• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 10 مرداد 1401
کد مطلب : 167546
+
-

تفاهمنامه مشترک شهرداری تهران با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به امضا رسید

کلید پایتخت در دست دانش‌بنیان‌ها

فناوری
کلید پایتخت در دست دانش‌بنیان‌ها

محمد سرابی-روزنامه‌نگار


 فرصت‌های مختلفی برای فعالیت شرکت‌های خلاق، نوآور و دانش‌بنیان در تهران در حال شکل‌گیری است؛ چه آنکه از چندی پیش امکانی برای حضور چنین شرکت‌هایی در بوستان گفتگو به‌وجود آمد تا بتوانند در محیطی مناسب به فعالیت علمی و ارائه دستاوردهای خود بپردازند و چه آنکه قراردادهایی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌‌های آنها در ایجاد شهر هوشمند با بخش‌های گوناگون شهرداری به امضا رسیده و می‌رسد. در آخرین مورد نیز از طریق برگزاری جلسات و تشکیل کمیته مشترک بین شهرداری و معاونت علمی ریاست‌جمهوری، تفاهمنامه‌ مشارکت بین این دو نهاد به امضا رسید؛ تفاهمنامه‌ای که چراغ راه ایجاد تهران فناورانه خواهد بود و راهبرد 5ساله بین آنها را تعیین می‌کند.
شهردار تهران در مراسم امضای این تفاهمنامه که دیروز در ساختمان شهرداری انجام شد، گفت: «امیدواریم با این تفاهمنامه که در مسیر همکاری گذشته دنبال می‌شود، بتوانیم جهش و گستردگی جدیدی را ایجاد کنیم. شهر تهران مستعد یک تحول بزرگ است و بخش زیادی از آن را می‌تواند با تکیه بر دانش و دانشمندان این شهر دنبال کند. ایجاد یک هویت فناورانه در تهران در مسیر ایجاد شهر هوشمند که در قالب چارچوب اهداف انقلاب باشد، مراد و مقصود جمع ماست.»
علیرضا زاکانی افزود: «همکاری‌هایی از قبل هم وجود داشت، اما در دوره اخیر سامان‌یافتگی بیشتری پیدا کرد و منجر به زمینه‌های همکاری متعدد شد؛ شهرداری 2ویژگی خوب دارد؛ یکی اینکه خودش متقاضی بسیاری از خدمات است و می‌تواند تقاضای زیادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌وجود بیاورد و باعث گسترش آنها شود و دیگر اینکه قابلیت‌ها و امکانات شهرداری می‌تواند در خدمت این شرکت‌ها قرار بگیرد.»
شهردار تهران در شرح ارتباط بین شهرداری و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: «از یک طرف شهرداری نیاز‌هایی دارد که می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه کند و از طرف دیگر می‌تواند به زیست‌بوم فناوری در شهر کمک کند. در شهرداری می‌توانیم کلان‌پروژه‌هایی را تعریف کنیم که به‌عنوان پیشران توسعه شهر باشد و باعث کشش شهر به سمت هوشمند‌شدن شود. موضوع دیگر ظرفیت‌هایی است که در شهر داریم و می‌شود آنها را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داد.»
شهردار تهران اضافه کرد: «در این مسیر نیز ظرفیت‌ها احصا شد. مثلا بوستان گفتگو در اختیار یک نمایشگاه دائمی قرار گرفت تا شرکت‌های فناورانه را دائما در معرض دید دیگران قرار دهند یا همکاری در زمینه کارخانه سیمان ری و مجموعه‌های مختلف از دیگر نمونه‌ها‌ست تا امکاناتی به وسعت چند‌ده‌هزار مترمربع را به این نوع فعالیت
 اختصاص دهد.»
وی عنوان کرد: «با تعریف پروژه‌های خاص باید شرایط را به سمتی ببریم که دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان علاوه بر پژوهش بتوانند در حوزه فناوری هم ظرفیت‌های خود را به‌کار گیرند تا زیست‌بوم فناوری گسترده‌تر شود.»

کمک شهرداری تهران به یزد
شهردار در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که از شرکت‌های دانش‌بنیان در سیل اخیر چه استفاده‌ای شده است، توضیح داد: «استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان مقدمه‌ای دارد؛ اما باید بگویم که مکنده‌هایی که به‌صورت دانش‌بنیان تولید شده بودند و سایر امکاناتی که شهرداری خریداری کرده بود، در سیل امامزاده داوود استفاده شد. همچنین در یزد اعلام نیاز شد و ۶ دستگاه از شهرداری تهران به یزد فرستاده شد. همچنین باید شرایطی فراهم شود تا این شرکت‌ها در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری ورود کنند.»
او گفت: «ترافیک، آلودگی هوا و مسکن 3 مشکل اصلی شهر تهران است و شرکت‌های مختلفی وجود دارند که ناظر به این حوزه صاحب‌نام هستند و باید با تکیه بر همکاری متقابل سرعت عبور از این مشکلات را بیشتر کنیم. استفاده از توانایی دانش‌‌بنیان خیلی بیشتر از یک حادثه یا واقعه است. با ظرفیتی روبه‌رو هستیم که مانند چشمه است و می‌تواند همه ساحت‌ها و ابعاد زندگی شهری را تحت‌تأثیر قرار دهد.»
معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این مراسم که به میزبانی شهرداری تهران انجام شد، گفت: «مدتی است که شهرداری و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در زمینه‌های مختلف همکاری گسترده دارد؛ مانند حوزه‌های فرهنگی ازجمله خانه‌های خلاق، هوشمندسازی شهر، تکنولوژی‌های جدید در حمل‌ونقل و واگن‌های متروی ملی که تست‌های نهایی آن در حال انجام است.»
سورنا ستاری افزود: «شهرداری در شهر هوشمند، مانند شتاب‌دهنده کسب‌وکار عمل می‌کند که نمونه آن ایجاد کارخانه‌های نوآوری به‌ویژه در بافت فرسوده است. در دو سه سال گذشته طرح خانه‌های خلاق اجرا شده و اکنون در تهران چند خانه خلاق درحال فعالیت هستند که امیدواریم با کمک شهرداری آن را گسترش دهیم. تبدیل ساختمان‌های خالی در بافت‌های فرسوده به محیط رشد استارت‌آپ‌ها، کمک مؤثری به فعالیت آنها‌ست.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید