• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167390
+
-

رسیدگی به روستاها تا ثبات شرایط جوی

بارش‌های سیل‌‌آسا مشکلاتی را برای روستانشینان ایجاد کرده است و تا ثبات شرایط جوی همچنان خطر سیل برای آنها وجود دارد

گزارش
رسیدگی به روستاها تا ثبات شرایط جوی

سیده‌زهرا عباسی - راحله عبدالحسینی

آسمان تا فردا دوشنبه هم بر سرمان می‌بارد. این را سامانه هواشناسی می‌گوید و باز هم تأکید می‌کند که مردم 20استان که درگیر سامانه بارشی مونسون و بارش‌های تابستانه هستند از تردد غیرضروری خودداری کنند تا نیروهای امدادی بتوانند مسیرهای گل‌آلود بسته شده را باز و به آسیب‌دیدگان کمک کنند. از میان 301روستا در استان‌های درگیر بارش‌های سیل‌آسا، راه‌های ارتباطی برخی هنوز بسته است. علاوه بر خساراتی همچون از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، برخی از روستاها در سیل محاصره هستند و ارائه خدماتی ازجمله آب و برق و تلفن با مشکل روبه‌رو شده ‌است. 23روستا تخلیه اضطراری داشتند. زمین روستای «دیندار لو» در شهرستان فسای استان فارس فرونشست و برای 50واحد مسکونی در معرض خطر نیز دستور تخلیه صادر شد. در ایذه و بهبهان استان خوزستان نیز مسیرهای ارتباطی مسدود شد. رانش زمین و ریزش کوه در کرمان نیز مشکلات زیادی را برای روستانشینان ایجاد کرد. در این گزارش به وضعیت برخی از این روستاها که با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، می‌پردازیم.

تشکیل قرارگاه ویژه امدادی در «بارده»
بارش‌های شدید تابستانه در چهارمحال و بختیاری از پنجشنبه شروع شد و کانون این بارش‌ها که به شهرستان‌های کوهرنگ، بن، اردل، فارسان و خان‌میرزا خسارت وارد کرد، روستای بارده بود که از 2روز پیش در محاصره سیلاب قرار گرفته و جمعه‌شب نیز شاهد بروز سیلاب دوم بود. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اغلب وسایل زندگی 250خانوار روستا با آمدن سیل از بین رفته است، می‌گوید: ستاد مدیریت بحران، مدیران کل امدادی و خدمات‌رسان، استاندار و معاونان و... در روستای بارده حضور دارند. به‌گفته ایرج کیانی، امکانات لازم ازجمله چادر، پتو، آب معدنی، بسته‌های مواد غذایی و... در منطقه وجود دارد و در بین افرادی که نیاز داشتند، توزیع شد. مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری نیز در این‌باره به همشهری می‌گوید: در روستای بارده طی کمتر از 45دقیقه بیش از 50میلی‌متر باران بارید، خوشبختانه با اطلاع‌رسانی صورت گرفته تلفات نداشتیم، اما حجم خسارت‌ها به بخش مسکونی، زیرساخت و کشاورزی بالاست.
به‌گفته خسرو کیانی در روستای بارده قرارگاه ویژه امدادرسانی تشکیل شده و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته سیل دوم (روز جمعه) راحت‌تر از روستا خارج شد. او از اسکان اضطراری روستاییان در خانه اقوام، مدارس یا سالن‌های ورزشی خبر می‌دهد و تأکید می‌کند سیل‌بند شمالی روستا در حال تعمیر است.

دسترسی به روستاهای یزد 
جاری شدن سیل در روستاهای استان یزد به مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستاهای خرانق شهرستان اردکان، زردین شهرستان تفت، چنارناز شهرستان مروست و دربید شهرستان اشکذر منجر شد که به‌گفته مدیرکل بحران یزد، با همکاری نیروهای امدادی راه‌های مسدود شده بازگشایی و ارتباط با اهالی روستا برقرار شد. محمدعلی ملک‌زاده به همشهری می‌گوید: با وجود اینکه همچنان بارندگی ادامه دارد، اما مسیرهای ارتباطی روستا باز شده و هیچ راه روستایی‌ مسدود نیست، اما به‌دلیل شدت حادثه و جاری شدن سیل، جاده دستخوش تخریب شده و غیرایمن است. مسیر هامانه به اردکان نیز به‌دلیل شدت بارش‌ها هنوز مسدود است و به‌زودی بازگشایی خواهد شد. او با اشاره به اینکه راهداری در تلاش است تا در اسرع‌وقت، ایمنی جاده‌های منتهی به روستا به حالت قبل بازگردد، ادامه می‌دهد: با همکاری همه نهادهای استان، اولویت با حفظ جان مردم و سپس برقراری راه‌های ایمن به روستاهاست. ملک‌زاده می‌گوید که طبق آمار پزشکی‌قانونی تا این لحظه، حادثه سیل اخیر باعث فوت 5نفر و مصدوم شدن 25نفر در استان یزد شده است.

