• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 8 مرداد 1401
کد مطلب : 167281
+
-

تهران یاور همسایگان

شهرداری تهران با ارسال تجهیزات، نیروهای امدادی و خدمات‌شهری و فراهم کردن اسکان اضطراری به کمک سیل‌زدگان امامزاده داوودع رفت

امداد
تهران یاور همسایگان

بارندگی در شهر تهران از بامداد پنجشنبه گذشته شروع و منجر به سیلاب در برخی مناطق مانند امامزاده داوود(ع) شد. سیل در این مناطق که سبب خسارت جانی و مالی شد، سوله‌های بحران شهر تهران را به حالت آماده‌باش درآورد.  با این حساب شهرداری تهران به یاری محله‌های کن و امامزاده داوود(ع) رفت؛ نقطه‌ای که جزو مناطق شهری تهران نیست و دارای بخشداری است.
در این میان، احمد وحیدی، وزیر کشور و علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در محل حادثه و نقاط سیل‌زده غرب و شمال‌غرب تهران، از یک‌سو در جریان وضعیت قرار گرفتند و از سوی دیگر با شناسایی نیازهای ضروری، دستورات لازم را برای این منظور صادر کردند؛ بنابراین از صبح روز پنجشنبه، زاکانی فرماندهی بحران سیل را به حضور در نخستین رویداد مردمی‌سازی مدیریت شهری که در برج میلاد برگزار می‌شد، ترجیح داد و به امامزاده داوود(ع) رفت. همزمان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، سازمان آتش‌نشانی و شهرداری‌های مناطق 2، 5، 18، 19و 21نیز با اعزام تجهیزات و نیروهای امدادی و خدمات شهری برای یاری‌رسانی به امدادگران، بازگشت محله به حالت عادی و کمک به سیل‌زدگان را در دستور کار قرار دادند.
در همین رابطه رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: «پایش هوایی از منطقه صورت گرفت و ۴ نفر سیل‌شناس از سازمان به منطقه اعزام شده‌اند تا وضعیت سیلاب را دقیق رصد کنند.» علی نصیری همچنین عنوان کرد: «سوله مدیریت بحران کوهسار و سوله منطقه ۵ از لحظه وقوع حادثه تاکنون در حال آماده‌باش و ارائه خدمات به مردم هستند و همچنین به‌دلیل وضعیت آب‌وهوا این چند روز که ممکن است مجدد حادثه اتفاق بیفتد، همه ساختمان‌های سوله تهران در مناطق ۲۲گانه آماده‌باش هستند. مردم تهران هم برای دریافت کمک به سوله‌های بحران نزدیک سکونت‌شان مراجعه کنند.» او در عین حال گفت: «این حادثه تا حد زیادی مدیریت شده و امروز با شرایط تثبیت شده در منطقه سیل‌زده مواجه هستیم و الان بخشی از نیروها به فیروزکوه اعزام شدند.» نصیری یادآور شد: «صحن امامزاده تا حدود زیادی از حجم انبوه گل و لای تخلیه شده است. عملیات جست‌وجو و نجات  هم درخصوص ناپدیدشدگان حادثه همچنان ادامه دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت حادثه سیل و پیامدهای آن الان کاملا تحت کنترل است.» 

تلاش برای تکمیل شبکه هدایت سیلاب
سیل رودخانه کن درحالی رخ داده که شهرداری ساماندهی و ایمنی‌سازی این مسیر را دنبال می‌کند. در این راستا شرکت خاکریزآب شهرداری تهران نقاط گلوگاهی سیلاب در تهران را شناسایی کرده و برای مدیریت و هدایت آب‌های سطحی در بخش غربی تهران پروژه‌های‌ مرتبط را انجام می‌دهد. رودخانه کن در حدفاصل بزرگراه فتح تا بزرگراه آزادگان و در مجاورت شن‌چاله‌ها قرار دارد و ممکن است بر اثر وقوع سیلاب دچار سانحه شود. اگر جریان آب رودخانه در زمان بارندگی‌های شدید به داخل شن‌چاله‌ها منتقل شود، تأثیرات بسیار مخربی بر قسمت‌های جنوبی شهر و همچنین املاک غرب آن‌ها خواهد داشت. 
 درهمین راستا مدیرعامل شرکت خاکریزآب شهرداری تهران گفت: «یکی از برنامه‌هایی که برای سال 1401در اولویت قرار داده‌ایم، اجرای عملیات انحراف آب رودخانه و احداث سازه پروژه ساماندهی و ایمن‌سازی رودخانه کن است که به‌زودی فرایند مناقصه آن شکل خواهد گرفت. اجرای شیب‌شکن‌ها و دیوارهای سنگی در مجاورت رودخانه هم از دیگر برنامه‌هایی است که ضروری است و در دست اقدام قرار دارد؛ به جهت رعایت عرض ۲۵متر رودخانه که بتوانیم آب را در زمان لازم هدایت و مدیریت کنیم.» 
شرکت خاکریز آب ۴۷ گلوگاه سیل در پایتخت را شناسایی کرده است. سیدعبدالمهدی حسینی  دراین‌باره گفت: «پایتخت به ۱۶۴کیلومتر شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی، تمرکز و اولویت ایجاد و ساخت شبکه کنترل و هدایت سیلاب در غرب تهران نیاز دارد. عمده کارهای دیگر ما در حوزه غرب تعریف می‌شود که تقریبا الگوی نزدیک به ۴۰کیلومتر را برای آن درنظر داریم. ۱۲کیلومتر از ۱۸‌کیلومتری که عنوان شد، کار اجرایی تعریف شده در این نقطه است.»  این شرکت طی دهه‌ها فعالیت حالا چیزی در حدود ۵۳۶ کیلومتر تونل و کانال‌های زیرزمینی اصلی در اعماق زمین ساخته است که بخش عمده‌ای از مناطق تهران را دربر می‌گیرد.

مکث
شهرداری چه کرد؟

  تیم‌های مختلف شهرداری ازجمله سازمان‌های آتش‌نشانی، خدمات شهری و سازمان مدیریت بحران همچنان در منطقه سیل‌زده حضور دارند.
  استانداری فیروزکوه برای امدادرسانی به سیل‌زدگان این شهرستان از شهرداری تهران کمک خواسته است. ستاد بحران شهرداری تهران نیز منطقه ۱۴ را مأمور کمک‌رسانی به این منطقه کرد.
  آبگرفتگی جزئی در یکی از ایستگاه‌های مترو رخ داد که فورا با پمپ آب تخلیه شد.
  5 ایستگاه مترو ازجمله ایستگاه‌های تجریش، قائم، نوبنیاد و... بنا شد تا دوشنبه از کیسه‌های شن در اطراف ورودی استفاده کنند.
  5۰۰ نیروی انسانی، ۳۶دستگاه خاور، ۱۴ دستگاه باب‌کت، 2دستگاه بیل، 3دستگاه جرثقیل، یک دستگاه لودر و 2کامیون از شهرداری تهران در منطقه امامزاده داوود حضور دارند.
   از بدو وقوع حادثه، شهرداری تهران به‌عنوان معین استانداری اقدامات لازم را به‌عمل آورد.
  تا صبح دیروز، ۵۰ دستگاه برانکارد، ۶۰ امدادگر هلال‌احمر، ۴۵ آتش‌نشان و ۲ یگان ویژه و تشخیص هویت به محل حادثه اعزام شده‌ بودند.
  ۲۰ دستگاه ون، ۳۰ دستگاه مینی‌بوس و تعدادی اتوبوس از میدان کوهسار به منطقه سیل‌زده امامزاده داوود(ع) اعزام شده‌اند.
   زمینه اسکان اضطراری ۲هزار نفر از اهالی مناطق آسیب‌دیده از حادثه سیل امامزاده داوود در منطقه 5فراهم شد.
  کارکنان سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با مشارکت بهره‌برداران امین وخیر به‌صورت داوطلبانه و خودجوش نسبت به تامین اقلام موردنیاز عزیزان گرفتار در سیل اقداماتی را انجام داده‌اند.
   از آنجایی که احتمال بارش باران و سیل پیش بینی شده بود به دستور شهردار تهران به تمامی کارتن خواب‌ها در سطح محلات دارآباد، دربند، درکه و محل‌هایی که احتمال خطر وجود داشت هشدارهای لازم داده و محل‌هایی برای اسکان آنها در نظر گرفته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید