• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167444
+
-

فرشته‌های نجات

نگاه
فرشته‌های نجات

فاطمه عباسی - روزنامه‌نگار

شغل آتش‌نشانی در ایران تا همین چند سال پیش، حرفه‌ای کاملا مردانه بود اما از یک‌دهه گذشته تاکنون دختران ایرانی توانسته‌اند این کلیشه را بشکنند و تیم‌های آتش‌نشانی خودشان را راه بیندازند تا در کنار مردان با آتش بجنگند و نجات‌بخش جان زنان و کودکان باشند. نخستین تیم آتش‌نشانی زنان در شهر کرج به راه افتاد؛ 16زن آتش‌نشان که چند‌سال است در عملیات‌های مختلف شرکت می‌کنند و حریق، آوار و تصادف هیچ فرقی برایشان ندارد. کاری که برای به دست‌آوردنش سال‌ها تلاش کردند و به هر زحمتی بود، تابوی حضور زنان در آتش‌نشانی را شکستند. حالا همه ایستگاه 117آتش‌نشانی کرج را به نام آنها می‌شناسند؛ به نام زنان آتش.
    
در پایتخت هم اوایل آذر سال 99و در دوره مدیریت شهری قبلی بود که خبر جذب 16آتش‌نشان زن در شهرداری تهران پخش شد. بعد از انتشار این خبر مدیریت شهری پایتخت پیگیر جذب آتش‌نشانان زن شد تا بتواند گامی مهم را هم در استخدام بانوانی که علاقه‌مند به حضور در این عرصه هستند، بردارد و هم به دختران و بانوانی که در حوادث و مواقع بحرانی به کمک هم‌جنس خود نیاز دارند، پاسخ داده شود. ثبت‌نام آغاز شد. آزمون برگزار و تعدادی از داوطلبان پذیرفته شدند. قرار شد که مراحل آموزشی طی و سپس این افراد جذب شهرداری تهران شوند اما راه‌اندازی تیم بانوان آتش‌نشانی در دوره قبل مدیریت شهری نیمه‌تمام ماند و مدیریت شهری فعلی تهران قرار است این کار را به سرانجام برساند.
    
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرده که جذب آتش‌نشان زن انجام شده و تقریباً از یک‌ماه آینده 16آتش‌نشان زن در عملیات‌ها حضور می‌یابند. ضمن اینکه ایستگاه مجزایی هم برای خانم‌ها در کنار ایستگاه ۷۷ آقایان در ستارخان درنظر گرفته شده است. قبلا تعدادی آتش‌نشان زن داوطلب در تهران وجود داشت که در عملیات‌ها شرکت نمی‌کردند اما نیروهای پشتیبان بودند. در این دوره قرار است آتش‌نشانان زن در عملیات‌ها هم حضور داشته باشند و در کنار مردان به جنگ آتش بروند. این مسئول همچنین نوید داده که تعداد زنان آتش‌نشان به مرور بیشتر هم می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید