• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167449
+
-

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد

افزایش زیرساخت‌ها در یاور شهر بانوان

گپ
افزایش زیرساخت‌ها در یاور شهر بانوان

شهرداری تهران باهدف پذیرش و ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان خاص که با منع پذیرش در مراکز غربالگری مواجه هستند، اقدام به راه‌اندازی 6یاور شهر(مراکزی که در آنها معتادان بالای 65سال، زیر 18سال، آسیب‌دیدگان زخم باز، بانوان و...) کرده است. در این میان وضعیت زنان معتاد متجاهر که در یاور شهر5 پذیرش می‌شوند، از چند جنبه اهمیت ویژه‌تری دارد که اهم آنها داشتن فرزند خردسال است. حال این موضوع را از محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران پیگیری کردیم که او در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد یاور شهر زنان نیاز به زیرساخت‌های تکمیلی دارد که قطعاً در دستور کار شهرداری تهران است. ادامه گفت‌وگو را بخوانید.

آیا ساماندهی معتادان متجاهر در یاور شهرها روش درستی است؟
معتادان یا بهتر است بگویم آسیب‌دیدگان اجتماعی مانند سایر مردم، شهروندان جامعه هستند و باتوجه‌ به شرایطی که دارند نیازمند کمک هستند. درگذشته شیوه‌های مختلفی برای ساماندهی و ارائه خدمات به این افراد استفاده شده اما نتایج رضایت‌بخش نبوده است؛ بنابراین مدیریت شهری در رویکرد جدید تصمیم گرفت از طریق راه‌اندازی یاور شهرها به افرادی که طرد‌شدگان محسوب می‌شوند، خدمت‌رسانی کند. گرچه اول راه هستیم اما یقین داریم مسیر را درست انتخاب کرده‌ایم.

می‌پذیرید زنان معتاد متجاهر شرایط ویژه‌تری دارند و نیازمند حمایت بیشتری هستند؟
قطعاً همینطور است. زنان در کانون خانواده نقش تأثیرگذارتری دارند و آسیب‌پذیری آنها حتماً صدمات بیشتری به جامعه می‌زند؛ بنابراین علاوه بر تقویت برنامه‌های پیشگیرانه تلاش می‌کنیم زنان آسیب‌دیده در یاور شهر توانمند شوند تا پس از بازگشت به جامعه با مشکلات کمتری مواجه شود.

برخی از زنان معتاد متجاهر فرزند خردسال دارند. چه تدابیری برای نگهداری فرزندان در این مراکز اندیشیده شده است؟
به نکته مهمی اشاره کردید اما در مرحله اول، اولویت ما نجات مادران از گرداب و دام اعتیاد است؛ بنابراین زیرساخت‌ها برای تحقق این هدف در یاور شهر5 فراهم شده است و در مراحل بعدی هم سعی می‌کنیم پس از انجام کارهای کارشناسی دقیق، اتاق بازی و کودک در این مرکز ساخته شود  تا کودکان خردسال کنار مادرانشان باشند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید