• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 12 مرداد 1401
کد مطلب : 167814
+
-

درباره بدنمایی رابطه شورا و شهرداری

سیدمهدی سیدی- کارشناس رسانه


در طول هفته‌های اخیر گفت‌وگوهای صحن شورای شهر تهران حرارت بیشتری پیدا و توجهات مردم را به‌خود جلب کرده است؛ چراکه بخشی از نقد و گفت‌وگوهای داخل صحن، به محاسبه دخل و خرج شهرداری پرداخته است. اما در این بین، برخی رسانه‌ها تلاش کرده‌اند با برش‌های هدفمند از سخنان اعضای شورای شهر، تیترهایی را برای اهداف سیاسی خود جور کنند تا در میان‌مدت بتوانند کلان‌روایت مطلوب حزب خود را در میان افکار عمومی جابیندازند؛ روایت زیرپوستی‌ای که می‌خواهد به مردم ثابت کند مدیریت جدید شهری، کارآمدی لازم را ندارد، اما این روایت‌های پرتنش از جلسات شورا با رویکرد عمومی حاکم بر صحن، همخوانی نداشته و بیشتر اغراض سیاسی رسانه‌ای سفارش‌دهندگان پشت‌پرده را تعقیب می‌کند.
چندی پیش حبیب کاشانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گزارشی اعلام می‌کند: شهرداری تهران طی 2ماهه نخست سال فقط توانسته 24.82درصد از بودجه پیش‌بینی شده خود را محقق کند. همین گزارش باعث می‌شود اعضای شورای شهر نسبت به وضعیت تحقق بودجه ابراز نگرانی کنند. برخی دیگر از اعضا نیز ‌ عنوان می‌کنند شورای شهر باید به کمک شهرداری بیاید تا چنانچه در تحقق ردیف‌های اعتباری دچار عقب‌ماندگی است، جبران صورت بگیرد.
در این بین، درحالی‌که برخی رسانه‌ها از همین گزارش‌های مالی استفاده سیاسی خود را می‌کنند، کاشانی –که خود ارائه‌دهنده آن اعداد و ارقام است- می‌گوید: «گزارش مطرح‌شده مچ‌گیری نیست، بلکه شرح عملکرد است تا کمک شود بودجه‌های اعلام شده را بتوانیم محقق کنیم. شورا باید کمک کند شهرداری در تحقق بودجه موفق شود.»
مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز ابراز امیدواری می‌کند که روند تحقق بودجه اصلاح شود و در این خصوص وعده می‌دهد: «شورا از هر کمکی که بتواند به شهرداری ارائه دهد، کوتاهی نخواهد کرد. باید بازنگری جدی در کمیسیون برنامه و بودجه صورت گیرد و درآمدها و هزینه‌ها شفاف ارائه شود.»
به‌نظر می‌آید با تصحیح بازه زمانی گزارش‌دهی‌ها و تبادل نزدیک‌تر شورا و شهرداری، بخش زیادی از ابهامات و نگرانی‌های مورد اشاره اعضای شورا حل و فصل شود؛ به همین دلیل است که مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است 2ماه ابتدایی معیار نیست و بیشتر درآمد شهرداری در فصل زمستان خواهد بود و این گزارش ارائه شده تنها دستاورد 2 ماه آغاز سال بوده است یا حبیب کاشانی دیروز گفت که تحقق 43درصدی در 3ماهه ابتدایی سال با توجه‌ به ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، طبیعی است.
به همین مناسبت ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصادی شهرداری برای گزارش و بررسی و ارائه گزارش 3ماهه ابتدایی سال در صحن شورا حاضر می‌شود. این در حالی است که طی همین مدت نیز علاوه بر گزارش ارائه شده، شهرداری تهران 1200میلیارد تومان از بخش غیرنقدی درآمد داشته است.
اما به‌نظر می‌آید انتشار برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها، حتی اگر سند و مدرک محکمی ارائه نکرده باشند، می‌توانند محل گمانه‌زنی‌های مدیریتی قرار گرفته و گفت‌وگوهایی را برانگیزند؛ به‌نحوی که مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: «گزارشی در یکی از روزنامه‌ها منتشر شده است که شهرداری شهرفروشی می‌کند تا حقوق پرداخت کند، اما هیچ‌گونه شهرفروشی‌ای ثابت نشده است.» او در ادامه این‌جور خبررسانی رسانه‌های خاص را تلاش برای ناامیدسازی مردم عنوان می‌کند.
ابوالفضل فلاح، معاون مالی و امور اقتصادی شهرداری در پاسخ به این ادعای بدون سند و مدرک رسانه‌ها، اعلام می‌دارد در این ایام فروش ملک نداشتیم و تمام پرداخت‌ها صرف از منابع درآمدی بوده است. او تأکید می‌کند: «ما در این مدت یک‌ریال وام هم دریافت نکرده‌ایم و حتی بسیاری از بدهی‌ها را تسویه کرده‌ایم؛ جوری که یک‌ریال از بازپرداخت‌ اوراق عقب نمانده‌ایم که مورد توجه بانک مرکزی نیز قرار گرفته است.»
به‌نظر می‌آید فضای نقد و گفت‌وگو در شورای شهر، با کیفیت و حرارت در جریان است، اما بازتاب‌های رسانه‌ای آن در برخی جوانب، با بدنمایی‌های غرض‌ورزانه به این سمت و سو می‌رود که با آشفته‌سازی خاطر شهروندان، از آب گل‌آلود ماهی صید شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید