• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167441
+
-

سازمان‌ها، نهادها و ادارات مختلف شهرداری تهران به مناسبت ماه محرم برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی کرده‌اند

پایتخت در سوگ عاشورایی

محرم
پایتخت در سوگ عاشورایی

 محرم فرارسیده و پایتخت در سوگ سالار شهیدان و شهدای دشت نینوا رخت عزا به تن کرده است. امسال هم ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به مناسبت پاسداشت این ایام ویژه‌برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند که با حضور گسترده عزاداران در مساجد، تکایا، هیئت‌ها و حتی کنار مزار شهدا و... برگزار می‌شود. به گزارش همشهری، همین که خورشید غروب می‌کند، تهران به نوای نوحه حسینی عطرآگین می‌شود و جوانان مقدمات پذیرایی را در موکب جنت الزهرا(س) چهارراه ولیعصر فراهم می‌کنند. سوگواران لیوان‌های چای را برمی‌دارند و زیر لب السلام علیک یا اباعبدالله را زمزمه می‌کنند و با ذکر صلوات چای را می‌نوشند. موکبی که توسط سازمان بهشت‌زهرا(س) برپا شده و به‌گفته معاون فرهنگی این سازمان، ایستگاه صلواتی دیگری هم برای پذیرایی از سیاه‌پوشان حسینی، جنب مجتمع عروجیان بنا شده است. علاوه بر توزیع چای، شهروندان هم نذری‌های خود را به این موکب‌ها می‌دهند تا سهمی در پذیرایی از عزاداران سالار شهیدان داشته باشند. آنطور که مهدی قربانعلی می‌گوید: «روزهای پنجشنبه و جمعه ایستگاه‌های صلواتی همراه با مراسم سینه‌زنی در گلزار شهدا برپا می‌شود.»

اجرای نمایش در مهدیه شهدا
 امسال سازمان بهشت‌زهرا در محرم کانون مجالس عزا و سوگواری است. معاون فرهنگی سازمان با اشاره به این موضوع می‌گوید: «سوم تا هفتم محرم از ساعت 7عصر نمایش مذهبی با عنوان «یک بیابان بی‌کسی» در سالن مهدیه شهدا (سالن دعای ندبه) اجرا می‌شود. در این ایام میدانگاه قطعه 40بهشت‌زهرا(س) هم میزبان مراسم تعزیه‌خوانی است.»

چهارپایه‌خوانی در مجتمع عروجیان
امسال برای نخستین‌بار مراسم چهارپایه‌خوانی دهه اول محرم در مجتمع عروجیان اجرا می‌شود. معاون فرهنگی سازمان بهشت‌زهرا(س) با اشاره به این مطلب عنوان می‌کند: «احیای این سنت و آشنایی بیشتر مردم با فلسفه چهارپایه‌خوانی و همچنین فراهم‌کردن شرایط برای حضور گسترده شهروندان و بهره‌مندی آنها از این مراسم، اهداف این برنامه هستند. ویژه‌برنامه روز تاسوعا و عاشورای حسینی هم با حضور حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در میدانگاهی قطعه 40بهشت‌زهرا برگزار و پس از مراسم سینه‌زنی و سوگواری نماز ظهر عاشورا به جماعت اقامه خواهد شد.»

احیای سنت‌های قدیمی
درگذشته برنامه‌هایی چون اذن عزا و اجرای عزا، تکریم پیر غلامان حسینی و روضه‌های خانگی و... در ایام محرم اجرا می‌شد که در گذر زمان کمرنگ شده‌اند اما شهرداری تهران امسال در راستای اجرای برنامه‌های محرمی قصد احیای آنها را دارد. مدیرکل اداره فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید: «چهارپایه‌خوانی، تجمع بزرگ تکیه ملت با شعار «ما ملت امام حسینیم» در یکی از میادین بزرگ تهران همراه با تعزیه‌خوانی خوانسار، تکریم پیر غلامان حسینی، تعزیه‌خوانی در میادین و بوستان‌ها، دمام‌زنی، پرده‌خوانی، نقالی، ترویج روضه‌های خانگی با محوریت منازل شهدا و با حضور مدیران شهری، برپایی خیابان گالری راه حسین(ع) با موضوع عزاداری هیئت‌های قدیمی در خیابان انقلاب حدفاصل میدان فردوسی تا میدان انقلاب، برپایی موکب معظم کشتی نجات، خودرو‌آرایی و موتورآرایی (پشت‌نویسی، پرچم و کلیشه و...)، برپایی نمایشگاه بهشت و... برنامه‌هایی پیش‌بینی‌شده در راستای احیای سنت گذشتگان هستند.»

مکث
میدان هفت‌تیر متبرک به نام سالار شهیدان

به همت سازمان زیباسازی شهر تهران 500تیغه علامت که نماد عزا‌ست، در میدان هفت‌تیر جانمایی و نصب شده که پس از 2روز در معابر پرتردد اکران می‌شوند. این علامت‌ها مزین به نام ابا عبدالله الحسین(ع) و علمدار کربلا هستند و با این اقدام میدان هفت‌تیر رنگ و بوی محرم گرفته و با نام سالار شهیدان متبرک شده است. بیش از 67اثر برای طراحی تیغه علامت‌ها به سازمان زیباسازی شهر تهران ارسال شده بود که در نهایت 59اثر برگزیده و با حضور هنرمندان در عمارت عین‌الدوله خطاطی روی تیغه‌ها انجام شد.

سوگواری در نقاط خاص
ادارات کل معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم باتوجه‌به گروه‌های هدف و مخاطبان برنامه‌های خاصی برای ایام محرم پیش‌بینی کرده‌اند.
زیر آسمان روضه: برنامه‌های سوگواری ویژه بانوان با عنوان «زیر آسمان روضه» در بوستان‌های بانوان و شهربانوها اجرا می‌شود و علاوه بر مراسم روضه و سوگواری، برنامه سخنرانی با حضور استادان در راستای تبیین و پیاده‌سازی سبک زندگی حسینی در میان خانواده‌ها، زنان و دختران، برگزار خواهد شد.
حسینیان دارای معلولیت: اداره سلامت همایش حسینیان دارای معلولیت را ویژه افراد توان‌یاب پیش‌بینی کرده است که در بوستان‌های منتخب مناطق ازجمله بوستان ولایت با حضور شهروندان و خانواده‌ها اجرا می‌شود. کودکان حسینی هم برنامه دیگری است که در مراکز فرآموز مناطق اجرا می‌شود.
یاران عاشورایی: سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در سامان‌سراها برنامه پرده‌خوانی و شرح واقعه عاشورا و مراسم سخنرانی، مداحی و روضه‌خوانی با عنوان «حداث‌الحسین» با‌حضور مددجویان اجرا می‌کند.
زنان عاشورایی: دهه اول محرم، برنامه زنان عاشورایی با حضور بانوان در بوستان بهشت مادران برگزار می‌شود. برنامه موسیقی عاشورایی هم با برگزاری کنسرت مردمی آلبوم وداع از حسام‌الدین سراج و آلبوم مولای عشق از علیرضا عصار، در مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد اجرا می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید