• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16771
+
-

80‌ درصد صادرات قزوین صنعتی است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین :42 واحد تولیدی تعاونی در نواحی صنعتی قزوین مستقرند

تولید
80‌ درصد صادرات قزوین صنعتی است



رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین گفت: سال گذشته 881 میلیون دلار صادرات از گمرک این استان صورت گرفت که 80‌درصد آن را محصولات صنعتی به خود اختصاص داد‌. 
به گزارش ایرنا، «علی پرزحمت» در همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که با حضور سیدمحمود نوابی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: 15‌درصد محصولات صادراتی قزوین در بخش کشاورزی و 5 درصد دیگر نیز محصولات باغی بوده است. 

وی‌ قزوین را استانی صنعتی، گردشگری و کشاورزی دانست و ادامه داد: این استان سال گذشته با بررسی و رفع مشکل 465 واحد صنعتی در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، رتبه یک کشور را به دست آورد. به گفته وی، سال گذشته با ارائه 8 هزار و 900 میلیارد ریال تسهیلات بهین‌یاب به ‌ هزار و 7 واحدی تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی، رتبه پنجم کشوری نیز به استان قزوین تخصیص یافت. 

پرزحمت گفت: امسال با تأکید استاندار، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم ‌مانند سال گذشته با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط موفق عمل کنیم.  پرزحمت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سال گذشته 124 هزار بازرسی از سوی ناظران رسمی و افتخاری این استان صورت گرفت که بخشی از آنها به‌صورت مشترک با دستگاه‌های مختلف به نتیجه رسید. 
وی افزود: در نتیجه این بازرسی‌ها، 2 هزار و 200 گزارش ثبت و 3 هزار و 500 پرونده از گزارش‌های مردمی تشکیل شد. 
وی با اشاره به صدور‌ 3 هزار و 600 پروانه بهره‌برداری صنعتی و 188 پروانه معدنی به همراه فعالیت 35 هزار واحد صنفی در استان‌ افزود: قزوین همچنین دارای 5 اتاق اصناف و 110 اتحادیه است. 


مشکلات نوسان قیمت ارز

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین نیز در این همایش گفت: در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال به دلیل سیاست‌های ارزی کار تولید و عرضه با اختلال همراه بود و نامشخص بودن قیمت ارز نیز ضرر زیادی را به تولیدکنندگان وارد کرد. «علیرضا کشاورز قاسمی» اضافه کرد: امیدواریم در خصوص سیاست‌های ارزی مشارکت جدی و فعالی را پیش رو داشته باشیم و به نظرها و دیدگاه‌های بخش خصوصی در این خصوص توجه شود. 


اولویت مبارزه با قاچاق کالا 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز در این همایش گفت: مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه از اولویت‌های مهم دولت و این سازمان است. «محمود نوابی» افزود: با توجه به محدودیت ظرفیت بازارهای داخلی باید به فکر بازارهای جدید و فرامنطقه‌ای باشیم زیرا نمی‌توان توقع داشت که همه کالاهای تولید شده در داخل مصرف شود. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مالیاتی اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی باید مشکل مالیات بر ارزش افزوده را در حوزه تولید رفع کند زیرا همگان اذعان دارند که این نوع مالیات ظلم به تولید‌کننده است. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خوشبختانه با اقدام‌های صورت گرفته توانستیم شعار «کالای فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» را که به هیچ عنوان زیبنده یک مصرف‌کننده ایرانی نبود، به «کالای فروخته شده پس گرفته می‌شود» تغییر دهیم. نوابی‌ تعداد و تنوع واحدهای تولیدی استان قزوین را قابل توجه دانست و گفت: همین مسأله انتخاب واحدهای تولیدی و توزیعی برتر را برای ما مشکل می‌کند. 


استقرار 42 واحد تولیدی تعاونی 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین در این‌باره گفت: 42 واحد تولیدی تعاونی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قزوین مستقرند. 
«حمیدرضا خانپور» افزود: میزان ایجاد اشتغال‌‌ از سوی این واحدها 856 نفر است. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین افزود: خوراک آماده دام، سیلیکات سدیم، قوطی فلزی، انواع چسب، بسته میوه خشک و حبوبات، میلگرد آهنی، شیر پاستوریزه، بلور، فرش‌های ماشینی و کارتن از تولیدات این واحدها هستند. 

خانپور با بیان اینکه بیش از 70‌درصد این واحدها فعالند، گفت: تلاش داریم‌ واحدهای راکد تعاونی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را نیز با اجرای طرح عارضه‌یابی مشکلات صنایع و ارائه کمک‌های لازم فعال کنیم.  وی افزود: از استقرار تعاونی‌ها در قالب واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان استقبال می‌کنیم.  مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: زمین ارزان‌قیمت، ارائه کمک‌های فنی و معافیت‌های مالیاتی چندین‌ساله از مزایای حضور سرمایه‌گذاران بخش صنعت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. 


ایجاد ۱۸ هزار شغل در استان 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین نیز در این جلسه گفت: امسال تعهد استان ایجاد ۱۸ هزار شغل جدید است که از سوی دستگاه‌های اجرایی محقق خواهد شد. «مسعود بابایی» گفت: میزان مشارکت اقتصادی کشور 7/39 درصد و در استان 8/39 درصد است. همچنین نرخ بیکاری در کشور 1/12 درصد و در استان 8/10 درصد ثبت شده است. 
وی گفت: تعهدات اشتغال استان ‌ امسال ۱۸ هزار و ۱۲ نفر است که مقرر شده جهاد کشاورزی ۴ هزار شغل، میراث فرهنگی ۹۰۰ شغل، صندوق کارآفرین امید ۴۹۰ شغل، شرکت گاز ۳۰ شغل و شرکت برق ۱۵۰ ‌ شغل ایجاد کند. وی افزود: همچنین اداره صنعت ۸۰۷۰ شغل، ارشاد اسلامی ۴۰ شغل، بهزیستی ۲۰۰ شغل، آب روستایی ۲۸ شغل ، آب منطقه‌ای ۲۴ شغل ، فناوری اطلاعات ۱۷۰ شغل و دارایی ۱۰ شغل ایجاد خواهد کرد. 

بابایی گفت: در بخش اشتغال روستایی تاکنون ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات به ۳۴۲ طرح پرداخت شده و زمینه اشتغال ۱۱۶۹ شغل در مناطق محروم ایجاد شده است. وی گفت: در اشتغال فراگیر هم ۹۶ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص یافته و تاکنون ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به ۲۹ طرح پرداخت شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآوری کرد: در این بخش توانستیم برای ۳۱۸ نفر شغل ایجاد کنیم. 
بابایی گفت: به دلیل ظرفیت بسیار خوبی که در بخش کشاورزی داریم توسعه گلخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته و 6 واحد گلخانه‌ای با ظرفیت بالا وجود دارد که صاحبان آنها متقاضی ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات هستند اما اعتبارات استانی جوابگو نیست. وی گفت: سقف تسهیلات پیش‌بینی‌شده فقط ۱۵۰ میلیون تومان است که نمی‌تواند به کار اجرایی منجر شود و ما تقاضای افزایش سقف وام به ۲۵۰ میلیون تومان برای هر گلخانه را کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید