• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167370
+
-

ضرورت کسب بازدارندگی رسانه‌ای

یادداشت
ضرورت کسب بازدارندگی رسانه‌ای

محسن محمدی خانقاهی ؛ پژوهشگر

فناوری ارتباطی و اطلاعاتی در عصر کنونی، به پیشران کلیدی طیف گسترده‌ای از تغییر و تحولات بدل شده و رسانه‌ها به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی، در ابعاد و حوزه‌های گوناگون زندگی بشر رخنه کرده‌اند. از این جهت نقش ویژه‌ای در پیشبرد سیاست‌ها و تامین منافع ملی و نیز تولید قدرت و امنیت دارند و به‌صورت خاص، در نبردهای ترکیبی یا هیبریدی که اکنون برجسته شده است، به‌مثابه سلاح به‌کار گرفته می‌­شوند و تکمیل‌کننده بخش‌های اقتصادی و نظامی هستند. آنگونه که در اعمال راهبرد فشار حداکثری و تحریم‌‌های به‌اصطلاح فلج‌کننده در پسابرجام، کلیدی‌ترین نقش را رسانه‌های غربی ایفا کرده و پیوسته فشار حداکثری را در فضای روانی جامعه ایرانی و در راستای شکننده ساختن مقاومت ملی، عملیاتی می‌کنند. به‌گونه‌ای که می‌توان مدعی شد پیامدها و اثرات تهاجم روانی رسانه‌ای علیه ملت ایران در چند سال اخیر و در مقطع پسابرجام، بسیار هزینه‌­زا، پیچیده و گسترده‌تر از فشارهای سیاسی و اقتصادی بوده است که امر دلالت بر توجه ویژه دشمنان به این حوزه و همچنین، بالا بودن میزان آسیب‌­پذیری جامعه ایرانی در این زمینه نسبت به دیگر حوزه‌ها دارد.
در واقع باید گفت ملت ایران با یک نبرد رسانه‌ای بسیار پیچیده و گسترده مواجه است اما در مقابل، از یک مکانیسم دفاعی مؤثر و بازدارنده در برابر این تهاجم، محروم است و قلمرو روانی آن به‌صورت پیوسته و گسترده در معرض تجاوز دشمنان قرار دارد که در بسیاری از موارد، پاسخ محکم و اثربخشی بدان­‌ها داده نمی‌شود. به‌عبارتی، جامعه ایرانی در برابر تهاجم نامبرده در وضعیتی بی‌­دفاع قرار گرفته و توازنی در این زمینه برای ایجاد بازدارندگی مشاهده نمی‌شود.
از طرفی دیگر، جبهه رسانه‌ای داخلی فاقد توان و انسجام لازم جهت پاسداری از حریم روانی جامعه ایرانی است و از‌هم‌گسیختگی و انفعال جدی بر آن حاکم است؛ به‌ویژه فضای مجازی کشور در وضعیت کاملا رهاشده قرار دارد و به بستر اصلی عملیات روانی رسانه‌ای دشمنان بدل شده است. به‌گونه‌ای که حجم تولید و نشر اخبار منفی و شایعات در چنین فضایی، چندین برابر دیگر کشورهاست و در نتیجه، فضای روانی کشور به شکل پیوسته و بدون وقفه درگیر تنش و اصطکاک است و بیگانگان، از امکان تبدیل هر مسئله جزئی و حاشیه‌ای به یک بحران در سطح کلان و ملی، برخوردارند.
وضعیت اشاره‌شده ضمن برهم‌زدن توازن رسانه­‌ای به سود دشمنان، می‌‌تواند در مقاومت مؤثر و فعال جامعه ایرانی در برابر فشارها، اخلال ایجاد کند. به‌عبارتی درپیش‌گرفتن مقاومت فعال و همه­‌جانبه در گام دوم، بدون ایجاد نوعی توازن نسبی و بازدارندگی روانی رسانه‌ای، چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود. تجربه نیز نشان داده است که ضعف یا فقدان توازن رسانه‌ای موجب شده تا حتی نقاط مثبت و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، با وارونه‌نمایی به ضد‌خود بدل شده و در فضای اجتماعی، بازتاب منفی از آن شکل می‌­گیرد.
بنابراین ارتقای قدرت رسانه‌ای کشور جهت پیشبرد سیاست‌ها و تامین منافع و نیز دستیابی به بازدارندگی در مقابل تهاجم گسترده و پیچیده­‌ رسانه‌ای دشمنان، ضرورتی راهبردی است و بدون کسب این مهم، مقاومت فعال و همه‌‌جانبه با چالش جدی مواجه است.
تحقق شبکه ملی اطلاعات در 3سطح زیرساخت، سرویس و محتوا، می‌تواند امکان لازم برای حکمرانی مؤثر بر فضای مجازی را فراهم آورد. در وضعیت کنونی به‌دلیل فقدان چنین شبکه­‌ای، حجم گسترده‌ای از داده‌های کشور در بخش‌های مختلف در دسترس بیگانگان قرار می‌­گیرد و قابلیت خدمات‌­رسانی پایدار و مستقل از اینترنت به شهروندان و نیازهای ملی وجود ندارد. شبکه ملی اطلاعات ضمن تامین امنیت و حفظ کلان‌داده‌ها، می‌تواند امکان پایش، پیشگیری، دفاع و توسعه توان بازدارندگی در برابر هرگونه تهدید احتمالی در حوزه ارتباطی و اطلاعاتی را فراهم آورد.
از سوی دیگر، مرجعیت رسانه­ ملی به‌عنوان بزرگ‌ترین رسانه کشور و تریبون رسمی نظام در یک دهه اخیر و به دلایلی چون مشکلات ساختاری و مدیریتی، رشد شتابان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی‌‌زبان بیگانه و...، مخدوش شده و توان نقش‌­آفرینی آن در تحولات و جهت‌دهی به افکار عمومی، کاهش جدی یافته است. بازیابی و تقویت مرجعیت اجتماعی این رسانه از طریق چابک‌سازی‌ و اصلاحات ساختاری، حضور جدی در فضای مجازی و تداوم فعالیت‌ها در این حوزه، خبررسانی حرفه‌ای و لحظه‌ای در بحران‌ها، توسعه مطالبه‌­گری و نظارت فراقوه‌ای، بازتاب تکثرها و درک نیازهای مخاطبان و... قابل تحقق است.
با توجه به فراگیری شبکه‌های اجتماعی و عدم‌امکان کنترل مؤثر بر آنان، دیگر روش‌های نظارتی سلبی برای کاهش اثرات و آسیب‌های ناشی از محتوای نامناسب، پاسخگو نبوده و راهکار اصلی برای کاهش پیامدهای منفی، مقاوم‌ساختن شهروندان از طریق توسعه سواد رسانه‌­ای و تفکر انتقادی در آنان است. پایین‌بودن سواد رسانه‌ای در میان بخش زیادی از شهروندان ایرانی، میزان اثرپذیری آنان از نبردهای رسانه‌ای دشمنان را افزایش داده و تداوم این امر می‌تواند پیامدهایی چون: به حاشیه رفتن مسائل و اولویت‌های اصلی کشور، واکنش رادیکال و هیجانی نسبت به پدیده‌ها و تحولات، استثنا‌سازی‌ از شرایط ایران و ناامیدی فراگیر و... را در پی داشته باشد. از این جهت توسعه سواد رسانه‌ای شهروندان جهت ارتقای تاب‌آوری ملی و کسب بازدارندگی رسانه‌ای، موضوعی حیاتی و کلیدی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید