت: «به‌دلیل محدودیت منابع مالی امسال تنها ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار به خاکریزآب تخصیص داده شده که با این بودجه تنها می‌توان حدود ۳کیلومتر شبکه آب‌های سطحی را توسعه داد.»
سید عبدالمهدی حسینی با اشاره به ماموریت‌های شرکت خاکریزآب افزود: «ماموریت‌های این شرکت شامل 3بخش تکمیل و توسعه، احیا و ساماندهی روددره‌ها و درنهایت نگهداشت می‌شود.»
او گفت: «البته طبیعتا این روال جوابگوی اجرای برنامه توسعه سوم شهر تهران نخواهد بود. به همین دلیل تامین منابع مالی مورد نیاز را از راه‌های دیگری مانند جذب مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دنبال می‌کنیم تا در کنار اعتباراتی که شهرداری تهران تخصیص می‌دهد بتوانیم طبق برنامه ۱۰ساله مابقی شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی را نیز تکمیل کنیم.»
  به گزارش همشهری، ‌از 5 تا 8مردادماه حدود ۲۳میلی‌متر بارش در سطح استان تهران رخ‌ داد که به‌دلیل وقوع در فصل گرم غیرمنتظره بود.

مکث
شبکه آب‌های سطحی پایتخت در طرح جامع شهر تهران

  ۷۰۰ کیلومتر کانال‌ نیاز دارد.
 ۵۳۶ کیلومتر طول کانال‌های ساخته شده است.
 ۱۶۴ کیلومتر کانال طبق برنامه ۱۰ساله باید ساخته شود.
 26کیلومتر شبکه برای امسال در دست اقدام و اجراست.

این خبر را به اشتراک بگذارید