خسارت به روستاهای البرز 
بارش‌های آخر هفته در استان البرز نیز باعث مسدود شدن راه‌های دسترسی به برخی از روستاها شد.
مدیر بحران استان البرز در این‌باره به همشهری می‌گوید: در روستای سنج کردان واقع در شهرستان ساوجبلاغ سیل باعث آبگرفتگی 3واحد مسکونی شد.
به‌گفته محمدرضا فلاح‌نژاد روستاهای حصیران، مرجان، مهران، پراچان، خیکان و ناریان در شهرستان طالقان هم از آسیب بارش‌های سیل‌آسا در امان نماندند. با وجود این، هیچ روستایی تخلیه نشد.
تخریب ۲پل، طغیان رودخانه روستای کوئین، حجم بالای گل و لای، سنگ‌های بزرگ که سبب مسدودی جاده اصلی طالقان شدند ازجمله خساراتی است که به روستاهای البرز وارد شده است. فلاح‌نژاد با تأکید بر اینکه شرایط جوی تا روز دوشنبه در استان البرز ادامه دارد، اضافه می‌کند: دوراهی نوجان، پل چوبی جاده چالوس، دوراهی قدیم کندور و رستوران ماهان در جاده چالوس نیز از دیروز شنبه دچار سیل‌ شدند؛ به‌طوریکه 7نقطه در این جاده مسدود شد.

وضعیت عادی در روستاهای مرکزی 
یکی از استان‌هایی که طی بارش‌های تابستانی روزهای گذشته تحت‌تأثیر شدید سیلاب قرار گرفت و حتی یک قربانی هم داشت، مرکزی بود؛ استانی با ۱۲شهرستان و بیش از یک‌میلیون‌و۴۸۰هزار نفر جمعیت که در بارندگی‌های اخیر 2شهرستان فراهان و خمین آن بیش از همه خسارت دیدند. روستای آهنگران در شهرستان فراهان جمعه شب بر اثر شدت بارش‌ها و جاری شدن سیلاب دچار آبگرفتگی و مشکلات زیادی شد و 60نیروی هلال‌احمر در این روستا به خدمات‌رسانی مشغول شدند. بهنام نظری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با بیان اینکه همه ساکنان از سوی نیروهای امدادی و با استفاده از ماشین‌آلات راهسازی به بیرون روستا منتقل شدند، می‌گوید: سالخوردگان و کودکان روستا با خودروهای امدادی به اراک یا فرمهین منتقل شدند و جوانان با نیروهای امدادی در عملیات انتقال احشام به نقطه امن هستند.
در روستای لیلیان شهرستان خمین هم گرچه اخباری از گرفتاری عشایر در سیلاب منتشر شد، اما فرماندار توضیحات بیشتری به همشهری می‌دهد و می‌گوید: تعدادی کارگر فصلی در این منطقه در 3چادر مستقر بودند که منطقه اسکان‌شان آسیب شدید دید و با کمک نیروهای امدادی به سکونتگاه دیگری منتقل شدند.
حمید کمانکش شرایط فعلی شهرستان را عادی توصیف می‌کند و می‌افزاید: اغلب روستاهای بخش مرکزی و بخشی از روستاهای بخش کمره تحت‌تأثیر سیلاب قرار گرفتند که خوشبختانه خسارت جانی نداشتند و خسارت‌ها معطوف به 6مورد تلفات دام در نتیجه صاعقه، کشاورزی و بسته شدن موقت جاده الیگودرز بود.

مکث
شرایط جوی ثابت نیست


آمار و ارقام تا عصر شنبه نشان می‌دهد که حدود 8درصد روستاها درجریان سیل اخیر مجبور به تخلیه اضطراری شده‌اند. از سوی دیگر وضعیت روستاهای کشور تا پایان بارش‌ها ثابت نیست و ممکن است با وجود اینکه تا این لحظه راه‌های ارتباطی با برخی از روستاهای درگیر سیل باز شده، اما شاهد شدت بارش‌ها و تخلیه روستاها باشیم. همکاری روستاییان با نیروهای امدادی و پلیس راهور زمینه را برای باز شدن مسیرها و ایمن شدن جاده‌ها فراهم می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید